Themis skrev 2011-10-07 07:08:21 följande:
Har de verkligen testat dig för allt?
Det där låter annars som primetime kostallergi. Mina första symtom om jag får i mig ett visst konserveringsmedel är just torra spruckna läppar och att det stramar runt munnen. Som du säger hjälper inga krämer på det, det enda som hjälper är att jag slutar exponera mig för det jag inte tål, då blir mina läppar normala igen.
Det finns för övrigt inga krämer som går på djupet, det de vanligen gör är att lägga lock på huden och hålla inne vatten på dess yta. Och en del av baskomponenterna kan också irritera känslig hud.
Ska jag smörja med något så blir det på kvällen med ekologisk olja, t ex raps (men den luktar lite) eller solros.
Någon enstaka gång förfaller jag till Fenuril för att det känns gött men jag försöker dra ner på det.
Apotekets produkter är kanske bra för normalkänsliga, men för den överkänsliga så....njae, inte för mig i alla fall.
Testat mig för allt? Njae, snarare att de verkar bara envist vidhålla att det rör sig om enkel torr hud och bara tjatar om att jag ska smörja mee mjukgörande.
alla krämer jag testat är
idomin
ceridal
locobase
försvarets hudsalva
cerat med aloe vera
olivolja
olika läppbalsam såsom Weleda, lypsyl o annat
Tillståndet bara kvarstår. Läpparna känns helt underliga, nakna, svider, kliar, stramar, ...liksom spänner i läppen. Känselbortfall är ett starkt ord men de känns, i de värsta stunderna, nästan lite borta. Det är som en papperskänsla på läpparna. Jag vet fan inte vad jag göra...såhär har det varit sen i april i år. Varit hos läkare 3 ggr o alla säger de samma sak. Hudläkaren upplevde jag dessutom jättestressad och verkade mest bara vilja ha ut mig ur rummet när jag var där. Hon pratade enormt fort och rabblade salvor som ceridal och locobase. Tur att jag hade frikort inom vården för annars hade det där besöket kostat mig 300 kr till ingen nytta eftersom hon redan drog upp allt jag redan testat. Hon tittade dessutom ytterst snabbt på läpparna och sa bara "de ser ju bra ut iaf"......o visst, man SER inte att jag har problem...men det känns helt hemskt. Fattar inte var det här ska sluta.....