• Miamaria77

Borde frysta embryon kunna ges bort till andra?

Skulle frysta embryon kunna doneras?Min man och jag har fyra frysta embryon och det är inte säkert att de kommer användas till syskonförsök.  Egentligen skulle det ju kunna ses som tidiga adoptioner?

Märkligt om våra barn skulle ha biologiska helsyskon i annan familj, men varför inte, egentligen? Hur tänker ni?

• Svar på tråden Borde frysta embryon kunna ges bort till andra?
  • Hjärtefröjd

Jag tycker tycker embryoadoption ska tillåtas, ser ingen skillnad på det och på vanlig adoption.

Om vi får embryon i frysen som vi inte kommer att använda skulle jag utan tvekan kunna tänka mig att "adoptera" bort dem och på så sätt göra en annan barnlös familj lycklig.

• kantarellkisse

Jag ser stora skillnader gentemot konventionell adoption - då ett levande barns bästa står i fokus och ska stå över allt annat. Man tar hänsyn till ett eventuellt barn vid könscellsdonation, men det är just ett eventuellt barn.

Däremot ser jag inte jättestora skillnader mot annan könscellsdonation. Än så länge är det förbud mot att sakna någon koppling till föräldrarna (här är det relevant att undra över adoptionsmöjligheten men det handlar förmodligen om att man inte har något val, barnen finns och behöver sina föräldrar). Samtidigt kan inte jag låta bli att tänka att det finns en inbyggd problematik i att ena föräldern är genetisk och den andra inte...

Att få en äggdonation tar åratal av kö, och om det stämmer vet jag inte - men jag har hört att det är vanligare att lämna äggdonationskön för att man blivit för gammal innan man fått ägg än att man lämnar för att man tagit emot donation. Men det kan vara ett elakt rykte - har ingen erfarenhet av svensk ÄD. Embryodonation skulle kunna hjälpa till att lösa en del av dessa köproblem, genom embryon som annars bara förstörs. Och göra det möjligt för lesbiska par som behöver äggdonation att öht komma ifråga för svensk vård.

Och ja, jag är partisk... Jag är mottagare till embryon utomlands. Kan inte använda mina egna ägg ("för gamla" vid 30) och är singel så har också behov av sperma. Och jag är så grymt glad för mina donatorer som gett mig denna möjlighet!

• Pussesnuttan

Det görs redan utomlands.
    På kliniken jag varit på skriver man innan ett avtal om vad som får göras med "överblivna" embryon efter en viss tid.

• diamantina

Jag tycker att man kan få "adoptera" ett embryo.
    Men jag skulle inte vilja kalla eventuella barn för biologiska helsyskon, snarare genetiska syskon då.
    Jag känner att jag är en genetisk upphovsmakare till barnen som familjerna fått med min hjälp. Men jag är inte deras biologiska mor. Det är kvinnan som skapat det i sin kropp, och sedan fött det.

• kantarellkisse
    diamantina skrev 2011-10-08 16:29:55 följande:
    Jag tycker att man kan få "adoptera" ett embryo.
    Men jag skulle inte vilja kalla eventuella barn för biologiska helsyskon, snarare genetiska syskon då.
    Jag känner att jag är en genetisk upphovsmakare till barnen som familjerna fått med min hjälp. Men jag är inte deras biologiska mor. Det är kvinnan som skapat det i sin kropp, och sedan fött det.
    Du har rätt, den som föder är biologisk mamma. Den som har gett äggen är genetisk mamma. Och hela detta med vad vi kan göra har ställt biologin på ända, när genetiken är detsamma.

Och jag är oerhört tacksam för de som kan tänka tanken, samtidigt som jag kan förstå de som inte kan det. Det ska aldrig kännas som ett tvång, något som förväntas. Men fantastiskt om möjligheten fanns härhemma.

Tyvärr testade jag negativt efter min andra ed (första gav mig ett sent missfall) men jag är ändå tacksam för chansen. Hur jag går vidare vet jag inte.
  • CT0310

vrf skaffar ni inte barn då `?

To wish you were someone else is to waste the person you are
  • Barbabok

Jag tycker man borde få ge bort. Vi har barn via mina ägg och donerade spermier. Nu är jag gravid med syskon, och har två fina ägg i frysen som jag antar kommer att kasseras då jag inte kommer att hinna använda dom. Vill de tas till forskning går det bra, men tror nog jag skulle kunna tänka mig att någon annan fick dom, då vi ändå fick spermierna.

• kantarellkisse
    CT0310 skrev 2011-10-08 16:50:18 följande:
    vrf skaffar ni inte barn då `?
    ???
  • kantarellkisse
    Barbabok skrev 2011-10-08 16:53:46 följande:
    Jag tycker man borde få ge bort. Vi har barn via mina ägg och donerade spermier. Nu är jag gravid med syskon, och har två fina ägg i frysen som jag antar kommer att kasseras då jag inte kommer att hinna använda dom. Vill de tas till forskning går det bra, men tror nog jag skulle kunna tänka mig att någon annan fick dom, då vi ändå fick spermierna.
    Det är sånt här som gör mig glad. Och får mig att tänka att det kanske ska gå att orka ännu en gång. Att människor vill ge. Även om det ännu inte går i Sverige
  • Jenkis

Jag har också funderat på det där att det borde vara lagligt i Sverige att "adoptera" bort sina embryon i frysen. Tänkt vad det skulle göra med möjligheterna att "bli gravid på hemmaplan" (kortar köerna).

Frågan är ju fri. Skulle möjligheten finnas i Sverige kan man ju alltid svara nej som "embryoägare".

Tanken har definitivt slagit mig fast på ett lite annat sätt när det visade sig att min sambos simmare tydligen var av mycket god klass. Typ att han borde donera när vi får hjälp med ägg? Nu är det inte min kropp utan hans beslut.

• Marelb
    Barbabok skrev 2011-10-08 16:53:46 följande:
    Ja, i ditt fall blir det ju som en äggdonation.

kan förstå om det känns knepigare att ge bort ett embryo från en vanlig IVF där man är genetiska "föräldrar" båda två liksom. Men jag tycker att lagen ska tillåta det för dom som vill. Det är ju frivilligt!

Lycka till allihopa!
    Jenkis skrev 2011-10-09 11:47:08 följande:
    Jag har också funderat på det där att det borde vara lagligt i Sverige att "adoptera" bort sina embryon i frysen. Tänkt vad det skulle göra med möjligheterna att "bli gravid på hemmaplan" (kortar köerna).

Frågan är ju fri. Skulle möjligheten finnas i Sverige kan man ju alltid svara nej som "embryoägare".

Tanken har definitivt slagit mig fast på ett lite annat sätt när det visade sig att min sambos simmare tydligen var av mycket god klass. Typ att han borde donera när vi får hjälp med ägg? Nu är det inte min kropp utan hans beslut.
    Fast så ska man ju inte behöva känna heller... Man ska donera för att man verkligen vill hjälpa! Inte för att det anses att man "måste" tacka... Men det är ju alltid bra om han VILL. Men det är ju en del att fundera över men vår svenska lag osv men det vet ni ju...
    Edwin 2002 *** Vanja 2005 *** Livia 100718
  • Barbabok

Jag verkar ha bra ägg men är för gammal för att donera, säkert gäller samma för mina frysisar.

• kantarellkisse
    Barbabok skrev 2011-10-09 20:55:25 följande:
    Jag verkar ha bra ägg men är för gammal för att donera, säkert gäller samma för mina frysisar.
    Och det är sååå tråkigt, ni har fått barn själva på dem två gånger!! Det är oavsett ålder en ofantligt bra statistik jämfört med mig. Jag hade gärna tagit emot era embryon. Efter mitt sena missfall vet jag ju att min livmoder i sig är en bra miljö
  • NKmamma

Skulle gärna donera våra 3 frysisar. Det är bättre att någon annan som behöver embryon får dom än att dom ligger i frysen till bäst-före datum.

Jajamen
Svar på tråden Borde frysta embryon kunna ges bort till andra?