• Wittra

Extremt torr hud, finns ingen hjälp?!

jag blir sååå less. Sen i våras har jag haft sjuktligt torra läppar. Varit vårdcentralen och även hos hudläkare. Enligt båda är detta inget konstigt utan bara "att smörja med mjukgörande". Men det hjälper ju fan inte!! Skrikandes Huden på läpparna stramar, kliar, smörjer jag på något kanske jag får lindring i 5 - 10 minuter sen är det som vanligt igen. Dessutom upplever jag att det jag smörjer med inte går ned på djupet. Testat Locobase Repair, Ceridal och till viss del idomin. Effekten är ytterst liten. O då smörjer jag ändå frekvent. Upplever att läpparna är liksom blanka men ändå lite rynkiga.

ska det vara såhär? ska man alltid dras med att munnen spänner, kliar, svider och känns fullständigt som en öken? Jag har även kollat blodsocker ( var en läkares tips ) och det var inget fel på det heller. Inte heller är jag allergisk mot något.

jag är så jävla less på detta bara nu.... SkrikandesRynkar på näsan    

• Svar på tråden Extremt torr hud, finns ingen hjälp?!
  • Eleonor01

Försvarets hudsalva e kanon! Jag e lypsyloman å smörjer mega många ggr så mina läppar producerar inget eget fett längre känns det som :) vet inte vad det heter nu längre. Salvan bytade namn när Apoteket bytade namn. Men förmodar att det bara e å fråga där

• Märtas

har för mej att honung ska vara läkande? men ett tips gå in på en hälsokost affär, natur ämnen brukar oftast vara bättre. Tycker ja iaf. Matolja? brukar smörja min hy med det om ja blir torr. ta en tanborste och pila av gammal hud från läpparna och smörj sedan in med kalla pressad olja. ska nog funka :)

• kakmamman

Smörj inte för ofta heller, då vänjer sig läpparna lätt vid att hela tiden bli återfettade.. den normala balansen måste hinna väga upp (kan kännas som en evighet när dom är - jag vet)..

Borsta läpparna lite lätt med tanbdorsten och smörj ett tunt lager med INOTYL innan du går och lägger dig.. sen tycker jag vanligt vaselin eller apotekets läppbalsam OLIVA (från CSS) är kanon att använda på dagen!    

vaniljkrans.blogg.se/ -en smula kärlek gör gott!
  • Themis

Har de verkligen testat dig för allt?

Det där låter annars som primetime kostallergi. Mina första symtom om jag får i mig ett visst konserveringsmedel är just torra spruckna läppar och att det stramar runt munnen. Som du säger hjälper inga krämer på det, det enda som hjälper är att jag slutar exponera mig för det jag inte tål, då blir mina läppar normala igen.

Det finns för övrigt inga krämer som går på djupet, det de vanligen gör är att lägga lock på huden och hålla inne vatten på dess yta. Och en del av baskomponenterna kan också irritera känslig hud.

Ska jag smörja med något så blir det på kvällen med ekologisk olja, t ex raps (men den luktar lite) eller solros.
    Någon enstaka gång förfaller jag till Fenuril för att det känns gött men jag försöker dra ner på det.

Apotekets produkter är kanske bra för normalkänsliga, men för den överkänsliga så....njae, inte för mig i alla fall.

I will smite all thy borders with frogs.--Exodus 8:2
  • Wittra
    Themis skrev 2011-10-07 07:08:21 följande:
    Har de verkligen testat dig för allt?

Det där låter annars som primetime kostallergi. Mina första symtom om jag får i mig ett visst konserveringsmedel är just torra spruckna läppar och att det stramar runt munnen. Som du säger hjälper inga krämer på det, det enda som hjälper är att jag slutar exponera mig för det jag inte tål, då blir mina läppar normala igen.

Det finns för övrigt inga krämer som går på djupet, det de vanligen gör är att lägga lock på huden och hålla inne vatten på dess yta. Och en del av baskomponenterna kan också irritera känslig hud.

Ska jag smörja med något så blir det på kvällen med ekologisk olja, t ex raps (men den luktar lite) eller solros.
    Någon enstaka gång förfaller jag till Fenuril för att det känns gött men jag försöker dra ner på det.

Apotekets produkter är kanske bra för normalkänsliga, men för den överkänsliga så....njae, inte för mig i alla fall.
    Testat mig för allt? Njae, snarare att de verkar bara envist vidhålla att det rör sig om enkel torr hud och bara tjatar om att jag ska smörja mee mjukgörande.
    alla krämer jag testat är
    idomin
    ceridal
    locobase
    försvarets hudsalva
    cerat med aloe vera
    olivolja
    olika läppbalsam såsom Weleda, lypsyl o annat

Tillståndet bara kvarstår. Läpparna känns helt underliga, nakna, svider, kliar, stramar, ...liksom spänner i läppen. Känselbortfall är ett starkt ord men de känns, i de värsta stunderna, nästan lite borta. Det är som en papperskänsla på läpparna. Jag vet fan inte vad jag göra...såhär har det varit sen i april i år. Varit hos läkare 3 ggr o alla säger de samma sak. Hudläkaren upplevde jag dessutom jättestressad och verkade mest bara vilja ha ut mig ur rummet när jag var där. Hon pratade enormt fort och rabblade salvor som ceridal och locobase. Tur att jag hade frikort inom vården för annars hade det där besöket kostat mig 300 kr till ingen nytta eftersom hon redan drog upp allt jag redan testat. Hon tittade dessutom ytterst snabbt på läpparna och sa bara "de ser ju bra ut iaf"......o visst, man SER inte att jag har problem...men det känns helt hemskt. Fattar inte var det här ska sluta.....Gråter
  • Wittra
    vildovacker1 skrev 2011-10-07 07:24:47 följande:
    Favoritar o mailar dig sen
    ???
  • Themis
    Wittra skrev 2011-10-07 09:03:28 följande:
    Testat mig för allt? Njae, snarare att de verkar bara envist vidhålla att det rör sig om enkel torr hud och bara tjatar om att jag ska smörja mee mjukgörande.
    alla krämer jag testat är
    idomin
    ceridal
    locobase
    försvarets hudsalva
    cerat med aloe vera
    olivolja
    olika läppbalsam såsom Weleda, lypsyl o annat

Tillståndet bara kvarstår. Läpparna känns helt underliga, nakna, svider, kliar, stramar, ...liksom spänner i läppen. Känselbortfall är ett starkt ord men de känns, i de värsta stunderna, nästan lite borta. Det är som en papperskänsla på läpparna. Jag vet fan inte vad jag göra...såhär har det varit sen i april i år. Varit hos läkare 3 ggr o alla säger de samma sak. Hudläkaren upplevde jag dessutom jättestressad och verkade mest bara vilja ha ut mig ur rummet när jag var där. Hon pratade enormt fort och rabblade salvor som ceridal och locobase. Tur att jag hade frikort inom vården för annars hade det där besöket kostat mig 300 kr till ingen nytta eftersom hon redan drog upp allt jag redan testat. Hon tittade dessutom ytterst snabbt på läpparna och sa bara "de ser ju bra ut iaf"......o visst, man SER inte att jag har problem...men det känns helt hemskt. Fattar inte var det här ska sluta.....Gråter
    Om du har möjlighet så testa att leva i 3-4 veckor på SABAR-kost, och se om det blir bättre. Det krävs så lång tid för att ge en rejäl förbättring om kroppen är hårt nerlastad av tillsatser.

www.skane.se/sv/Webbplatser/Valkommen_till_Vardgivarwebben/Riktlinjer--metoder/Handbocker/Nutrionsparm/Kapitel-10---Allergikoster/SABAR-kost/

Det är så man utreder tillsatsallergi i första steget. Man får gå på denna diet i 4-5 veckor,och sedan göra ett test där man ena gången får en kapsel med placeboämnen, och andra gången får en kapsel med häxbrygd av konserveringsmedel/färgämnen.

Om du tycker att det blir bättre när du dietar på egen hand så kan du sedan söka remiss till vården och göra testet. Fördelen med att ha papper på sin allergi är att man kan få utskrivet läkemedel som tar hänsyn till den, eftersom t ex  hostmedicin ofta innehåller stora mängder konserveringsmedel.

Hoppas du blir bättre!
  • Themis

Fast nu har jag nog blandat ihop allergi med överkänslighet här, ber om ursäkt för det. Man är överkänslig mot dessa ämnen, inte allergisk.

• nalg

Fick du någon ordning på läpparna? Precis så har mina varit i ett år nu.. 

• Cusoon

Jag tipsar också om försvarets salva, finns på apoteket.

Svar på tråden Extremt torr hud, finns ingen hjälp?!