jobbig situation
Min dotter är snart 7 år och hennes sätt påverkar hela vår familjesituation. Hon har ända sen hon var en liten bebis varit mycket envis och bestämd och haft ett mycket intensivt humör. Hon är hårdhänt och är på sin storasyster hela tiden. När vi är hemma går mycket av tiden ut på att hålla dem särade. Så fort vi vänder ryggen åt är lillasyster framme och kastar sig hårt på storasystern som vill sitta och se på Tv i lugn och ro. Ingenting hjälper; vare sig lock eller avledning eller "straff" (sluta nu annars får du inte spela nintendo).
På förskolan tyckte de att hon hade svårt med leksignaler (vet inte riktigt vad det innebär). Från skolan har jag inte hört något, men jag vet att hon ibland är inblandad i konflikter. På lektionerna fungerar det jättebra.
Hon är högljudd och pratar jättehögt och har svårt att sitta still (om hon inte sitter vid något spel då kan hon sitta i timmar). Hon drar och sliter i oss och är samtidigt klängig och vill nästan sitta i knät när vi äter. Hon är så intensiv på alla sätt. Samtidigt har hon oftast ett strålande glatt humör när vi är ute och är ett riktigt charmtroll som får jättemycket positiv uppskattning från andra. Det är extra jobbigt för storasystern som är mer av den blygsamma typen.
Vi har många gånger tänkt att vi behöver hjälp med det här, men samtidigt har vi ju blivit vana vid hur det är. Jag tycker så synd om storasystern som får stå tillbaka och ge med sig hela tiden (även om vi försöker att göra så att det inte blir så. Och jag orkar inte bli arg/uppgiven hela tiden när inget hjälper. Vi kan aldrig ha det mysigt när vi är hemma, det är bara konflikter. Vad kan man göra?