• Michiyo

bearnaise sås som hos pizzerior.. någon med recept?

japp ni hörde rätt.. är ute efter en bea sås.. vill ha den som dom säljer i svenska pizzerior.. tänkte bjuda släkt på den ^^ 

det är ju inte den man gör i vatten bad för sådan har jag gjort ganska många ggr men kommer aldrig i närheten av pizzeriornas bea.  

hoppas någon har en humm om hur receptet ser ut.. 

• Svar på tråden bearnaise sås som hos pizzerior.. någon med recept?
  • Pyrola

Jag gissar att pizzeriorna gör sina på pulver eller annat helfabrikat.

• La Lola
    Pyrola skrev 2011-10-06 20:12:58 följande:

Jag gissar att pizzeriorna gör sina på pulver eller annat helfabrikat.

Det tror jag också.....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • trettioplus

Såsbas, äggulor, vinäger, salt, peppar och dragon.

Att bära polotröja är som att bli strypt av en mycket svag människa
  • Coccolina

Tror inte det är pulver... Här om kring är det typ rydholms (heter den så??) i bigpack.... Den man kan köpa i affären i små påsar för att värma upp i micron eller vatten bad...

• Den allsmäktige

Jag tycker den smakar som lohmanders bea-sås.

• Cia o krabaten
    Den allsmäktige skrev 2011-10-06 20:52:46 följande:
    Jag tycker den smakar som lohmanders bea-sås.
    Håller med.
  • Selma1966

De smakar som de färdiga såser man köper i plastburk. Vi har i alla fall klickat på det på pizzan ibland.

• giftgrodan

eh, det är definitivt inte samma på alla pizzerior, så svårt att veta vilken du har smakat, ts...

• Angelinas mamma

Såsbas eller vad det heter, en speciell olja med smörsmak använder de... finns i utvalda butiker.... man vispar det som en kall bea med äggulor och vinäger samt de kryddor man vill ha, vanligast e dragon cayenne peppar och salt!

• vattenpuss

Min man jobbar/har jobbat på en handfull olika pizzerior och ALLA gör egen beasås =)
    Kan kolla med han ang. receptet när han vaknar... om några timmar Solig

• Lindis1974

Det är så olika. En del gör egen. Väldigt många köper färdig. Dock inte pulver.
    Jag tror de som gör egen gör någon slags kall variant för den smakar inte som hemgjord och inte som sådan som lite " finare " restauranger för. Ring till din favoritpizzeria och fråga :)

• trettioplus
    Angelinas mamma skrev 2011-10-07 03:27:43 följande:

Såsbas eller vad det heter, en speciell olja med smörsmak använder de... finns i utvalda butiker.... man vispar det som en kall bea med äggulor och vinäger samt de kryddor man vill ha, vanligast e dragon cayenne peppar och salt!

Cayennpeppar, ja! Det glömde jag. Det var ett tag sedan man slog bea
  • Michiyo

ah okej.. får ut och leta då^^ min vanliga bea smälter och har sig när man har den på varm mat. och smakar lite mycket smör tycker jag..

den på pizzerior håller sig ju ganska bra på varm mat och lite mildare smörsmak.. men jag ska testa med såsbas och så där.. kanske lyckas :)

tack för alla svaren :) 

• trettioplus
    Michiyo skrev 2011-10-07 11:54:02 följande:
    ah okej.. får ut och leta då^^ min vanliga bea smälter och har sig när man har den på varm mat. och smakar lite mycket smör tycker jag..

den på pizzerior håller sig ju ganska bra på varm mat och lite mildare smörsmak.. men jag ska testa med såsbas och så där.. kanske lyckas :)

tack för alla svaren :) 
    Riktig bea gör så. Den går inte att återvärma, utan serveras kall på maten. Men gillar man annat bättre så spelar det inte så stor roll hur det "ska" vara
Svar på tråden bearnaise sås som hos pizzerior.. någon med recept?