• Anonym (Lena)

Ge en komplimang - lika med att flörta?

Jag är en kvinna som gärna ger komplimanger till människor i min närhet (om det är befogat det vill säga). Till exempel; vilket fint smycke du har, vilken fin frisyr du har idag, det där var riktigt klokt sagt etc. Dessa komplimanger ger jag såväl till kvinnor som till män. Min vän har påpekat detta och säger att det är "fult" att ge komplimanger till upptagna (i mitt fall män) då det är jämförbart med att flörta.

Vad tycker ni? Är det att flörta när man framhåller en positiv egenskap hos någon annan? Gör jag fel? Hur hade ni reagerat om er sambo gav andra kvinnor/män komplimanger? Hur hade ni reagerat om er sambo fick höra komplimanger från det motsatta könet?

• Svar på tråden Ge en komplimang - lika med att flörta?
  • JuliaåRonjasmammis

Haha, i så fall flörtar både jag och maken med andra människor! Vi är mycket för att ge komplimanger, både till varandra och andra, oavsett kön. Det är väl bara trevligt, liksom när man själv eller den man älskar får komplimanger från andra.

Life's a bitch and then you die
  • Anonym (Lena)
    Anonym skrev 2011-10-05 00:01:56 följande:
    Jag ger också ofta komplimanger till folk, både män och kvinnor, har jag fått höra och det är ofta så att jag misstas för att flirta när jag inte alls menar det så. Trist att så många tolkar det som flirt när man är trevlig och genuint intresserad av en person på ett vänskapligt sätt =S
    Jag tycker också att det är tråkigt att ren vänlighet misstolkas på detta sätt. Dock har jag väl insett att vi alla har olika gränser (revir) när det kommer till partners.
  • Anonym (Lena)
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-10-05 00:04:34 följande:
    Haha, i så fall flörtar både jag och maken med andra människor! Vi är mycket för att ge komplimanger, både till varandra och andra, oavsett kön. Det är väl bara trevligt, liksom när man själv eller den man älskar får komplimanger från andra.
    Det är trevligt att läsa att det finns fler som inte tolkar oskyldiga, ärliga komplimanger som rena inviter Glad.
  • RedTopaz

Vilken snedvriden vän du har!! Det är ju underbart att ge lite glädje till andra! I mina ögon är man bra osäker om man inte kan skilja en ärlig komplimang från att flirta...

Mamma till Leo 051004, Noa 090218 och Sam 110830
  • Anonym
    Anonym (Lena) skrev 2011-10-05 00:05:46 följande:
    Jag tycker också att det är tråkigt att ren vänlighet misstolkas på detta sätt. Dock har jag väl insett att vi alla har olika gränser (revir) när det kommer till partners.
    För mej brukar det inte yttra sig i svartsjuka partners utan om singlar som blir förälskade i mej och sedan inte längre kan vara vän med mej pga sina känslor... =/
  • Anonym (Lena)
    Anonym skrev 2011-10-05 00:12:13 följande:
    För mej brukar det inte yttra sig i svartsjuka partners utan om singlar som blir förälskade i mej och sedan inte längre kan vara vän med mej pga sina känslor... =/
    Du menar att du gett komplimanger till singlar som sedan missuppfattat situationen? Att de uppfattat det som om du är intresserad? Vilka slags komplimanger har du då gett som kunnat uppfattas som det?
  • Anonym
    Anonym (Lena) skrev 2011-10-05 00:16:10 följande:
    Du menar att du gett komplimanger till singlar som sedan missuppfattat situationen? Att de uppfattat det som om du är intresserad? Vilka slags komplimanger har du då gett som kunnat uppfattas som det?
    Jag har lyssnat intresserat när de har pratat om personliga saker och så har jag gett komplimanger för vad jag tycker personen är bra på. Tex om det är någon som är ganska blyg och osäker och säger saker i stil med att "men jag är ju så dålig på blabla bla... ", så har jag sagt att "Nej men du är ju jätteduktig på blabla bla, så där skulle jag aldrig kunna göra". Och också saker som nämnts tidigare, som tex "vad bra du passar i den där skjortan"... "det vore kul om du också följde med på festen"...
  • Anonym (Lena)
    Anonym skrev 2011-10-05 00:21:06 följande:
    Jag har lyssnat intresserat när de har pratat om personliga saker och så har jag gett komplimanger för vad jag tycker personen är bra på. Tex om det är någon som är ganska blyg och osäker och säger saker i stil med att "men jag är ju så dålig på blabla bla... ", så har jag sagt att "Nej men du är ju jätteduktig på blabla bla, så där skulle jag aldrig kunna göra". Och också saker som nämnts tidigare, som tex "vad bra du passar i den där skjortan"... "det vore kul om du också följde med på festen"...
    Jag förstår. Det är uppenbarligen, som en tidigare i tråden skrev, en balansakt. Men man vill ju å andra sidan inte heller utplåna sin personlighet bara för att det kan (av vissa) missuppfattas.
  • EJai

Tycker det låter härligt med en person som kan göra personer glada genom att ge en daglig komplimang. Skulle bbehövas fler av id. vi e så dåliga i detta landet att ge komplimanger. Kan ju verkligen ge dagen ett härligt lyft. Jag skulle inte se det som en flirt om min sambo skulle välja att sprida värme och leende på löpparna hos folk i vår omgivning skulle bara se det som en bra egenskap hos honom. Tycker din vännina skall vara glad att ha en sån person i sin närhet..

• Emmi27

Känns så jävla bajsnödigt om man inte ska få ge komplimanger till andra bara för att det kan uppfattas som flörtande av upptagna människor. Att ge en komplimang är inte = flörta. Men sen beror det på hur man säger det också, men det borde väl alla med nåt innanför pannbenet förstå.

• Anonym (Maja)

Jag är också sådan som ger komplimanger ofta, jag har aldrig hört att någon uppfattar det som flirt eller tar illa upp. Däremot hände det en gång att en bekant sårat konstaterade att jag ofta gav folk komplimanger men aldrig gett honom någon, det har fått mig att tänka efter lite på hur jag ger komplimanger och till vem.

(Nu hade jag även gett denna kille komplimanger, men inte för hans kläder vilket han blev sårad över)

• Anonym (Lena)

Det är skönt att läsa att majoriteten inte anser att jag begår ett övertramp i alla fall Glad.

Svar på tråden Ge en komplimang - lika med att flörta?