• Amwi

Gardin-problem ! Hjälp!

Jag kan inte bestämma mig för vad som blir bäst.
    Vi har ett ganska stort fönster med en altandörr brevid - total bredd med fönster och dörr ca 3.25m.

Vad ska jag ha för gardiner?
    Längder på varje sida?
    En kappa bara för fönsterdelen, så dörren blir utan gardin att krypa under?

Men hur blir det med gardinstången?
    Ser det inte dumt ut om man skulle sätta den för endast fönsterdelen?

Gaah! Jag vet bara inte riktigt hur jag ska göra och vad för typ av gardin som blir bäst.

Någon med tips? ALLT mottages tacksamt.

• Svar på tråden Gardin-problem ! Hjälp!
  • ViTvåBlirTre

vi har ett stort fönster med altandörr bredvid, e nog ca 3m i bredd. Vi har en kappa över ALLT. Ni måste ha väldigt lågt i tak om man måste "krypa" under kappan om den hänger över dörren.
    I vår förra lägenhet hade vi likadant med fönster o balkongdörr men hade då tre paneler. En på varje sida o en i mitten mellan fönstret o dörren, detta va faktiskt riktigt snyggt. Vi har inte d så nu för att vår lille katt gärna klättrar i gardiner så mitt andra förslag e nog d jag tycker bäst om! :o)

• Mina fina hjärtan

vi har ett stort fönster ett mindre och en altandörr blir nog ca tre meter, just nu har jag två breda längder som kan skjutas fram och tillbaka...( har även haft tre paneler lite smalare en på mitten mellan fönstren) har en enda lång stång.... kan du inte lägga in ett foto så man ser hur det ser ut?

• Amwi

Vi har normal takhöjd, 2,40.
    Ska jag ha en kappa, vill jag ha den ganska bred/hög, inte en fjutt på 45cm som de från bl.a. Jotex.
    Så för att få en lagom längd på kappan kommer vi behöva ducka för att gå ut genom dörren - sen är sambon närmare 2m lång oxå ... jag är 1,73.

Funderat på ditt andra alternativ oxå, att ha en längd i mitten s.a.s.
    Men då har vi problemet med att vid sidan av altandörren står soffan på en gång ... så då finns risk det blir tokigt med gardin på den sidan.

• ViTvåBlirTre

vi har oxå 2.40 i takhöjd o gardiner på 45cm o d ser inte fjuttigt ut, tycker jag. Man sätter ju inte gardinen ändå upp i tak. Har en kompis på 2 meter o han får kanske böja lite på huvudet när han går ut genom dörren.
    Kan förstå att d blir lite jobbigt med paneler när soffan står så.

OM du inte ska ha gardin över dörren så sätt en snygg gardinstång (inte dom här gamla vita) med en kappa men bara över fönsterna, tror d ser dumt ut att ha en gardinstång över dörren som där inte e nån gardin på.

Svar på tråden Gardin-problem ! Hjälp!