• honduvet

färsk laxfilé från delikatessen, snabbt svar tack!

Hej. 

Ikväll har vi bjudit hem sambons mamma och faster till oss. Vi är precis början av graviditeten och vill ännu inte berätta något.
    Min sambo har köpt hem färsk lax från delikatessen. Nu blev jag ju livrädd för om jag får äta den eller inte? Har hört att det måste vara fryst i tre dagar innan. Men gäller det lax - alltså filé.

Tacksam för snabbt svar,  de kommer snart! Annars måste vi hitta på något annat!

• Svar på tråden färsk laxfilé från delikatessen, snabbt svar tack!
  • listo

Tänker ni äta den rå? Ska den tillagas är det såklart helt okej utan frysning eller liknande

• Nutte99

Det beror lite på vart den kommer ifrån och hur färsk den är. Men köper man över disk brukar den va färsk, lukta på fisken, den ska inte lukta mycke alls , och en bit till middag nån gång e ingen fara .

• honduvet
    listoplisto skrev 2011-10-07 15:30:53 följande:
    Tänker ni äta den rå? Ska den tillagas är det såklart helt okej utan frysning eller liknande
    Nej vi ska göra den i ugnen tror jag vi tänkt. Är det ingen fara då, trots att den är färsk alltså? Måste dubbelkolla, sitter här typ på helspänn..
  • honduvet
    Nutte99 skrev 2011-10-07 15:31:11 följande:
    Det beror lite på vart den kommer ifrån och hur färsk den är. Men köper man över disk brukar den va färsk, lukta på fisken, den ska inte lukta mycke alls , och en bit till middag nån gång e ingen fara .
    Okej, tack! 
    Jag tror att den är helfärsk .. den brukar ju som sagt vara det ur deli'n, men jag ska lukta på den sen innan vi börjar laga till den i så fall :) 
  • Yinsan

Det är rökt och gravad lax som man ska äta mindre/unvika vid grav, är den tilllagade spelar det ingen roll!

• La Lola
    Yinsan skrev 2011-10-07 15:35:16 följande:
    Det är rökt och gravad lax som man ska äta mindre/unvika vid grav, är den tilllagade spelar det ingen roll!
    Näe, man kan sätta i sig lika mycket om man vill bara den äts färsk......
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    honduvet skrev 2011-10-07 15:32:29 följande:
    Nej vi ska göra den i ugnen tror jag vi tänkt. Är det ingen fara då, trots att den är färsk alltså? Måste dubbelkolla, sitter här typ på helspänn..
    Det spelar ingen roll om den är färsk eller fryst om ni ändå ska köra den i ugnen......
  • La Lola

Det där med att frysa lax i 3 dygn är lika för alla människor, oavsett om man är gravid eller ej.
    Man fryser fisk som ska gravas eller ätas som sushi för att ta död på ev fiskparasiter (de vill ingen få i sig).

• honduvet

Okej! Tack så jättemycket för alla svar! :) Nu kan jag känna mig lugn! Haha

Svar på tråden färsk laxfilé från delikatessen, snabbt svar tack!