• avatar

    Dagisfråga tacksam för svar snarast

    Lite långt..... men snälla tacksam för svar...

      Mina två barn 3 och 4 år går syskontid 8-14 på dagis nu sedan 6 veckor för dom har fått en lillebror....innan så gick dom ca 7-17 och tills i maj i år så sov 3 åringen som då var 2,5 år på vilan ca 1 tim...det behövdes för dom var så länge på dagis....men i juni (som har tidigare frågat mej om hur länge jag vill hon ska sova..och om hon ska ha napp osv...) så meddelade jag att hon inte får använda napp och sova längre utan endast vila och skulle hon somna så måste dom väcka henne.... för hon har JÄTTE JÄTTE svårt att somna på kvällarna/sova på natten..hon är JÄTTE JÄTTE pigg och jag har ett h-vete att få henne att somna/sova.... det var inga problem....
    det har gått ganska bra nångång har hon somnat till på dagis men då har dom väckt henne....o det har gått bra och hon har somnat lättare på kvällarna/sovit på natten.

    Men sedan någon vecka så har hon sagt när jag ska natta att hon inte är trött för hon har sovit på dagis..så idag så frågade jag dagis om hon sover o då sa dom att JA det gör hon för dom har nämligen för lite personal (dom är 1 personal på vilan tydligen nu)... att väcka upp alla barn som  inte ska sova...så dom  prioiterar bara barn som ska sova...dom har inte tid/möjlighet att vakta/väcka barn....då sa jag att men hon ska inte sova och har inte gjort det sedan juni hon har ju jätte svårt att somna på kvällarna...dom svarade  Jaha men det kan inte vi ta hänsyn till??? Sedan så vände som ryggen o gick.... det stämmer verkligen som min granne sa...när man blir ff ledig och har syskon på dagis då förändrars attityden/inställningarna mot en direkt....dom är"snällare/mera tillmötesgående" mot arbetande föräldrar...

    Får man göra så?    Varför har dom inte sagt nånting till oss föräldrar?  Hur ska jag göra? För jag vill inte att hon ska sova.....och inte heller använda napp....

    Om jag pratar med någon annan personal om detta och säger att det personen som jag pratade med var lite halv otrevlig...får dom då föra vidare till andra i personalen vad jag sagt eller har dom tysnadsplikt?  

      

  • Svar på tråden Dagisfråga tacksam för svar snarast
  • cosinus

    Nappen är väl enkel, bara att se till att det inte finns någon på dagis.

    Men vad gör de större barnen? Ligger alla i samma rum som de som ska sova? På mina barns dagis läser fröknarna sagor för de större barnen i en soffa när de mindre ska sova. De som inte ska sova är inte ens i sovrummet.

    Tycker det låter helskumt att de inte skulle kunna se till att hon håller sig vaken om hon orkar hela dagen. Det är ju skillnad på att somna och att vara så trött att man behöver sova. Jag har en 3-åring som däckar som en gris kring lunch om han t ex åker bil men kl 17 kan han åka bil utan problem. Det är som att han fortfarande är lite programmerad på att sova där mitt på dagen fast det var länge sen han slutade.

  • NinnaBus

    Vad gör den övriga personalen under tiden det är vila?

    Har de ingen "läsvila" för de större barnen/ de som inte ska sova?

    Där jag jobbar är vi 2 personal som har sov-vilan och en personal som har läsvilan.
    Just nu är det många barn hos oss som ska sova...
    När det är få barn som sover och många uppe så ändrar vi om så 1 personal är på sov-vilan och 2 på läsvilan.
    Som personal får man ju anpassa arbetet efter hur barngruppen ser ut och vilka behov barnen har.
    Och vi får ut våra raster ändå...

    Att säga som de gör hos dig, att de inte kan väcka din dotter för att de har för lite personal låter helknasig...
    Skulle aldrig komma på tanken ens att "tvinga" barn sova som inte behöver det och där det skapar problem för familjen.
    Klart att barnet blir trött om man sätter det i en "ond cirkel". Sova på dagen, inte kunna somna på kvällen, vaken längre, trött på morgonen, osv...

    Går det inte att prata med personalen så kontakta deras förskolechef/rektor...

  • avatar

    det finns två avd en småbarn o en storbarn och i dom avd så har dom delat in det i två avd/grupper 1-2 år och 3 år på småbarn och 4 år och 5-6 år på storbarnavd, på storbarn så har dom endast vila/lyssna på saga osv...
    på 3 år så har dom åxå haft sova och en vila/saga..men nu har dom tydligen slagit ihop 1,2 å 3 åringar ibland...och det finns många 3 åringar som ska sova tydligen.... men då får man ju inte låta dom barn som inte sovt börja sova igen bara för att dom inte orkar..det var d intrycket jag fick ....

  • mikroE

    Jag skulle faktiskt klaga hos chefen, det låter inte sunt att ha så låg personaltäthet. Åtminstone borde väl de som inte ska sova kunna ha läsvila med de äldre eller är tiderna helt annorlunda?


  • justme79

    Låter ju väldigt konstigt. Helt krasst är verkligheten så att vi ofta inte får vikarier vid bortfall i personalstyrkan men det är  ingen ursäkt för att låta ett barn sova som inte ska sova. Vi har tystnadsplikt gentemot människor utanför förskolan men självklart får vi prata med våra kollegor.
    Tycker absolut inte att du ska dra alla förskollärare över en kam och tro att vi behandlar föräldralediga annorlunda än "arbetande". Tyvärr har ni nog bara råkat träffa förskollärare som inte är vidare professionella!

  • Sofie89Gbg

    Man har inte tystnadsplikt inom förskolan, detta för att man måste kunna diskutera saker inom arbetslaget eller med förskolechefen.

  • burnisen

    När min son som då gick på småbarnsavdelningen inte skulle sova längre fick han gå in på den stora avdelningen, mycket för att han var det enda barnet vaket och att det då lätt kunde bli långtråkigt men också en lite smidigare övergång till den stora avdelningen när den tiden kom...kanske en lösning?

  • Mormor2007

    Det är inte personalen som bestämmer om ditt barn ska sova middag eller inte, det är du som bestämmer så prata med förskolechefen!

    Någon egentlig tystnadsplikt finns inte på förskolan utan personalen kan prata med varandra både om barn och föräldrar.

Svar på tråden Dagisfråga tacksam för svar snarast