andra med dystymi?
Jag har diagnos Dystemi (som ungefär betyder konstant nedstämdhet). På det har jag även PMD (värre form av PMS) och ångest. Diagnosen sedan mer än 7 år tillbaka. Är en bit över 30.
Jag känner igen typ allt du skrev. Jag känner också att mkt utåt sett kan se ut som lathet. Men det är verkligen inte det. Visst jag kan vara lat som vem som helst, men jag har lärt mig att se skillnaden. Utåt sett så tycker en del "besser wisser" att jag är lat o inte kämpar. Det är bland det värsta jag vet när folk säger att man måste kämpa!! Är det ett skämt eller? De är som att säga till ngn med diabetes att det bara är att äta socker. Men dom vet minsann. Att jag sedan kämpar med hela min existens det spelar ingen roll. Talar för tillfället om en för övrigt trevlig kompis till min kille som har fått för sig att pika mig på sistoen.
Jag känner inte igen mig med alkoholen. Jag blir glad av lite grann, men inte för mkt. Sprit mår jag direkt dåligt av.
Idag känns allt så tungt. Grubblar hela tiden över min yrkesframtid, får ångest över att inte hinna med min familj (har inga barn) Utbildningen tar all tid. Jag har dessutom gjort fel val. Min sambo är bortrest i arbete så jag är själv hemma. Han är min stöttepelare. Och jag hans.
Jag har testat kognitiv terapi när jag mådde som sämst o klarade inte av "förhören" o "läxorna". Jag testade 2 terapepter i psykodynamisk terapi o jag fick prata i en timme om min barndom vilket jag bara inte orkade. Det var itne så mkt smärtan utan mest min orkeslöshet som ter sig i att jag inte orkar prata så mkt. När jag är som tröttast tyker jag att jag kan slumra o klarar inte av att prata.
Jag ska dock försöka hitta en lucka i denna hektiska vardag som jag nu har då jag inte är sjukskriven längre att gå i terapi. Står i kö o dom har inte hört av sig på månader så jag ska ta o ringa dom.
Vi kan prata med i denna tråd..
Än så länge så tycker jag inte att att KBT har hjälpt mig så mkt. Det är jobbigt att återuppliva gamla minnen, dock har en del varit nyttiga då jag förstår varför jag känner obehag i vissa sitautioner. De är kopplade till saker jag varit med om, och det känns ändå skönt att förstå. Sen vet jag inte om det kommer bli bättre. Jag tycker det är svårt att lära sig få en bättre självkänsla, jag hoppas på att det ska gå jag tror det skulle hjälpa mig mkt i min vardag. Jag kan känna mig självsäker bland människor som accepterar mig för den jag är, min man, familj, mina närmaste vänner (som är så få) och bland de flesta på jobbet. Sen finns det många situationer som är obehagliga, föräldramöten på skolan, fester där det är många "okända" människor el som jag tänker många gånger "människor som inte är som jag, de är bättre än mig... rikare, snyggare, framgångsrika, utåtriktade" (Behöver de inte vara men det är min första tanke om många människor). Då backar jag direkt.
Jag klarar inte heller av "hemuppgifterna", har försökt mig på ngn och gjort ngn men de flesta "skiter" jag i. Orkar inte, hittar ingen motivation till att göra det, då funkar det inte! Efter samtalen hos psykologen känner jag att "musten gått ur mig", jätte låg. Därför sket jag i att gå dit förra veckan, jag var redan så trött eft jobbet så jag orkade verkligen inte. Gick hem o lade mig o sov i stället.