Diskar ni era flaskor i diskmaskin?
Därför att det är farligt för barn under fyra månader att dricka ur flaskor som inte steriliserats en gång per dygn. Såklart steriliserar man inte kaffekoppar om du nu på alvar trodde det.
Det beror på om man tar dem i maskin eller inte. Läs på förpackningen. Våra kunde vi inte ta i våran första bänkdiskmaskin för det inte fanns ngn övervåning. Men i den stora går det bra. Med första barnet hade jag inte vågat oavsett vad det stod men med andra blev det nödvändigt;)
Vanliga nappar steriliserar man inte (möjligen innan man använder den första gången) så det är inte att jämföra. Men det är viktigt att sterilisera flaskor som man ger modersmjölksersättning med. Det är inte att, som du och ngn annan gjorde, att jämföra med att sterilisera hela familjens disk.
Det är klart att de flesta överlever att man inte steriliserar/kokar flaskorna. Men det är löjligt och taskigt att jämföra att sterilisera flaskor för ersättning/urpumpad mjölk med att sterilisera övriga familjens disk. Barnsligt rent ut sagt. Jag anser det dumt att riskera att ge barnen magproblem. Bara för att vissa inte blir sjuka innebär det inte att barnen inte riskerar att bli sjuka när man inte steriliserar flaskorna.
http://www.minbebis.com/bvc.html/sterilisering-av-nappslaskor-mm/266
Men matade ni era barn med flaska när de var under fyra månader? Oavsett om man vill koka eller inte så tycker jag att det är taskigt och löjligt och barnsligt att jämföra dem som följer de allmänna råden att koka en gång per dygn för barn under fyra månader och att koka en gång i veckan för barn under sex månader med att de skulle sterilisera hela familjens disk!
I övrigt så vänder jag mig inte emot hur andra sköter sina flaskor även om jag vill följa de råd som finns för att inte orsaka magproblem hos mina barn. Det jag vänder mig mot är nar man raljerar över folk som följer råden genom att ex jämföra det med att sterilisera övriga familjens disk.