Inlägg från: lykantrophona |Visa alla inlägg
  • lykantrophona

Outsiders

sockerslav skrev 2011-10-04 20:44:31 följande:
    Ärligt, kattjejen, vad är det för fel!?! Undrar vad en sån galning kan tänkas jobba med.
    Nutta skrev 2011-10-04 20:44:09 följande:
    Jag må vara trångsynt, men allvarligt?

Katter kan väl inte läsa och skriva???
    Jag är inte Pao, men jag upplever något liknande. Vanligtvis brukar vi inte sorteras in under termen "furries" (de flesta furries är betydligt mer normala). Jag känner mig som en varg, fastän jag är anpassad och lever ett människoliv.

Och Min egen Bubbla: det är som att säga till en transsexuell "vadå, män har väl inte bröst??"
    Ibland matchar inte biologin med vad man känner. Jag kan svara på frågor om ni vill, men kom ihåg att detta traditionellt inte betraktas som furry.

Mer om vad furry är här: en.wikifur.com/wiki/Furry_fandom
  • lykantrophona
    La Lola skrev 2011-10-04 23:58:48 följande:
    Jag såg bara en litet klipp om just henne på Aftonbladet nyss o herregud, vilken skruvad människa!

Vad jobbar en sån människa med?!
    Om jag minns rätt så har hon Asperger, så det kan nog ytterligare leda till att hon uppfattas som konstig av folk. Sånt som att hon inte såg in i kameran, du vet?

Vet inte vad hon jobbar med, men de flesta som känner som henne har normala jobb. Kanske är det lite överrepresenterat att jobba inom djurvård, naturvård, biologi etc. Men jag känner exempelvis en snubbe som identifierar sig som sengångare, han jobbar som pilot. Ett kattdjur som jobbar på kontor. En björn som jobbat med bland annat datorer. Men dessa brukar inte ha på sig svans etc, så det är nog lättare för dem att smälta in. De flesta brukar ju inte prata så mycket om det här, så du kanske t o m känner någon som önskar att den vore något annat än människa, utan att veta om det?
  • lykantrophona
    LinneaJosie skrev 2011-10-05 00:27:43 följande:
    Jag kan inte låta bli att tänka "verklighetsflykt". Jag känner att jag har oerhört svårt att relatera till detta, och den dominerande tanke jag får är att vissa av de som är med i avsnittet bara är väldigt dåligt rustade för livet som vuxna.
    När det gäller dräktbärandet etc är det väl verklighetsflykt på samma sätt som att vissa blir helt fascinerade av en viss tv-serie, eller har hobbies så som rollspel, datorspel. Det är roligt. Vuxna borde leka lite mer och slappna av.

När det gäller att identifiera sig som djur (dessa två grupper är inte nödvändigtvis samma), så ... ja, vad beror det på? Jag känner inte att det har med verklighetsflykt att göra, lika lite som en transsexuell flyr från verkligheten eller en person som har andra speciella behov. Det kan vara svårt att förstå sig på folk som är annorlunda från en själv. Jag har svårt att förstå mig på människor som tycker det är viktigt att vara vanlig och smälta in. Och en promiskuös person har nog svårt att förstå sig på en asexuell person. osv.

Huvudsaken är väl att man lever ett gott liv. Tar hand om sig själv, mår bra, har vänner, klarar av sitt jobb etc. Sen om man tycker det är kul att klä ut sig till en maskot på helgen, ja... det är väl upp till dem?
  • lykantrophona
    LinneaJosie skrev 2011-10-05 00:36:30 följande:
    Du behöver inte försvara något. Jag har inget emot de som är med i dokumentären. Jag känner två furries och upplever inte dem på det sätt jag upplevde vissa (främst Pao) i "Outsiders". 
    Precis, Pao är inte en typisk furry.

Ja, förlåt. Men jag blir lite till mig när sånt här diskuteras. De flesta kommentarer på internet tenderar att vara nedsättande saker så som "fan vad sjukt", "patetiskt" osv. Då blir man automatiskt lite defensiv. Bara tidigare idag läste jag en kompis kompis på facebook som trodde Pao "blivit knullad av en hankatt som liten" och kallade henne alla möjliga saker. Eftersom jag förstår hur hon känner, så vill jag försvara henne.
  • lykantrophona
    Neko skrev 2011-10-05 00:42:28 följande:
    Jag får mer en catgirlkänsla än furrie av Pao...
    Ja, klädstilen kan väl klassas som catgirl. Fast vissa räknar det ju som en subkategori till furries? Knepigt det där.

Men personlighetsmässigt skulle jag kalla henne therian/otherkin. Jag har iofs träffat henne också. Men hon upplever det ju som att hon verkligen borde vara ett kattdjur, det är ingen karaktär hon spelar (till skillnad från han den lila vargen).

Överlag kan man väl säga att sådana här subkulturer/identiter är lite knepiga och ibland överlappar de varandra. Egentligen hade jag nog tycker om programmet mer om hela avsnittet handlade om Pao. Jag tycker hon verkar cool, även om andra säger att hon är läskig. :P Jag menar... foton på fursuits ser man betydligt oftare och finns över hela nätet känns det som.
  • lykantrophona
    Neko skrev 2011-10-05 00:57:08 följande:
    Är det någon som vet hur gammal Pao är förresten?
    Pao är 25 eller 26. Tror att hon var 25 när intervjun spelades in och har nu fyllt 26? Men hon verkar betydligt yngre, jag blev förvånad när jag hörde hennes ålder. Trodde hon var typ 19.
  • lykantrophona
    KattenKorven skrev 2011-10-05 08:58:06 följande:
    Ja, det kändes lite sorgligt att pao hoppades att hon skulle kunna få svans i framtiden och pratade som att forskning på detta pågick. Vilket jag har svårt att se att det gör.
    UntilTheDark skrev 2011-10-05 07:34:20 följande:
    Såg det på jobbet igår och jag tappade hakan av hon Pao. Alltså i min värld står det inte riktigt rätt till där uppe. Syftar inte på aspergers där. Om jag inte hörde fel pratade hon om att hon inte förstod varför det inte fanns artkorrigering...hallå ja. Ja, varför finns det inte?....dah.  
    Ovanligt forskningsområde det här med att lägga till nya lemmar, men finns folk som tydligen håller på med sånt.

technoccult.net/archives/2002/03/21/extreme-bio-hacking-humans-to-have-wings-and-tails-in-five-years/
    en.wikipedia.org/wiki/Transhumanism
    hplusbiopolitics.wordpress.com/2008/04/01/why-cant-i-have-wings/

När det gäller det kosmetiska finns redan personer så som Stalking Cat.

Att bli helt och hållet en annan art är nog omöjligt, men det kommer nog bli mer och mer möjligt att skaffa sig detaljer så som päls eller morrhår iaf.
  • lykantrophona
    KattenKorven skrev 2011-10-05 11:19:04 följande:
    Ops.

... Så många år känns inte trovärdig. För mig funkar inte stalking cat-länken så jag kan inte se vad som finns där. Men det är milsvid skillnad mellan att få morrhår och en "fungerande svans".
    Ja, det är science fiction än så länge. Men jag kan förstå att folk hoppas.

Om du inte kommer åt bilden på Stalking Cat kan du prova googla "Stalking cat" Dennis Avner. Hans utseende är ganska extremt, och han har blivit känd på det.

Själv införskaffade jag mig gula månadslinser, för att sedan bli besviken att de inte alls var så gula som sidan jag beställde dem från ville framställa. Så kan det gå.
  • lykantrophona
    Kattdamen skrev 2011-10-12 13:04:42 följande:
    Jag såg outsiders igår. Enda problemet jag hade med det avsnittet är att man fick se underliv.
    Fast det kanske är förväntat, med tanke på ämnet?

Nu såg jag bara en bit av avsnittet, och är dessutom inte känslig för nakenhet...
Svar på tråden Outsiders