Anonym (vårsol) skrev 2011-10-24 17:22:45 följande:
Nu har jag ett rejält dilemma. Jag har gått hos min psykolog kanske fem av de tjugo gånger remissen gav mig. Jag tror han har en tydlig bild av mina problem och när jag frågade hur man skulle gå väga för att höja självkänslan och tycka om mig själv sa min psykolog att det skulle komma automatisk när jag konfronterade min sociala ångest. Jag kan förstå att det är bra för självförtroendet att lyckas med saker man inte trodde man skulle lyckas göra, men att det skulle lösa alla mina problem hade jag svårt att tro. Nu när jag läst i denna tråd och på nätet tror jag att min sociala ångest snarare är ett symptom på något än mitt grundproblem. När jag kommit till denna slutsats blev jag riktigt upphetsad och motiverad. Igår gjorde jag sju av de tolv saker jag får mest ångest inför. Det var nervöst men gick utan problem. Nu har jag lite problem med vad jag ska säga till min psykolog. Jag vet att jag känner mig symptomfri när jag är på riktigt bra humör, men inte att jag skulle klara av saker som jag inte vågat försöka på flera år sen min ångest var som värst. Nu blir jag rädd att min psykolog ska tycka att jag är frisk och inte behöver mer hjälp! Denna rädsla kommer nog från kommentarer i stilen: -skärp dej så klarar du det. Men problemet är ju att jag inte kan skärpa mig när jag känner mig ledsen och omotiverad, så känner jag ju mig nästan hela tiden....
Grejen med just dystymi verkar ju vara att man har stunder av välmående o glädje men det dåliga kommer alltid tillbaka o finns där som oftast. Tills man blir av med diagnosen vill säga. Samma med att du i ett sving nådde ett bra resultat lyckades göra saker trots ångest. Såklart menar jag inte att du inte kan övervinna dina ångestområden, det tror jag visst du kan! Jag menar just att man blir inte frisk hux flux, eller av med ångest efter en övning och det ska en utbildad psykolog veta.
Grattis till att du lyckades med ditt uppdrag! Det var inte dåligt, och har du lyckats denna gång kan du mkt väl lyckas igen.
Men jag förstår vad du menar.. Jag har också tänkt liknade, jag har ibland varit upplyft när jag besökt min psykiatriläkare, han var trevlig och jag trivdes i hans sällskap. Jag har varit vid ganska gott humör JUST DÅ samtidigt som vi diskuterat mina problem som är många o djupa. Då har man väl varit rädd att dom ska tro att man hittar på, för sådana personer finns det väl faktist.
jag har också suttis hos läkaren o sagt att det går ganska bra o en viss grej känns bra, men det kan ha ändrats till nästa gång.
Men jag kan tänka mig att detta tillhör detta med dystymins positiva kurva o att läkaren ska förstå det. Det finns dessvärre bättre o sämre läkare o psykologer.