• Lia82

alkoholfritt vid 0.5% ?

Hej!

Var inne på systemet idag, skulle handla lite inför nyår till mina föräldrar som inte själva har möjlighet att gå dit. Passade samtidigt på att titta om det skulle finnas något alkoholfritt gott vin till mig själv. Frågade en i personalen om de hade något alkoholfritt, "jodå" svarade han och visade mig till den alkoholfria hyllan.
    När jag började läsa på flaskorna upptäcker jag att de inte alls är alkoholfria egentligen utan innehåller mindre än eller precis 0.5% alkohol.... så jag tordes inte köpa något "alkoholfritt", vill ju absolut inte riskera att utsätta min bebis för något.
    Tänker skåla på nyår med dricka i glaset istället.....
    Men hur är det där egentligen, kan man som gravid dricka "alkoholfritt" som egentligen inte är alkoholfritt utan innehåller 0.5%...?
    Var går gränsen (i procent) för vad man kan dricka i alkoholväg när man är gravid?
    Själv tänker jag ju att det borde vara vid 0% men hur kan de då stå på flaskorna att de är alkohofria när de egentligen inte är det...?
    Förstår ni hur jag menar?

• Svar på tråden alkoholfritt vid 0.5% ?
  • FixarFrasse

Drick i lugn och ro, syster, 0,5 % är så låg halt att din kropp inte kommer att ta upp något!

Skål!

• Lia82

nah, jag törs bannemig inte..... tycker att om det ska vara alkoholfritt så borde det ju inte innehålla något alkohol alls....
    Det får som sagt bli dricka i glaset :)

• Dramaonline

Jag har ju inte utfört några undersökningar på ofödda barn eller nåt sånt, men jag kan inte tänka mig att så lite är farligt, det står i systembolagets information att man kan dricka deras alkohol"fria" sortiment som gravid.

Men man kan så klart dricka till exempel kolsyrat vatten, eller läsk, eller juice eller mjölk eller vad som helst.

Fast de hade visst testat 7up i Kalla fakta och det hade 0,6% (det var mer än i bröstmjölken hos en kvinna som druckit vin var poängen med programmet)

• listo

Nej, 7Up hade inte 0.6%, däremot hade det 0.6 promille... en himla skillnad

• missteddy

drick du för 0.5% är alkofritt tom min barnmoska rekomderade det i midsommras när jag var nygravid

• doriah

jag ville inte heller ha det med pyttelite alkohol...mest för att det känns helt onödigt. Men det fanns med 0,0 - absolut alkoholfritt...det var iofs persikobubbel...men ändå - trevligt!!

• FixarFrasse

Alltså, en bra riktlinje är att det som ligger i novå med lättöl eller lägre (Tror det är ca 2,2%) inte tas upp av kroppen. Du kan i princip dricka hur många som helst och ändå t e x köra bil (OK, det finns säkert extremfall typ om du dricker 50 på en timme eller nå't)

Om du försöker dricka dig påverkad med denna låga alkoholhalt, tja, den enda påverkan du får är nog att du blir yr av att du blev så pinknödig...

Men OK, är man orolig och tycker att det går lika bra att dricka mineralvatten, gör det!
    (Det är ändå inte smaken vill åt det är ruset, eller hur äh, jag bara skojar...)

• Filippinan

Allt upp till 0,5 % räknas som alkoholfritt enligt min BM. Din promillehalt i blodet kommer inte att öka om du dricker drycker med 0,5 % alkohol - därför kommer inte heller bebisen påverkas.

• Dramaonline

Förlåt! Jisses, vilket misstag!
    (jag skyller på att jag inte sovit inatt).
    Jag brukar verkligen inte röra ihop siffror, sådär.

Tack, Listo!!!

• Lia82

Ni kanske tycker att jag är löjlig men som sagt jag törs inte.... har haft nog med problem med den här graviditeten så att dricka något med alkohol och riskera att utsätta barnet för något sådant det gör jag bara inte... även om ni säger att kroppen inte tar upp alkoholen....
    Tycker bara att det var synd för jag var så sugen på något annorlunda än vanlig dricka...

Svar på tråden alkoholfritt vid 0.5% ?