• La Lola

Diskar ni era flaskor i diskmaskin?

Javisst diskar vi de i maskinen!

*mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    La Lola skrev 2011-10-05 09:13:34 följande:
    Javisst diskar vi de i maskinen!
    Förutom de mjuka delarna till flaskan.
  • La Lola
    Red drum skrev 2011-10-06 14:43:37 följande:
    Varför steriliserar ni och grejar? Gör ni det med hela familjens disk också?
    Undrar oxå.....
  • La Lola
    Vendelsömamma skrev 2011-10-06 14:45:30 följande:
    Därför att det är farligt för barn under fyra månader att dricka ur flaskor som inte steriliserats en gång per dygn. Såklart steriliserar man inte kaffekoppar om du nu på alvar trodde det.
    Farligt på vilket sätt?
  • La Lola
    Vendelsömamma skrev 2011-10-06 14:59:25 följande:
    Därför att mjölkbakterierna kan ge dem magproblem. Det är allmänt känt och inget som vissa "coola" mammor kan sitta och påstå att flaskmatande mammor nojar sig med.
    Jag har flaskmatat mina ungar......
  • La Lola
    Vendelsömamma skrev 2011-10-06 15:32:31 följande:
    Då antar jag att ni redan på bb fick sterilisera flaskorna en gång per dygn och att ni fick skölja ur dem med kallt vatten direkt efter användning. Och att ni fick inforamtion om vikten av att göra så.
    Jag började inte med flaskmatning direkt (o jag skulle inte ha steriliserat något iaf ärligt talat). Kallt vatten har dock alltid sköljt flaskorna med utan att nån BB-personal talat om det för mig.

Jag har aldrig steriliserat nån vanlig napp heller.
  • La Lola
    Vendelsömamma skrev 2011-10-06 15:44:03 följande:
    Vanliga nappar steriliserar man inte (möjligen innan man använder den första gången) så det är inte att jämföra. Men det är viktigt att sterilisera flaskor som man ger modersmjölksersättning med. Det är inte att, som du och ngn annan gjorde, att jämföra med att sterilisera hela familjens disk.
    Eh...jo, många steriliserar vanliga nappar.
  • La Lola
    SandraP1990 skrev 2011-10-07 00:51:29 följande:
    Hur steriliserar man dom då? Jag kokar mina grejer, iof så helammar jag men pumpar ut för säkerhetens skull! Men bra att veta hur man steriliserar! De kanske e att koka???
    Det är precis det som är sterilisering.....
  • La Lola
    Snösparv skrev 2011-10-07 10:28:48 följande:
    Håller helt med dig. Vi steriliserade för att vara extra säkra, känns som att vissa skryter med hur slarviga de var/är?! Förvånad
    Varför är vi som inte steriliserat flaskor slarviga?
    Vi är bara inte lika oroliga över att något ska hända helt enkelt.
  • La Lola
    Vendelsömamma skrev 2011-10-07 10:49:46 följande:

Men matade ni era barn med flaska när de var under fyra månader? Oavsett om man vill koka eller inte så tycker jag att det är taskigt och löjligt och barnsligt att jämföra dem som följer de allmänna råden att koka en gång per dygn för barn under fyra månader och att koka en gång i veckan för barn under sex månader med att de skulle sterilisera hela familjens disk!

Ja det gjorde jag (med Hedda).
  • La Lola
    LoTmamma skrev 2011-10-07 12:36:29 följande:

Under barnets fyra första månader bör man sterilisera nappar och flaskor inför varje matning. Sterilisering betyder att bakterier och andra smittämnen tas bort genom att nappar och flaskor görs rent med kokande eller ångande vatten. För att sterilisering ska kunna ske måste temperaturen vara minst 80 grader, därför räcker det inte alltid att diska flaskor i diskmaskinen.

För att sterilisera kan man koka upp vatten i en kastrull och lägga i flaskor och napp. Man kokar i fem till tio minuter under lock, nappar ska inte koka så länge eftersom materialet kan bli dåligt. Låt flaskor och nappar lufttorka på ett rent underlag, man kan till exempel lägga dem på en ren pappersservett. Det kan vara bra att kastrullen man använder bara används till detta.

Det går också att sterilisera genom ångsterilisering, antingen i en elektrisk sterilisator eller i en behållare som passar för mikrovågsugn. Det finns även speciella nappflaskor som steriliseras i mikrovågsugn.

Det är bra att inte låta de steriliserade flaskorna och napparna stå framme för lång tid eftersom de kan ta upp bakterier från omgivningen.

Även när barnet har blivit större kan det vara bra att ibland sterilisera flaskor och nappar så att de blir riktigt rena.  Från : www.1177.se/Stockholm/Tema/Barn-och-foraldrar.../

Varför inte följa detta råd? Förstår det faktiskt inte...

Helt enkelt för att man inte är orolig över ev bakterier......
  • La Lola
    telefon skrev 2011-10-07 13:06:24 följande:
    viste inte att man fick diska nappflaskorna i diskmaskin.... :-S Har fått för mig att jag läst någonstans att man inte fick göra det.... så skönt om man kunde göra det, man kanske kan börja göra det då!?
    Här har nappflaskor som använts till ersättning sköljts ur  lite enkelt och sedan kokats innan nästa användning.
    Har bara 3 flaskor men det har funkat. Min skruttis är nu 4 månader. I början kokade jag dem kanske bara varanan eller var tredje dag tills någon sa åt mig att göra det varje kväll... nu gör jag det efetr varje användning. Tycker det är enklare att koka dem än diska ur dem ordenligt.....
    Ja såklart kan du diska de i diskmaskinen.
Svar på tråden Diskar ni era flaskor i diskmaskin?