• Anonym (Lena)

Ge en komplimang - lika med att flörta?

Jag är en kvinna som gärna ger komplimanger till människor i min närhet (om det är befogat det vill säga). Till exempel; vilket fint smycke du har, vilken fin frisyr du har idag, det där var riktigt klokt sagt etc. Dessa komplimanger ger jag såväl till kvinnor som till män. Min vän har påpekat detta och säger att det är "fult" att ge komplimanger till upptagna (i mitt fall män) då det är jämförbart med att flörta.

Vad tycker ni? Är det att flörta när man framhåller en positiv egenskap hos någon annan? Gör jag fel? Hur hade ni reagerat om er sambo gav andra kvinnor/män komplimanger? Hur hade ni reagerat om er sambo fick höra komplimanger från det motsatta könet?

• Svar på tråden Ge en komplimang - lika med att flörta?
  • Anonym

Va? Nej, jag gör lika. Då är jag både homo och heterosexuell alltså?:p

• miracle20

Det beror nog på hur du säger komplimangen, jag tycker det är härligt med människor som säger komplimangar det uppskattas!

Vad är det för komplimanger till män? Något exempel  som din kompis tycker är flörtande?

• Anonym (hmm)

Beror väl på HUR du ger dina komplimanger, VAD komplimangerna innehåller och HUR ÅTERKOMMANDE dom är till samma person, skulle jag gissa på Flört För gränsen kan vara hårfin ibland.

• Anonym

det är bara positivt tycker jag.

• Anonym (Lena)
    miracle20 skrev 2011-10-04 23:54:21 följande:
    Det beror nog på hur du säger komplimangen, jag tycker det är härligt med människor som säger komplimangar det uppskattas!

Vad är det för komplimanger till män? Något exempel  som din kompis tycker är flörtande?
    Jag säger de helt spontant i stundens infall. Jag kan till exempel berömma en fin hårklippning/skjorta, att det han sagt är klokt och tänkvärt. I mina ögon oskyldiga kommentarer som tydligen kan missuppfattas.
  • Anonym (Lena)
    Anonym (hmm) skrev 2011-10-04 23:55:06 följande:
    Beror väl på HUR du ger dina komplimanger, VAD komplimangerna innehåller och HUR ÅTERKOMMANDE dom är till samma person, skulle jag gissa på Flört För gränsen kan vara hårfin ibland.
    Tack för ett intressant inlägg! Det är inte så att jag punktmarkerar en viss person och öser kommentarer över denne utan de kommer spontant. Får jag frågar var går din gräns går, det hade varit lärorikt att få veta?
  • miracle20
    Anonym (Lena) skrev 2011-10-04 23:58:32 följande:
    Jag säger de helt spontant i stundens infall. Jag kan till exempel berömma en fin hårklippning/skjorta, att det han sagt är klokt och tänkvärt. I mina ögon oskyldiga kommentarer som tydligen kan missuppfattas.
    Det är bra komplimanger hade velat ha fler i min omgivning som du, så fortsätt med det du gör.
  • Anonym

Jag ger också ofta komplimanger till folk, både män och kvinnor, har jag fått höra och det är ofta så att jag misstas för att flirta när jag inte alls menar det så. Trist att så många tolkar det som flirt när man är trevlig och genuint intresserad av en person på ett vänskapligt sätt =S

• Anonym (Lena)
    miracle20 skrev 2011-10-05 00:01:37 följande:
    Det är bra komplimanger hade velat ha fler i min omgivning som du, så fortsätt med det du gör.
    Tack det var snällt sagt! Jag säger de i all välmening men vill givetvis inte stöta mig med eventuella partners som kanske missupfattar min intention.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (Lena) skrev 2011-10-05 00:00:45 följande:
    Tack för ett intressant inlägg! Det är inte så att jag punktmarkerar en viss person och öser kommentarer över denne utan de kommer spontant. Får jag frågar var går din gräns går, det hade varit lärorikt att få veta?
    Ja, för mig går väl gränsen när personen som får komplimangerna känner sig obekväm med det. Som att du medvetet skulle stöta på denna. Att det blir lite väl ofta och "genomskinligt". Men jag tror man märker ganska snabbt om någon bara är allmänt trevlig eller flörtar med en. 
Svar på tråden Ge en komplimang - lika med att flörta?