• tjejmamma79

ni som fått X har ni någon sjukdom eller barn tidigare?

Har funderat på varför jag fick ett X nu i juni när jag haft 3 friska graviditeter innan samt ett MA. Har aldrig haft någon inflammation eller infektion i tjejmagen, förutom att mitt första barn kom med planerat snitt.

Har förstått att många får ett X första gången eller om man har PCO eller endomitrios. Undrar därför om det är fler än jag som fått ett X utan föregående infektion eller sjukdom?

• Svar på tråden ni som fått X har ni någon sjukdom eller barn tidigare?
  • Purelyplatonic

Jag fick ett X bara för någon vecka sedan men mitt X satt på äggstocken och inte i äggledaren.
    Jag är frisk men har ett KS bakom mig och jag har 4 barn (tvillingar som sista med KS). Jag tror dock inte KS:et har något med saken att göra pga att det satt på äggstocken.

Jag hade föresten spiral så att bli gravid var en chock som sen visade sig vara ett X, vilket också blev en chock ;)

Hade ni också spiral eller försöker ni bli gravida igen?

• tjejmamma79

Ett X betyder extrauterin graviditet alltså graviditet utanför livmodern läkarna forkortar det med X.

Vi hade inte spiral har heller aldrig haft nån

• xpx
    Purelyplatonic skrev 2011-10-11 19:50:40 följande:

Jag fick ett X bara för någon vecka sedan men mitt X satt på äggstocken och inte i äggledaren.
    Jag är frisk men har ett KS bakom mig och jag har 4 barn (tvillingar som sista med KS). Jag tror dock inte KS:et har något med saken att göra pga att det satt på äggstocken.

Jag hade föresten spiral så att bli gravid var en chock som sen visade sig vara ett X, vilket också blev en chock ;)

Jag har också haft X på äggstocken. Det är tydligen väldigt ovanligt. Sen som tur var visade det sig flera veckor senare att det var en tvillinggraviditet så jag fick ett barn ändå trots operationen. Har fått ett till barn efter så jag har inte haft nån sjukdom eller komplikation vare sig före eller efter x:et.
  • kanske 4a
    Purelyplatonic skrev 2011-10-11 19:50:40 följande:

Spiral ökar risken för utomkveds eftersom det befruktade ägget inte kan fästa i livmodern finns risk för att det fäster någon annanstans istället.

Jag har haft två utomkveds och har inte haft några infektioner vad jag vet. Mitt första fick jag efter ett KS och mitt andra nu i mars efter ytterligare två KS plus två titthålsoperationer. Jag har en del sammanväxningar och ärrvävnad i buken så det kan förklara saken.   
  • kitty79

Blev op förra veckan pga av ett utomkveds som satt på äggledaren,
    Har två barn sen tidigare inga missfall eller sjukdomar.
    Har numera dock bara en äggledare.

Svar på tråden ni som fått X har ni någon sjukdom eller barn tidigare?