• CarpeNoctem

Skillnad mellan Helig birma - Ragdoll?

Jag och min man vill gärna skaffa oss en liten katt, och jag/vi är riktigt förtjusta i just dessa två raser.
    Men vi undrar nu efter ha kollat runt lite smått, vad är skillnaden mellan birma och ragdoll? Är någon av raserna mer att föredra som innekatt? Någon som är lite lugnare i personligheten?

Att dom ser så gott som likadana ut är allt jag vet :)
    Hoppas på svar av er kattexperter där ute! Solig 

• Svar på tråden Skillnad mellan Helig birma - Ragdoll?
  • Innerjoin

Här kan du läsa: www.katter.nu/raser/rasbeskr.htm
    Alla katter är individer, och jag har inte träffat någon Ragdoll..Har 2 st Birmor själv. Ska man tro beskrivningarna så är Ragdollen lugnare än Birman, men jag tycker mina Birmor är lugna så ännu lugnare hade nog vart rätt tråkigt Skäms    Båda passar bra som innekatter. Tips är att gå på en kattutställning kolla på www.katter.nu och under Utställning i vämarginalen, där hittar du datum och var de är , där träffar du katter och uppfödare av raserna.
    Lycka till!

• Majsan70

Skillnaderna är ju stora rent utseende mässigt om inte annat. I övrigt vet jag inte om ragdoll men jag föder själv upp Helig Birma.
    Ragdoll är en relativt stor katt mot Birman som är en "lagom" katt. Birman är oxåganska hundlik i sättet o det tror jag inte ragdollen är.

Själv har jag 5 stycken Birmor härhemma o de är lagom lugna.  Ja Birma är en Lagom katt överlag.

• Lätt som en sommarfjäril

Jag står inför precis samma val som du, och tycker att båda raserna verkar enormt trevliga var och en på sitt sätt! Helig birma har jag träffat på flera stycken, eftersom släktingar till mig har den rasen. Ragdoll däremot har jag aldrig sett mer än på kattutställningar.

De ser väl kanske inte riktigt likadana ut...? Ragdollen är betydligt större och har ett - i mitt ycke - inte lika docksött utseende som birman.

Jag har själv letat efter information om ragdoll och har läst på flera håll att ragdollen är ganska hundlik i sitt beteende. Den följer ofta efter en från rum till rum, kommer fram för att hälsa osv. Jag tror att man ska tänka på att det kan skilja mellan olika katter ganska mycket. Vi hade perserkatt när jag var liten, tre stycken, och de var rätt så olika även om många egenskaper var gemensamma.

Har du blivit något klokare, TS?

Svar på tråden Skillnad mellan Helig birma - Ragdoll?