• mammatilljames

hemmagjord barnmat från 5-6 mån? :)

Nu sonen 5 månader, testade jag idag för första gången Nestlé's 5-6 månaders burk "kalops". Gav ungefär lika lite som jag gjorde i början med smakisarna, ca 1½-2 msk :). Han verkade gilla det, och eftersom han äter så dåligt med ersättning ibland ( han har perioder, några dagar äter han dåligt, andra bra) så känns det skönt att kunna ge ett komplett mål vid sidan av. Innan kunde man bara ge gröt och det kan man inte ge varje mål? 

Har inga planer på att byta ut ett helt mål än, utan med "riktig" mat som smakis, tills han vänjer sig lite mer med kött/fisk/kyckling, grösaker och/pasta/ris/potatis ihop, och kryddor.

Nu tycker jag att det vore roligt att göra maten själv, och billigare dessutom.
    Men jag vill gärna ha några recept på barnmat från 5-6 månader. 
  • Svar på tråden hemmagjord barnmat från 5-6 mån? :)
  • Luna777
    Älskade mirakel skrev 2011-10-05 10:46:32 följande:
    Kanske det kan vara olika på potatisar? Vi mixar alltid potatis, och till min förvåning har den aldrig varit klistrig Vi har oftast mjölig potatis, som t.ex. van Gogh.

Hmm har jag inte tänkt på men har prövat vanlig fast potatis å mandelpotatis å de blev som klister båda gångerna.. konstigt konstigt...
  • mammatilljames
    Älskade mirakel skrev 2011-10-05 10:46:32 följande:
    Kanske det kan vara olika på potatisar? Vi mixar alltid potatis, och till min förvåning har den aldrig varit klistrig Vi har oftast mjölig potatis, som t.ex. van Gogh.
    Hört från andra också att bara potatis ska man mosa för mixar man så blir det klister! Men har inte testat, det kan säkert vara olika. Mjölig potatis borde inte bli så klistrig eftersom potatismos inte blir det på mjölig. 
    Fast däremotblir rätt klistrig i mos också!

Det där med buljong, tror inte det är så bra eftersom det innehåller väldigt mycket salt, och min son är bara 5 månader. Salt kan förstöra njurarna. 
  • Luna777

Finns saltfri buljong på hälsokostbutiker, Solig 
    Annars så innehåller Bong nästan ingen salt.. å om man bara tar en liten bit 1/5av biten till ca 3dl är det inte farligt mycket salt...
    Min unge har då ätit å de ä inge fel på hon. Tänk på hur dom gjorde när vi va små... vi åt samma mat fast mosad som dom vuxna.
    Men det är ditt barn å du måste göra det du känner är rätt... men kolla upp den saltfria buljongen sen kan ekologisk buljong innehålla mindre salt, kolla specbutiker..

• mammatilljames
    Luna777 skrev 2011-10-06 13:50:26 följande:
    Finns saltfri buljong på hälsokostbutiker, Solig 
    Annars så innehåller Bong nästan ingen salt.. å om man bara tar en liten bit 1/5av biten till ca 3dl är det inte farligt mycket salt...
    Min unge har då ätit å de ä inge fel på hon. Tänk på hur dom gjorde när vi va små... vi åt samma mat fast mosad som dom vuxna.
    Men det är ditt barn å du måste göra det du känner är rätt... men kolla upp den saltfria buljongen sen kan ekologisk buljong innehålla mindre salt, kolla specbutiker..
    Okej, i tex LIFE butiken? Ger dom god smak, själv gillar jag buljongen mest för den salta smakens skull.. HAHA!
    Bong, menar du buljong? Nej jag vet, jag åt säkert samma mat. Min farmor var ganska mycket barnvakt till mig, och hon är någon form av "Saltoman" och saltar extra på ALLT, tillochmed pannkaka... 
    Jag har nog fått i mig rätt stora mängder salt och lever. Men att man nu vet att det kan förstöra njurarna så kan man undvika det. =) 
  • Luna777
    mammatilljames skrev 2011-10-06 14:28:09 följande:
    Okej, i tex LIFE butiken? Ger dom god smak, själv gillar jag buljongen mest för den salta smakens skull.. HAHA!
    Bong, menar du buljong? Nej jag vet, jag åt säkert samma mat. Min farmor var ganska mycket barnvakt till mig, och hon är någon form av "Saltoman" och saltar extra på ALLT, tillochmed pannkaka... 
    Jag har nog fått i mig rätt stora mängder salt och lever. Men att man nu vet att det kan förstöra njurarna så kan man undvika det. =) 

Kollade bara just för att de blev påpekat detta med salt å kan säga att i många b-matsburkar finns det salt. Så så farligt kan det inte vara så länge man inte tillsätter salt oxå... Själv saltar jag alri maten (ok pastavattnet å lite i riset) men alri maten annars..

extra salt på pannkaka?.. ja va säger man.. smaken ä som baken.. hihi

Tycker att dom kommer fram till nya "farligheter" hela tiden.. själv tycker jag det handlar om sunt förnuft..  

• mammatilljames
    Luna777 skrev 2011-10-06 18:12:54 följande:
    Kollade bara just för att de blev påpekat detta med salt å kan säga att i många b-matsburkar finns det salt. Så så farligt kan det inte vara så länge man inte tillsätter salt oxå... Själv saltar jag alri maten (ok pastavattnet å lite i riset) men alri maten annars..

extra salt på pannkaka?.. ja va säger man.. smaken ä som baken.. hihi

Tycker att dom kommer fram till nya "farligheter" hela tiden.. själv tycker jag det handlar om sunt förnuft..  

Det har du heelt rätt i, allt du skriver. Det beror lite på vilken barnmat och från vilken ålder. Har bara kollat Nestlé's och deras är osaltade:) Iallafall upp till 1 år, eller 8 mån kanske det var :)

• Luna777
    mammatilljames skrev 2011-10-06 22:02:40 följande:
    Det har du heelt rätt i, allt du skriver. Det beror lite på vilken barnmat och från vilken ålder. Har bara kollat Nestlé's och deras är osaltade:) Iallafall upp till 1 år, eller 8 mån kanske det var :)

• Sum quod sum
    mammatilljames skrev 2011-10-06 22:02:40 följande:
    Semper stod att det var osaltat till 1 år. Köpte en burk igår för ovanlighetens skull.
  • Momalicious

Köttfärssås älskar min son, han är äldre me gjorde den är han var 6 månader första gången. La köttfärs i en kastrull, hällde i krossade tomater, basilika, oregano, vitlök och lök. Hade även i en skvätt grädde. Kokade minipasta till och mixade sedan ihop allt till en lagom konsistens. Den tycker jag också är god.

Svar på tråden hemmagjord barnmat från 5-6 mån? :)