Inlägg från: Selma1966 |Visa alla inlägg
  • Selma1966

    Lämplig present till barn

    Köp  något som är färgglatt och blinkar och låter... Alla barn gillar sånt... hur trashigt det än låter.  

    Mjukdjur blev vi tillsagda att absolut inte ta med. Många barnhem i många länder vill inte ha leksaker som blir "smutsiga" och kräver tvätt/rengöring... eftersom det sprider sjukdomar bland alla barnen. Det bör vara "avtorkbara" leksaker om man ska lämna leksaken med sitt barn när man åker hem igen. Jag såg mjukisdjur i sonens avdelnings lekrum... men de stod högst upp på en hylla där barnen inte kom åt dem! Dessutom tog det vår son knappt ett år innan han förstod vitsen med gosedjur. Han fick massor av både oss och andra, men han slängde dem åt sidan och fattade inte vad han skulle göra med dem... Nu har han börjat gosa med några av dem... men mest för att han vill att vi gör barntecken med gosedjurets armar (underlättar kommunikationen med barn som har svårt att lära sig tala) medan vi sjunger godnattvisorna åt honom.

    De presenter vi skickade över till vår son (som julklapp) innan vi fick hämta honom fick han inte med sig hem till oss. Så räkna med att den present ni ger kan bli "allmänt gods" för alla barnen på barnhemmet. Det störde inte mig eftersom jag tyckte att de andra barnen också gott kunde få glädja sig åt något.. Men man ska nog vara förberedd på att det kan hända så man inte köper något dyrbart som man sedan saknar. Jag vet att sonen tog emot och öppnade julklapparna eftersom jag fick en massa fotografier som volontären vi hade kontakt med tog åt oss. (Guld värda då vi fick hennes bilder lagom till julafton... så jag satt och grinade framför datorn istället för att laga julmat )

    När vi träffade sonen vid två olika resor (eftersom vi adopterade från Ryssland som kräver två resor inför adoptionen) så hade vi givetvis gåvor med oss. En del lämnade vi och annat gav vi till honom, men tog med oss hem själva så de fanns på hans rum när han flyttade hem till oss. Men när vi satt och lekte med honom på barnhemmet så var min väska mest intressant! Han var 2,5 år då och älskade att rota runt i väskan och plocka ur den och testa allt. Mobiltelefonen var mest intressant. (Den blinkar och låter ju) Så han visade alla hur man använder en iPhone... Personalen på barnhemmet hade ju varken råd med mobiler eller hade tillstånd att använda det på jobbet.  Men volontären som hjälpt vår son mycket hade mycket riktigt en iPhone - så det var därför han visste hur den fungerade.

    Sedan märkte jag att sonen var ett sant barnhemsbarn. Han hade ingen aning om vad presenter var så vi fick visa honom hur han skulle öppna dem. Det tog ett år hemma innan han förstod att det som var i paketet dessutom var HANS... så först i år blir han upprörd om någon tar den från honom när han just öppnat ett paket...

Svar på tråden Lämplig present till barn