Hej,
det är konstigt men det känns skönt att veta att det finns fler där ute som har det likadant. Vår äldsta pojke är 3,5 och är i någon konstig trotsig ålder. Vet inte om det är för att han blev storebror i somras, känns som om det blev värre då iaf. Han är dock världens snällaste storebror och är så stolt över sin lillebror som nu är tre månader.
MEN han får riktiga vredesutbrott och blir helt hysterisk och bara skriker och är kan slå/sparka på oss (mamma och pappa). Vi har försökt allting känns det som. Varit lugna, blivit arga, sagt till på skarpen, testat time out osv osv. Har även pratat med honom om detta när han är lugn om att det är ok att bli arg men att han måste lyssna på vad vi säger och göra som vi säger, det kan vara farligt annars, exempelvis om han klättrar upp på något "berg" och vi ropar tillbaka honom och han inte kommer, då har vi fått gå och hämta honom men ibland hinner han iväg och springer ut på en "klippa" eller liknande och då vågar man knappt gå närmre av rädsla att han ska försöka springa iväg från oss och då ramla ner. Jag vet inte om jag förklarar mig särskilt bra hur jag menar men jag hoppas ni förstår.
Det känns som om han funderar väldigt mycket och har många tankar om allt möjligt, kan hända är det det som gör att han bara måste få utlopp för allt han känner och han inte vet hur. Han pratar en hel del (puh!- det var någon som sa att fyraåringar bara är tysta typ tjugo minuter om dagen förutom när dom sover, känns som om han närmar sig det med stormsteg) men han kanske tänker ännu mer?
Det man tänker som förälder är ju att man har gjort ett dåligt jobb som uppfostrare men samtidigt har han varit så otroligt lätt att ha att "göra med" ända tills för några månader sen, han gjorde som vi sa och slutade om man bad honom sluta med något osv. Han har varit superlätt! (om man kan/får säga så). Lillebror ha också varit otroligt lugn, inte varit extra "krävande" på något sätt (dvs han har sagt till med lite skrik om han är hungrig men ALDRIG annars, han har bara "hängt med"). Naturligtvis förstår jag att det är en stor om ställning hur som helst från att ha varit själv till att ha en till att dela uppmärksamheten med. Kanske är det det , jag vet inte? Eller så är det helt enkelt såhär i hans ålder. En väninna till mig sa att hennes son var så mellan ca 3-4, på hans fyraårsdagen nästan på pricken blev han helt annorlunda och började "uppföra sig" igen.