• Peaches82

Behöver jag köpa allvädersstövlar/fodrade gummistövlar?

Jag har köpt ett par rejäla vinterstövlar från viking(gore tex) till dottern på 15 månader att ha i vinter som ska vara 100 % vattentäta. Just nu använder jag ett par skinskor till dottern och gummistövlar om det är regnigt. Det jag undrar är om jag klarar mig med detta över höst/vinter eller om jag måste komplettera med allvädersstövlar/fodrade gummistövlar? Jag tänker att det kanske är för kallt att ha bara gummistövlar med sockor när det både är kallt och slaskigt i november? Eller kan jag börja använa vinterstövlarna redan då? Eller blir det för varmt?

• Svar på tråden Behöver jag köpa allvädersstövlar/fodrade gummistövlar?
  • ViFrånLandet

Vi köpte fodrade stövlar till sonen förra året och de blev knappt använda, så i år får han hålla till godo med vanliga stövlar+sockor eller vinterskor (vattentäta). Idag ville han faktiskt ha vinterskorna och eftersom det var blött och bara +5grader ute fick han ha dem. Han har stövlar stående på dagis men de hade inte blivit använda så jag antar att pedagogerna tyckte det var okej Flört Han blev 2 i augusti, kanske bör nämnas...

• tessan27

Funderade på det samma, har också köpt Viking gortex till båda barnen och har vanliga gummistövlar nu. Sen har sonen ett par vattentäta Kavat höstskor och dottern vanliga lite grövre gympaskor... Tänkte först inte köpa några allväderstövlar/fodrade gummistövlar men köpte varsina par Vincent neoprenstövlar till dem på tradera, dessa kommer dem kunna ha nu och under vintern när det inte är så kallt utan mest blött. Ville inte betala 450 kr styck för ett par som kanske används under 2 månader, men 300 kr för båda var ett bra pris. Förhoppningsvis kan dem ha dem i vår också.

Maja nov -05, Vincent april -10 theresehelsing.blogspot.com/
  • Bess

Inget av mina barn har haft fodrade gummistövlar. Tycker det kännts onödigt. Vanliga gummistövlar med raggsockor i eller rejäla vinterstövlar har funkat perfekt.

• Tant Green

Vi har aldrig köpt några fodrade gummistövlar och dottern är 6 år nu... hon brukar ha lite halvhöga goretex-kängor när det blir för kallt med gympaskor/gummistövlar.

• Kristyr

Har inga gummistövlar alls. Kör med gore-tex/vattentäta ofodrade kängor eller fodrade gore-tex kängor. Mina barn gå på ur och skur och är ute hela dagarna... 

• Peaches82

Tack för snabba svar! Verkar som man kan skippa det då. Det är så himla mycket kläder man måste köpa ändå hela tiden=S. Tar eventuellt en titt på tradera och ser om jag kommer över nåt superbilligt där, annars får det vara=)

• tackförfisken

Har köpt fodrade stövlar bara för att det är enkelt. Bättre och varmare är en vanlig stövel med gott om plats för tårna och ull-raggsockar .

• augustisten

Med en så liten är det nog helt okej med ett par, men när de blir större är det skönt att ha något extra ifall barnet tex - som min son - ställer sig i en djup vattenpöl så att skorna vattenfylls. Det tar lååång tid för gore-texskor att torka om de blivit plaskvåta inuti.

Vi har köpt neoprenstövlar som extra och de har varit jättebra.  

• Bess
    Kristyr skrev 2011-10-05 21:53:56 följande:
    Har inga gummistövlar alls. Kör med gore-tex/vattentäta ofodrade kängor eller fodrade gore-tex kängor. Mina barn gå på ur och skur och är ute hela dagarna... 
    Har ni inga gummistövlar alls??? Men på sommaren då det regnar då?
  • Kristyr
    Bess skrev 2011-10-06 14:17:28 följande:
    Har ni inga gummistövlar alls??? Men på sommaren då det regnar då?
    har de ofodrade vattentäta kängorna...

vi har ett par gummistövlar men de används inte så man kan säga att vi inte har några. Det är kängorna som gäller. Funkar utmärkt!
  • tackförfisken

Bess: måste få fråga, vilket märke använder du då.. Har testat massor men tycker inga funkar när det öser ner.

• Joje

Vi kör tvärt om vi, använder inte onödigt dyra vinterkängor. Vi har Dunlops allvädersstövlar hela hösten, vintern och lite in på våren. Fungerar även en väldigt kall vinterdag med ett par raggsockor.

Liam 070417 & Linn 080712
Svar på tråden Behöver jag köpa allvädersstövlar/fodrade gummistövlar?