• Anonym

Hyra ut sin lägenhet - maxgräns för månadsbelopp?

Hej, vi väntar smått och har planer på att hyra ut våran tvåa i stan och hyra ett litet hus på landet. Då vi vill ha lite säkerhet och inte sälja lägenheten för ett hyreshys så funderar vi som sagt på att hyra ut det vi har under tiden.

Finns det en maxgräns på vad man får hyra ut för i månaden?
    Våran bostadskostnad i dagsläget är:

3500 kr hyra lägenheten + vatten, värme, tv & carport
    ca. 2200 kr i lån på lyan varje månad
    ca. 5000 kr amorteringar var tredje månad.

Var tredje månad har vi alltså en månadskostnad på runt 10.500 kr för lägenheten.

Finns det nå regler som säger vad vi får hyra ut den här för?

• Svar på tråden Hyra ut sin lägenhet - maxgräns för månadsbelopp?
  • Anonym

Marknadsvärdet, dvs vad en hyreslägenhet med samma standard i bostadsområdet kostar. Inte mer. Dessutom måste bostadsrättsföreningen godkänna andrahandsuthyrningen.

• slemtorsk i din bralla

hämtat från hyresnämndens hemsida:

Vad bostadsrättshavaren betalar till föreningen och vad han eller hon har för lånekostnader har ingen betydelse vid prövningen. Det är i stället lägenhetens bruksvärde som är utgångspunkten för vad som är skälig hyra. Läs mer om vad som menas med skälig hyra och om hur man gör om man vill ha tillbaka hyra eller få hyran sänkt under Vilken hyra får man ta ut av andrahandshyresgästen?

Hyran är inte skälig om den är påtagligt högre än hyran för till bruksvärdet likvärdiga lägenheter.

En lägenhets bruksvärde är det praktiska värde den har ur hyresgästens synvinkel.

Med likvärdiga lägenheter menas i första hand lägenheter vars hyra har bestämts genom förhandlingsöverenskommelser enligt hyresförhandlingslagen.

Vad ni betalar i avgifter till bostadsrättsföreningen och bank spelar absolut inte någon roll utan ni får helt enkelt jämföra med likvärdiga hyresrätter i närheten och ta ut hyra därefter. Er hyresgäst ska ju inte stå och betala era amorteringar och räntor, det är ju investeringar för er som ni får tillbaka när ni säljer bostaden.
  • Anonym

Okej, ja att jag måste kontakta min förening och fråga om lov innan är jag fullt medveten om.
    Det är väldigt ont om hyreslägenheter här, finns nästintill inga.
    När vi flyttade hit och hyrde innan vi köpte eget hyrde vi en källare på 28 kvm under någons hus
    för 6000 i mån. Så vi är inte ett dugg insatta i det här och går vi back på ev. uthyrning så hyr vi inte ut
    tänkte vi. Helt vill man ju gå plus minus noll så man inte sitter och betalar på två boenden, eller
    1 ½ boende liksom. Får surfa runt på blocket men sist jag kollade låg inga ute Obestämd

Hyr man verkligen ut i andra hand fast man köpt lägenheten?
    Det kanske man gör... haha. Noll koll verkligen!

• Anonym

Det är ju som ovanstående redan skrivit..... Möjligen får man lägga på lite om man hyr ut möblerat.

• Anonym

Hittade en etta med egen ingång + kök, 30 kvm för 5.500 kr... /mån.
    Hmm...

• Anonym
    Anonym skrev 2011-10-05 16:14:27 följande:
    Hittade en etta med egen ingång + kök, 30 kvm för 5.500 kr... /mån.
    Hmm...
    Men det är inte i allmännyttan. Du ska alltså jämföra med vad en hyreslägenhet kostar, inte en bostadsrätt eller del av en villa som någon upplåter
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-10-05 16:18:20 följande:
    Men det är inte i allmännyttan. Du ska alltså jämföra med vad en hyreslägenhet kostar, inte en bostadsrätt eller del av en villa som någon upplåter
    Verkar bara vara det som finns här, hyreslägenheter i folks källare. Såsom vi bodde förut...
    Och det är så pass dyra hyror på dom.
    Våran egna lägenhet är ju på 65 kvm, nyrenoverad i centrum. Bra läge....

Vill inte börja med att kontakta våran förening innan vi bestämt något, vi har inte ens hittat ett
    hyreshus vi är intresserade av, vill bara kolla möjligheterna. Kan man kontakta någon hyresnämnd
    eller något tro....
  • Anonym

Jag kan nog säga direkt att ni kommer gå back. Ser inte hur ni ska kunna ta 5900 kr/månad för en tvåa. Så mycket brukar inte hyresrätter kosta...

• Anonym
    Anonym skrev 2011-10-05 16:21:05 följande:
    Jag kan nog säga direkt att ni kommer gå back. Ser inte hur ni ska kunna ta 5900 kr/månad för en tvåa. Så mycket brukar inte hyresrätter kosta...
    Eh va? 5900 kr, har jag skrivit det någonstans?

Det är dyrt här! Du får liksom betala 4000kr/mån för ett RUM i någons hus.
    Då borde jag väl för fasen kunna ta mer när jag har en tvåa på 65 kvm, nyrenoverad,
    i centrum - närhet till tåget för pendlare och dessutom när intresset är högt för att få hyra
    bostad i området, men inga lägenheter finns.
  • slemtorsk i din bralla
    Anonym skrev 2011-10-05 16:28:29 följande:
    Eh va? 5900 kr, har jag skrivit det någonstans?

Det är dyrt här! Du får liksom betala 4000kr/mån för ett RUM i någons hus.
    Då borde jag väl för fasen kunna ta mer när jag har en tvåa på 65 kvm, nyrenoverad,
    i centrum - närhet till tåget för pendlare och dessutom när intresset är högt för att få hyra
    bostad i området, men inga lägenheter finns.
    att intresset är högt är ingen orsak att lägga hyran högt. Vad du måste ha i åtanke är att det nuförtiden är väldigt lätt att få rätt hos hyresnämnden...kort fattat.. du kan ta vad fan du vill i hyra men om din hyresgäst tycker att det är för mycket efter ett tag kan han/hon överklaga hos hyresnämnden och där får man ganska ofta rätt och då blir du återbetalningsskyldig...

www.andrahandsbostader.se/skalig-hyra

www.hyresnamnden.se/Amnesomraden/Skalig-hyra/
Svar på tråden Hyra ut sin lägenhet - maxgräns för månadsbelopp?