Jag har jobbat som handläggare för ekonomiskt bistånd (försörjningsstöd eller socialbidrag). Utifrån vad du har skrivit verkar det ju inte omöjligt att ni skulle kunna bli beviljade. Det är från den dagen som ni lämnar in ansökan/tar första kontakt (per telefon eller besök) som ni kan få hjälp ifrån. Det är väldigt sällan man får retroaktiv hjälp. Ett vanligt problem är att den som söker har haft ekonomiska svårigheter under några månader och dragit sig för att ta kontakt. För att överleva har man köpt mat för pengarna istället för att betala hyran. Det tråkiga är då ofta att personen förmodligen skulle haft rätt till ekonomiskt bistånd redan tidigare, men eftersom bistånd inte delas ut i efterhand kan personen inte få hjälp med hyresskulden. Det är lätt att vara efterklok... Det är svårt när det är lagstiftning som man utgår från, och att sitta som handläggare och jbba utifrån lagen, för även vi vet ju att personen som sitter framför en skulle ha sökt hjälp om de hade vetat hur reglerna sett ut. Så Maria 79 har rätt, skulder hjälper inte soc till att betala, utom i väldigt speciella fall. Men du har alltid rätt att söka om hjälp till skulder, och att få ett beslut, även om det blir ett avslag.
Hur som helst, ta kontakt med socialkontoret så fort som möjligt! Det skadar aldrig att söka, du har alltid rätt att lämna in en ansökan och du har rätt till ett beslut. Om du är missnöjd med beslutet, säg till din handläggare att du vill överklaga, så är denne skyldig att berätta för dig hur du går tillväga.
När du söker kommer de att undersöka din ekonomiska bakgrund åtminstone tre månader bakåt. Utifrån utgifter och inkomster görs sedan en beräkning som ligger till grund för hur mycket pengar du har rätt till. Sen får du varje månad lämna in kvitton på tex betald hyra, busskort, elräkning mm OCH du ska lämna in besked om inkomst (tex lön eller fp). Handläggaren gör en beräkning varje månad, även om du hamnar på plus en månad så söker du nästa månad om du har mindre pengar då. De pengar som blivit överskott den månaden du gått plus, motsvarande summa dras av som inkomst månaden efter.
Har ni mer funderingar är det bara att köra på
Fast det är klart jag vet ju bara hur man arbetar i min kommun, det är ju lite olika från stad till stad...