• Anonym (trött mamma)

jobbig situation

Min dotter är snart 7 år och hennes sätt påverkar hela vår familjesituation. Hon har ända sen hon var en liten bebis varit mycket envis och bestämd och haft ett mycket intensivt humör.  Hon är hårdhänt och är på sin storasyster hela tiden. När vi är hemma går mycket av tiden ut på att hålla dem särade. Så fort vi vänder ryggen åt är lillasyster framme och kastar sig hårt på storasystern som vill sitta  och se på Tv i lugn och ro. Ingenting hjälper; vare sig lock eller avledning eller "straff" (sluta nu annars får du inte spela nintendo).

På förskolan tyckte de att hon hade svårt med leksignaler (vet inte riktigt vad det innebär). Från skolan har jag inte hört något, men jag vet att hon ibland är inblandad i konflikter. På lektionerna fungerar det jättebra.

Hon är högljudd och pratar jättehögt och har svårt att sitta still (om hon inte sitter vid något spel då kan hon sitta i timmar). Hon drar och sliter i oss och är samtidigt klängig och vill nästan sitta i knät när vi äter. Hon är så intensiv på alla sätt. Samtidigt har hon oftast ett strålande glatt humör när vi är ute och är ett riktigt charmtroll som får jättemycket positiv uppskattning från andra. Det är extra jobbigt för storasystern som är mer av den blygsamma typen.

Vi har många gånger tänkt att vi behöver hjälp med det här, men samtidigt har vi ju blivit vana vid hur det är. Jag tycker så synd om storasystern som får stå tillbaka och ge med sig hela tiden (även om vi försöker att göra så att det inte blir så. Och jag orkar inte bli arg/uppgiven hela tiden när inget hjälper. Vi kan aldrig ha det mysigt när vi är hemma, det är bara konflikter. Vad kan man göra?

• Svar på tråden jobbig situation
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Ni verkar ha en liten flicka som tar för sig av livet men som inte alltid känner efter hur hennes beteende tas emot av omgivningen. Hon klarar sig bra i skolan, men råkar i konflikter. Framför allt blir det mycket konflikter hemma.
    Det är mycket vanligt att barn beter sig på ett sätt hemma och ofta på ett bättre sätt borta. Detta beror på att de är trygga i hemmiljön och vågar visa vad de känner där. När de är någon annanstans använder det de lärt sig och är försiktigare.
    Men ditt problem verkar vara att det blir "för" jobbigt i hemsituationen och att hon utvecklar sina dominerande sidor på ett för er oacceptabelt sätt.
    För mig låter det som om hon skulle behöva mer gränser av fysiskt slag och kanske inte är färdig för muntliga tillsägelser och "hot". Med det menar jag att ni verkligen ska hindra henne från att ge sig på storasyster genom att gå emellan och ta bort henne. Ge henne då en sysselsättning som hon gillar och absorberas av så försvinner en del av hennes oro.
    Det är också viktigt att ni hjälper storasyster att säga ifrån och stå på sig i det, men kanske också att föreslå saker som de två kan göra tillsammans.
    Er 7-åring visar ju ett oerhört kontaktbehov både med er och storasyster, men beter sig lite buffligt. Visa henne hur man gör när man har bra kontakt. Bjud in henne att göra mer strukturerade saker. Det är ni och storasyster som är hennes käraste förebilder. Hon kommer att göra mycket för att få er uppskattning och samvaro.
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

• Anonym (trött mamma)

Hej!

Tack för svaret! Vi försöker verkligen att gå emellan och ibland verkligen lyfta bort henne, men problemet med det är att hon uppfattar det som en rolig lek. Ju mer vi försöker gå emellan desto mer försöker hon komma förbi. Det enda hon är intresserad av som kan fånga hennes intresse en längre stund är nintendospelet, som vi ändå känner att hon sitter med för mycket. Att locka henne ifrån systern med något annat går inte. Några gånger har jag bett henne att hälpa mig med maten i såna lägen, men då blir systern avundsjuk och hade velat hjälpa till. Att fråga om hon vill hjälpa till innan konflikterna börjat funkar inte- då är hon inte intresserad.

Att hitta aktiviteter som de kan göra tillsammans är svårt. De har helt olika intressen. Den stora pysslar nästan enbart och 7-åringen är totalt ointresserad. Jag tror inte att de någonsin har lekt mer än tio minuter innan någon av dem blivit arg.

• barnpsykologen margit

Hej!
    Om det är så som ni beskriver att nintendo är det enda som kan avleda er dotter från bråk med omgivningen i hemmet så har jag två förslag.
    Det första är att mamma eller pappa är med i skolan någon dag för att förstå vad det är som hon blir intresserad av där och som ni kanske också skulle kunna använda hemma. Ni skulle dels ge henne extra uppmärksamhet på det sättet och i bästa fall hitta fler sätt att bemöta hennes energi och utspel.
    Det andra är att ta med hela familjen till BUP och be om konkret stöd och hjälp i den här jobbiga fasen. Något man som förälder behöver från och till när barnen tar över och fantasin till slut tryter
    MVH
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden jobbig situation