• Fommpen

Socialbidrag?!

Hej!
    Jag har funderingar på att gå till soc och be om hjälp.
    Vi har levt på min sambos lön de senaste sex månaderna, vilket betyder att vi får ha det fattigt.
    i genomsnitt har vi ca 2200kr kvar efter räkningarna e betalda, och det ska räcka till Mat, hygien, busskort m.m.

Nu har jag kollat på Gbgs hemsida om soc bidrag, och ett par som är sambo ska ha ca 5000kr att leva på. Vi har lånat massor av pengar av släktingar (är skyldiga ca 10.00kr som vi betalar av ca 500kr i månaden)
    Går det att få något retroaktivt från soc? eller kollar de bara exakt vad vi har fär utgifter denna månaden?
    Vissa månader går vi minus ca 500kr innan alla räkningar e betalda, medans andra månader har vi ca 5000kr över när räkningarna e betalda. Men vi betalar alltid tillbaka på skulderna vi har, så kan de liksom kolla vad man har i medel istället för att se till varje enskilld månad?

Nån som kan nåt om detta?

• Svar på tråden Socialbidrag?!
  • Jennelii

Nä jag kan tyvärr inget, vet bara att dom sagt till mig att jag legat 2000 över normen när jag i själva verket aldrig haft en krona över efter räkningarna o mat. Men bilen, internet, garaget etc "får" man ju inte ha...man brukar inte få nåt retroaktivt tror jag o man får "skylla sig själv" om man inte tänker på att lägga undan varje månad till olika saker...men det är så olika från ställe till ställe tydligen...och person till person...vissa får resor, julklappapengar, semesterpengar o gud vet allt...jag har då aldrig fått nåt trots att jag gått på knäna. För mig är det en omöjlighet att sälja bilen då den behövs för att barnen ska ta sig till skolan...så det är bara att suga på mattkanterna o kämpa på (för mig).

• Jennelii

Det kostar ju inget att prova...skicka in en ansökan och skriv ett brev hur ni har det med ekonomin....

• Jossan

så här brukar det vara..

du får socialbidrag från den dagen du söker annars skulle man kunna få jättemycket pengar retroaktivt..

sen beror det ju mycket på vad för räkningar ni har.. de flesta räkningar räknas ju inte in i normen heller

det som räknas är hyra, fack avg, hemförsäkring, mediciner etc inte telefon, bil etc

kram J

• Fommpen

Vi har ingen bil, och inget annat som man inte "får ha heller.
    Även om vi lägger undan pengar så har vi inte mer än 2200kr kvar iallafall, eftersom vi går minus vissa månader.

Om jag ringer i morgon och bokar tid, å så får jag inte komma förän om en månad (det stod att det var lång kö) Får man retroaktivt från den dagen man ringde eller får man från den dagen man kom dit? Det var så jag menade.

• teresan

du får pengar från den dagen du kommer dit....vi har haft bidrag nå¨gra månader då mina fp dagar var slut och lillkillen inte hade dagisplats....då räknades normen på oss ut så att vi (jag och min sambo) och ett barn skulle ha ca 11000 att leva på på en månad. Men då är vår hyra på 5640:-..de räkningar ni får bidrag för är hyra, el, fackavgift, dagisavgift, hemförsäkring. Ev kan man få för medicin och läkarbesök med. Men räkna med att de är väldigt hårda..har ni månaden tidigare haft en krona över denna norm räknas det som överskott till nästkommande och man får då mindre. Första gången man kommer dit så kollar de tre månader bakåt...bankpapper och allt.....

Du skrev inte om ni har barn men har ni det kan man få en tid rätt snabbt...LYCKA TILL

• Jennie Brunflo

Dessutom är det så att om man väntar inkomst så blir man återbetalningsskyldig.

Det skadar ju att inte att söka. Man kan ju inte få mer än nej.

Jag har själv levt på soc några månader, det går men det är verkligen existensminimum.

• Fommpen

Min sambo har fast jobb, men det funkar inte att leva så snålt som vi gör. kan ju knappt äta oss mätta, och jag får ofta gå långa streckor (ca 1mil om dagen, de dagar jag ska nån stanns) för vi har inte råd med busskort.

Vi har inga barn, och som det känns nu så rör sig det bara om ett par månader, tills jag har skaffat mig ett jobb, för det är så himla svårt att få nåt under sommaren.

• teresan

ja det är sant men det kostar ju inget att söka man kan ju bara få ett nej..så testa ni

• Maria 79

Soc går tillbaka 3 månader tror jag att det är och kollar era inkomster och utgifter....
    Skulder betalar inte soc, de skiter i om ni är skyldiga folk pengar. De räknar ut nån slags norm på hur mkt ni ska klara er på.
    Jag fick pengar av soc direkt efter gymnasiet fast jag fortfarande bodde hemma. Jag var ju myndig och var tvungen att betala för mig hemma. De räknade ut hur mkt jag behövde till kläder, busskort, betala hemma hur mycket "minus" jag låg m.m. Tror att jag fick ca 3000 av dom och då bodde jag HEMMA! Jag hade även då en ungdomspraktikplats som jag fick 2000 i månaden från. Så jag hade 5000 i månaden. (Betalade 800 kr hemma)
    Så visst tror jag att du kommer att få pengar. Lycka till.

• carmencita

Jag har jobbat som handläggare för ekonomiskt bistånd (försörjningsstöd eller socialbidrag). Utifrån vad du har skrivit verkar det ju inte omöjligt att ni skulle kunna bli beviljade. Det är från den dagen som ni lämnar in ansökan/tar första kontakt (per telefon eller besök) som ni kan få hjälp ifrån. Det är väldigt sällan man får retroaktiv hjälp. Ett vanligt problem är att den som söker har haft ekonomiska svårigheter under några månader och dragit sig för att ta kontakt. För att överleva har man köpt mat för pengarna istället för att betala hyran. Det tråkiga är då ofta att personen förmodligen skulle haft rätt till ekonomiskt bistånd redan tidigare, men eftersom bistånd inte delas ut i efterhand kan personen inte få hjälp med hyresskulden. Det är lätt att vara efterklok... Det är svårt när det är lagstiftning som man utgår från, och att sitta som handläggare och jbba utifrån lagen, för även vi vet ju att personen som sitter framför en skulle ha sökt hjälp om de hade vetat hur reglerna sett ut. Så Maria 79 har rätt, skulder hjälper inte soc till att betala, utom i väldigt speciella fall. Men du har alltid rätt att söka om hjälp till skulder, och att få ett beslut, även om det blir ett avslag.

Hur som helst, ta kontakt med socialkontoret så fort som möjligt! Det skadar aldrig att söka, du har alltid rätt att lämna in en ansökan och du har rätt till ett beslut. Om du är missnöjd med beslutet, säg till din handläggare att du vill överklaga, så är denne skyldig att berätta för dig hur du går tillväga.

När du söker kommer de att undersöka din ekonomiska bakgrund åtminstone tre månader bakåt. Utifrån utgifter och inkomster görs sedan en beräkning som ligger till grund för hur mycket pengar du har rätt till. Sen får du varje månad lämna in kvitton på tex betald hyra, busskort, elräkning mm OCH du ska lämna in besked om inkomst (tex lön eller fp). Handläggaren gör en beräkning varje månad, även om du hamnar på plus en månad så söker du nästa månad om du har mindre pengar då. De pengar som blivit överskott den månaden du gått plus, motsvarande summa dras av som inkomst månaden efter.

Har ni mer funderingar är det bara att köra på Fast det är klart jag vet ju bara hur man arbetar i min kommun, det är ju lite olika från stad till stad...

• mjukisvicki

och en sak du måste tänka på är att dom kan kräva att ni ska flytta.. för en hyra på 7000kr för 2personer det går dom inte med på.. inte här i köping iaf.. jag hade en trea för 4590kr när jag väntade lillen(hade precis flyttat dit och tog en trea på en gång tänkte vara smart) men det gick dom inte med på.. utan jag hade tre månader på mig att hitta en två eller trea som var minst en tusenlapp billigare.. så jag bor nu i en lite tvåa med min son.. som kostar 3000kr

så det måste ni tänka på..

• mjukisvicki

0oj läste fel.. det står inte hur mycke ni har i hyra,... ber så hemskt mycke om ursäkt!!!!!!!!!!!!!

• Fommpen

Hej igen!
    Ja nu sitter vi har, har nyss varit och handlat mat (sånt där billigt som makaroner) Å nu har vi 40 kr kvar att leva på i tre veckor. Tur att sambon har semester nu så att han inte behöver nåt busskort.

Vi har ju kunnat gått till soc tidigare, men det är ju det där med stoltheten som spökar, å så går jag ju och tror att jag ska få nåt jobb snart. Men det händer ju aldrig vekar det som.

Jag fattar att man såklart inte kan få för skulder man har, men jag menar mer att de ska säga "ni har ju klarat er i 6 månader, då kan ni klara er ett tag till" Men det är ju pg att vi lånat pengar.

Jag hoppas inte att de säger att vi måste flytta om vi ska få hjälp ett par månader, för vi bor i Gbg, har en 3a med en hyra på 4000kr, å det går inte att få så mycket billigare än det.

Ska se om jag får tag på dem i morgon, för idag var det inget svar?
    De kan väl inte ha stängt på sommaren va?

• Mamali

Nej, de har inte stängt på sommaren. Och de kommer inte att säga "Ni har ju klarat er fram till nu, så ni får klara er fortsättningsvis också". De kommer att göra en krass ekonomisk beräkning baserat på era inkomster de tre senaste månaderna och utgifter denna månad. Vill du påskynda handläggningen se till att ha med kopior på: hyreskontrakt, bankkontoutdrag från de senaste tre månaderna för dig och din sambo, lönespecifikationer, aktuellt stämplat kort från arbetsförmedlingen, anställningskontrakt för din sambo + ev specifikation från a-kassa och försäkringskassan. De kommer med största sannolikhet inte be er att flytta. Er hyra är inte överdrivet hög och flytta kan de inte be er göra ändå om det bara handlar om tillfällig ekonomisk hjälp. Lycka till.

• Fommpen

200kr skulle vi få, å jag skiter i att sjunka så lågt, så det är bara att fortsätta att vara fattig.
    Jag kan inte fatta att de bara räknar med hyran och elen som utgifter, allt annat är lyx enligt dem!

• Isabella

Har en kompis som har gått på socialbidrag länge. Hon o hennes pojkvän flyttade nyligen ihop. Då frågade dem soc om hon fortfarande har rätt till socialbidrag. Det har hon inte sa dem. För nu är hennes sambo skyldig att försörja henne. Enda alternativet för dem nu är att skriva sig på olika adresser.

• vivianne

Jag har jobbat med ekonomiskt bistånd (både socialförvalting och länsrätt) och det stämmer inte att bara hyran och elen räknas utöver normen. Man får bidrag för faktiska kostnader för t.ex.
    - hyra
    - el
    - fack- och a-kasseavgift
    - hemförsäkring (månadskostnaden)
    - barnomsorg
    - läkare och receptbelagd medicin
    - tandläkare (nödvändig tandvård)
    - reskostnader till och från arbetet

Andra kostnader såsom telefon, tidning, TV-licens, kläder, mat, hygien, nöje och fritid o.s.v. skall täckas av riksnormen som enligt socialstyrelsens riksnorm är 5640 (4840 + 800) kr/månad för två sammanboende vuxna.

Kolla in socialstyrelsens skrivelse om riksnormen 2004
    www.sos.se/FULLTEXT/126/2003-126-19/2003-126-19.pdf

• Fommpen

Jag har inte ens varit där, utan hon frågade allt på telefon.
    Det enda hon frågade var hur hög hyra vi har, inget hon hur stor elräkningarna brukar vara. (har hant 2 ggr detta året att vi fått betala 2600kr för ett kvartal, å jag fattar inte att det kan va rätt, för vi använder ju inte mer el än nån annan).
    Ja ja, det är ju bara att fortsätta kämpa på.
    För jag tänker då aldrig sjunka så lågt att jag skriver mig på en annan adress som MÅNGA andra jag känner ha gjort. Sånt fusk gillar jag inte!

Svar på tråden Socialbidrag?!