• MammaTillV

Kan man byta namn på sitt barn?

Jag har en son. När han kom så hade vi inget namn åt honom men vi hade några få nmnförslag på namn som vi gillade, för mig kändes inget av dom dock 100%igt. Vi valde ändå ett namn, jag tänkte att det är ju ändå ett fint namn och jag vänjer mig säkert. Pappan gillar ju verkligen namnet. Det kändes verkligen som att jag hade övervägt varenda pojknamn som fanns men ändå inte hittat ngt som jag verkligen älskade och det är ju ändå ett fint namn. Nånting måste han ju heta!

Nu är min son en månad gammal, jag har fortfarande inte vant mig, kommer jag då aldrig att vänja mig? Det känns liksom fel.

Nu har jag hittat ett namn som jag älskar, och ett till namn som känns mkt bättre än det han heter nu...

Pappan säger att det är försent att byta nu? Han säger " Man byter inte namn efter att man har berättat för alla redan vad han heter"
    Han sa samma sak när sonen var en vecka men då sa han att jag kommer säkert att vänja mig men det har jag inte gjort, men alltså namnet är fint, det är inga fel på det, känns bara inte helt perfekt eller självklart, så som min dotters namn gör.
    Jag vill känna mig stolt när jag berättar för folk vad han heter.

Det andra namnet har vi sagt att om vi ngn gång får en son till så ska han heta så, varför kan då inte våran nuvarande son få heta det lika gärna? Han måste ju ändå gilla namnet liksom.

Vi har redan skickat in papprena till skatteverket.
    Vi ska ha gemensam vårdnad, ska bara boka tid till att skriva under faderskapspapprena på soc... Vi är sambos.
    Det namnet han har nu var från början mitt förslag.

Jag tror att även om folk tycker att vi är lite knäppa eller att det är konstigt att byta namn på sitt barn så kommer ju de att vänja sig och tillslut kommer ingen längre att tänka på att han har haft ett annat namn.
    Han har ju säkert lite svårt att förstå mig för han tycker att namnet är perfekt så vi sitter ju inte i samma sits riktigt.

Kommer jag att vänja mig vid hans namn trots att jag inte har gjort det ännu?
    Är det för sent att byta nu?
    Vem av oss har rätt?

• Svar på tråden Kan man byta namn på sitt barn?
  • ingensignatur

Om han går med på att byta så borde det väl inte vara något problem, om han däremot inte vill så är det väl dumt att köra över honom, du kommer ändå vänja dig. Hoppas ni löser det till det bästa!

• Tow2Mater

Ska ni byta, gör det nu, och inte när han hunnit bli typ 2! Men tror man kan byta endast en gång i livet, vill han själv byta sen som vuxen kan han inte göra det om ni redan gjort det åt honom. (Men kolla upp det, jag har bara hört det nånstans.)

• MammaTillV
    ingensignatur skrev 2011-10-03 20:25:23 följande:
    Om han går med på att byta så borde det väl inte vara något problem, om han däremot inte vill så är det väl dumt att köra över honom, du kommer ändå vänja dig. Hoppas ni löser det till det bästa!
    Oj, trodde jag skrev det i ts. Nej han vill inte byta. Det är ju det som är problemet... Att vi inte kommer överens.

Hur lång tid tar det då innan man vänjer sig? För jag gillade namnet mer när vi gav honom det men sen dess gillar jag det bara mindre och mindre, redan när han var en vecka ville jag byta namn på honom och då hade vi inte ens skickat in papperna...
    Jag undviker att kalla honom för sitt namn för jag ångrar mig...
    Men jag Hoppas verkligen att du har rätt, att jag kommer att vänja mig. Hur länge tror ni det tar isf?
  • Giraff

Men vadå, har du ett förslag som du känner är helt 100% rätt istället? 

Annars tycker jag att du ska tänka såhär: 

Det är barnet som gör namnet, inte tvärtom!

• Giraff
    Giraff skrev 2011-10-03 20:54:10 följande:
    Men vadå, har du ett förslag som du känner är helt 100% rätt istället? 

Annars tycker jag att du ska tänka såhär: 

Det är barnet som gör namnet, inte tvärtom!

Förlåt, läste lite slarvigt - såg att du har det. 
  • Mrs Chika

oj, ingen lätt sits. Om ni var överrens hade det varit grönt. Vi bytte namn på vår son när han var 7 veckor. Vi bytte till hans andranamn som på bb i hormonruset hade fått ge vika för ett nytt, trendigt och hopplöst fel namn!
    Vi var helt ense om att vi valt fel, bara det att ingen av oss vågat säga något till den andre.

När det blir tal om namnbyte tycker jag det är viktigt att man undersöker motiven som föreligger. Finns det för barnet något att "vinna" på bytet eller är det helt en grej som rör föräldrarna/föräldern?
    I vårt fall valde vi ett namn helt ur luften på bb TROTS att vi hade bestämt hans namn innan han föddes. Namnet vi valde visade sig vara ett supertrendigt och snabbt ökande. Vi ansåg helt enkelt när vi väl sansat oss lite att ett klassiskt namn (i vårt fall Johannes) skulle bli bättre i längden öfr sonen. Sen kanske inte allla andra tycker som vi, men VÅRA motiv till namnbytet var för sonens skull, inte för att vi hittat ett nytt namn bara. Så som vi valde på BB var i stundens iver verkligen mest för "vår egen skull".

• vildaungarnasmamma

Man kan byta, och det är inte svårt alls.
    Och på barn kostar det inget.

Våran dotter hette Alice i ett år då vi inte kunde enas vad hon skulle heta från början.
    Men när hon var runt ett år så bestämde vi oss att: nej hon är ingen Alice.
    Och vi hade verkligen försökt att vänja oss.
    Så vi bytte.
    Hon heter nu Bellatrix och det var lite trixit i början för alla att kalla henne för Trixie eller Bellatrix, men vi rättade bara snällt och skojade till det att det är ok att säga fel i ett år men sen ska man kunna nya namnet.
    Men det tog bara nån vecka sen sa alla rätt namn.
    Och Trixie har inte reagerat alls på att vi bytte. Hon svarade på Trixie direkt och nu fyller hon strax 2 år.

Så visst kan man byta namn om man inte är nöjd.
    Hon hette i början: Alice, Sol, Viktoria
    Och heter nu: Bellatrix, Alice, Sol, Viktoria.
    Så vi tog ju inte bort namnet, utan bara lade till och ändrade i tilltals namn.

Och eran kille är ju bara 1 månad så för hans skulle spelar det ju ingen roll

Blanketter och allt finns på skatteverkets hemsida.

Hoppas ni kommer fram till en lösning

• Cloudberry

han är ju bara en månad, givetvis så kan ni byta nu trots att ni sagt vad ni trodde att han skulle heta. Vem ska ni ta mes hänsyn till? Er själva eller de ni sagt namnet till?

Byt om du vill. 

• Myson

tror det är bra att försöka byta om du känner olust till namnet, att du inte står bakom det till 100%. Tveksam till att man "vänjer" sig, snarare kanske tvärtom. Som du säger själv; man vill känna sig stolt över namnet. Och att man har sagt namnet till alla är ju inget problem, han är ju bara en månad! Tror att det är jättevanligt att man ändrar sig. 
    Har en bekant som tog pappans förslag (hon blev nedröstad med sitt förslag) och jag tycker hon verkar vara obekväm när hon säger pojkens namn. Han är 8 månader.  

Svar på tråden Kan man byta namn på sitt barn?