• Anonym

Hyra ut sin lägenhet - maxgräns för månadsbelopp?

Hej, vi väntar smått och har planer på att hyra ut våran tvåa i stan och hyra ett litet hus på landet. Då vi vill ha lite säkerhet och inte sälja lägenheten för ett hyreshys så funderar vi som sagt på att hyra ut det vi har under tiden.

Finns det en maxgräns på vad man får hyra ut för i månaden?
    Våran bostadskostnad i dagsläget är:

3500 kr hyra lägenheten + vatten, värme, tv & carport
    ca. 2200 kr i lån på lyan varje månad
    ca. 5000 kr amorteringar var tredje månad.

Var tredje månad har vi alltså en månadskostnad på runt 10.500 kr för lägenheten.

Finns det nå regler som säger vad vi får hyra ut den här för?

• Svar på tråden Hyra ut sin lägenhet - maxgräns för månadsbelopp?
  • Anonym

Vad alla tjatar om EXAKT var jag bor, jag kanske inte hade någon lust från början att outa det då jag bara slängde ut en fråga och har fått svar på min fråga nu, vilket jag sagt gång på gång.

Men för de som är villiga att leta rätt på liknande bostäder i min kommun där jag bor så berättar jag mer om min bostadssituation, i hopp om att någon vet ungefär i vilken prisklass det ligger på Glad

Bor i Vallentuna kommun / Sthlm län, mindre än 5 min gångväg till station. Lägenhetshuset är byggt på 60-70 talet om jag minns rätt. Nyrenoverad 2;a på 65 kvm, alla stammar bytta nyligen, balkongbyte - utbyggnad och inglasning är klar nyligen. Föreningen har god ekonomi. OM OM OM OM OM vi skulle hyra ut så är det ett tillsvidare kontrakt, någon längre form av variant för det är det vi söker om vi skulle hitta ett hus att hyra.

Tycker att det är mkt ont om hyreslägenheter här, har stått det i lokaltidningen bland annat, att det inte finns att hyra.... Så ja, vi får se!

Åter igen ni som tycker att det är höga hyror - JAG VEEEET! Skrattande
    Det enda jag vet och kan jämföra med är hyrorna man ser på blocket.se så jag vet som sagt ingenting Drömmer

• Anonym

Det här är enda hyreshusbolaget jag vet och som vi kontaktade för två år sedan ungefär innan vi köpte denna... www.alliance-fastighet.se/bostad/brf-tarningen/bostader-och-priser/
    Dock verkar de inte ha hyreslägenheter längre, utan endast för försäljning... jag förstår inte riktigt.

Annars när man går in på vallentuna kommuns hemsida så hänvisar dom till bostadskön i sthlm stad, där det är MÅNGA års väntetid... hmm. Svårt! SkrikandesGlad

Nu hittar jag iof en tvåa på 51 kvm i närheten av där jag bor på blocket, för 7500 i månaden.

• slemtorsk i din bralla
    Anonym skrev 2011-10-06 17:08:58 följande:
    Det här är enda hyreshusbolaget jag vet och som vi kontaktade för två år sedan ungefär innan vi köpte denna... www.alliance-fastighet.se/bostad/brf-tarninge.../
    Dock verkar de inte ha hyreslägenheter längre, utan endast för försäljning... jag förstår inte riktigt.

Annars när man går in på vallentuna kommuns hemsida så hänvisar dom till bostadskön i sthlm stad, där det är MÅNGA års väntetid... hmm. Svårt! SkrikandesGlad

Nu hittar jag iof en tvåa på 51 kvm i närheten av där jag bor på blocket, för 7500 i månaden.
    fast blocket kan man nog inte jämföra med då väldigt många där gör som du..hyr ut i andra hand och försöker göra sig en hacka på det.. som sagt..om det är vallentuna så finns det många fler hyresvärdar där...du kan inte gå efter vad som finns ute till hyra NU utan vad de tar i hyra
  • Anonym
    slemtorsk i din bralla skrev 2011-10-06 17:16:32 följande:
    fast blocket kan man nog inte jämföra med då väldigt många där gör som du..hyr ut i andra hand och försöker göra sig en hacka på det.. som sagt..om det är vallentuna så finns det många fler hyresvärdar där...du kan inte gå efter vad som finns ute till hyra NU utan vad de tar i hyra
    Eftersom jag inte hittat andra hyresvärdar än den jag länkade samt sthlm stad så har jag inte så mkt och jämföra med om jag inte sätter mig och ringer runt. Har försökt googla men inte blivit mycket klokare på det heller.
    Finns det fler hyresvärdar här tycker jag att dom inte visar sig så bra, reklammässigt :)
  • SunnyBunny

Hög hyra? Vi hade betydligt högre på våran 2:a i Täby, högst upp utan hiss ha! Den kostade 4400kr i månaden+lån+annan skit! Vi hyrde ut den. Tog endast betalt för vad den kostar, man får inte göra nåt annat. Sen nån 1000-lapp extra för möblerna!

• slemtorsk i din bralla

du kan inte hyra ut på långtidskontrakt.. det finns regler för detta. Två år är maximala tiden du kan hyra ut i andra hand - tror inte det finns någon förening som tillåter längre tid och frågan är ju varför ni vill ha kvar bostaden så länge utan att använda den själva???

Tänk också på att er hyresgäst får besittningsrätt efter så lång tid, det KAN alltså om hyresgästen bestämmer sif för att krångla bli problem med att sälja den (till någon annan än den som hyr den) eftersom man har rätt till sin bostad efter 2 år.

Den statistik jag får fram visar att ni skulle kunna ta ut så mycket som 4 500 för den utan att det blir "tjafs" och utan att ni riskerar att bli återbetalningsskyldiga, den statitsiken är dock från 2009, nu har ju inte hyrorna gått upp sjusärdeles mycket sen dess men jag skulle nog satsa på 5000 om jag vore ni.

Glöm inte att få tillstånd från föreningen och ta uppgiftskontroll på personen ni hyr ut till, man kan begära en hyra eller två i deposition men den måste ni ju betala tillbaka (alternativt låta hyresgästen bo gratis sista tiden ) depositionen är ju en säkerhet utifall något går sönder eller att hyresgästen skiter i hyran.

Ni har eg ingen säkerhet mot sånt.. så skiter hyresgästen i att betala så får ni stå för det och sen kräva in det från hyresgästen.

Skriv ett gilitigt kontrakt.

• Anonym
    slemtorsk i din bralla skrev 2011-10-06 17:29:32 följande:
    du kan inte hyra ut på långtidskontrakt.. det finns regler för detta. Två år är maximala tiden du kan hyra ut i andra hand - tror inte det finns någon förening som tillåter längre tid och frågan är ju varför ni vill ha kvar bostaden så länge utan att använda den själva???

Tänk också på att er hyresgäst får besittningsrätt efter så lång tid, det KAN alltså om hyresgästen bestämmer sif för att krångla bli problem med att sälja den (till någon annan än den som hyr den) eftersom man har rätt till sin bostad efter 2 år.

Den statistik jag får fram visar att ni skulle kunna ta ut så mycket som 4 500 för den utan att det blir "tjafs" och utan att ni riskerar att bli återbetalningsskyldiga, den statitsiken är dock från 2009, nu har ju inte hyrorna gått upp sjusärdeles mycket sen dess men jag skulle nog satsa på 5000 om jag vore ni.

Glöm inte att få tillstånd från föreningen och ta uppgiftskontroll på personen ni hyr ut till, man kan begära en hyra eller två i deposition men den måste ni ju betala tillbaka (alternativt låta hyresgästen bo gratis sista tiden ) depositionen är ju en säkerhet utifall något går sönder eller att hyresgästen skiter i hyran.

Ni har eg ingen säkerhet mot sånt.. så skiter hyresgästen i att betala så får ni stå för det och sen kräva in det från hyresgästen.

Skriv ett gilitigt kontrakt.
    Man kan väl hyra ut som ett år i taget? Min pappa är fastighetsmäklare och hyr ut några bostäder privat, och tror att dom är satt på ett år i taget. Hade tänkt och prata med pappa om allt sånt när han kommer tillbaka från semestern. Hur dom har gjort och så.

Nej, anledningen till att vi vill hyra ut är att vi vill hyra ett hus. Vågar ej köpa hus, eller kommer inte ha råd att köpa ett hus då vi inte får högre lån. Så då var planen i fall att det gick att hyra ut denna och hyra någonting mer på landet för att testa hur det funkar. Alt. hyra hus på någon gård eller liknande då jag pysslar mycket med hästar. Men som sagt, bara spekulationer än så länge....
    Ska man köpa ett hus i krokarna kostar det ju runt 2 milj, och det har vi tyvärr inte råd med.

Okej, nej 5000 är inte så högt för att hyra ut. I såfall avstår vi nog helt om vi måste ha så pass låg uthyrningshyra för att känna sig "trygg" att inte bli återbetalningsskyldig.

Jo allt sånt vet jag Glad
  • Anonym

Jag håller med Slemtorsken ( ). Jag är ordförande i en stor bostadsrättsförening i Stockholm och vi tillåter inte att man hyr ut sin lägenhet tillsvidare, inte ens ett år i taget under längre tid. Vi vill att man ska ha giltiga skäl att hyra ut som studier eller jobb på annan ort, provbo som sambo etc.

Anledningen till detta är att huset tas om hand om dem som äger lägenheterna och skulle alla hyra ut dem så finns det ingen som kan sitta i styrelsen, vara med på städdagar etc. Samt att man inte vet vem det är som bor i lägenheterna. Ett bostadsrättshus är inte som ett hyresrättshus i och med att du (som ägare) är delägare i huset.

Jag skull börja med att kolla med din förening hur länge du kan hyra ut din bostad. Säger de max två år behöver du ju inte ens fundera vidare.

Sen så är nog runt 6000 kronor vad ni kan ta ut, men ni får ta ut 10 procent extra för möbler, men jag antar att ni inte ska hyra ut möblerat?

Här kan du se vad lägenheter i Vallentuna kostar:
    www.lagenhetsbyte.se/annonser.aspx&page=1&lan=Stockholm&lid=12&rum=2&hyres=1&villor=0&bostadsratt=0&1mot1=1&1mot2=0&2mot1=0&styp=1

• Krollspell
    Anonym skrev 2011-10-06 17:08:58 följande:
    Det här är enda hyreshusbolaget jag vet och som vi kontaktade för två år sedan ungefär innan vi köpte denna... www.alliance-fastighet.se/bostad/brf-tarninge.../

Men du kan inte jämföra med andra andrahanduthyrningar, du ska kolla vad en jämförbar tvåa kostar vid ett förstahandskontrakt hos en hyresvärd, det, plus en liten extrakostnad för möbler är vad som är skäligt att ta ut.
  • Tutilure
    Anonym skrev 2011-10-05 23:52:25 följande:
    Ja de hyresrätter som har funnits som företag har hyrt ut har legat på runt 6000,
    MEN..... de går inte att få tag på här omkring.
    Rätt ska ju vara rätt, och som sagt vi tänker ju inte lura någon. Trodde bara att alla
    räknade som vi gjorde i början (med uträkningen) när de hyr ut.
    Ser veeeerkligen ut så på bostadspriserna på blocket :)
    Men TS, som flera har sagt redan, du får ta ut vilken hyra du vill men du får också vara beredd på att bli tvingad att betala tillbaka till hyresgästen om/när denne går till Hyresnämnden.
    Det är vanligt att hyresgäster gör det efter att de har flyttat ut och det är också vanligt att de får igenom det.
    Målar man fan på väggen kan det inte bli annat än succé!
  • Anonym

Tack alla! Har förstått :)

• Anonym
    Anonym skrev 2011-10-05 16:20:55 följande:
    Verkar bara vara det som finns här, hyreslägenheter i folks källare. Såsom vi bodde förut...
    Och det är så pass dyra hyror på dom.
    Våran egna lägenhet är ju på 65 kvm, nyrenoverad i centrum. Bra läge....

Vill inte börja med att kontakta våran förening innan vi bestämt något, vi har inte ens hittat ett
    hyreshus vi är intresserade av, vill bara kolla möjligheterna. Kan man kontakta någon hyresnämnd
    eller något tro....
    Ring hyresgästföreningen.
    Min bror hyrde en lägenhet för 7500kr/månad; en 1a på 50kvm i centrala Stockholm. Han tyckte hyran var dyr men behövde någonstans att bo, han anmälde sin hyresvärd (den han hyrde av i 2a hand). Slutade med att den som hyrde ut till min bror fick betala tillbaka 3000kr/månad som han hyrde.
  • Boll

Kontrollera med jurist. Såvitt jag vet får man inte ta ut extra hyra för att täcka lån och amorteringar.

Svar på tråden Hyra ut sin lägenhet - maxgräns för månadsbelopp?