• AnnaBolt

Någon med magisterexamen?

Finns det någon här som först läst 180 hp inom någon program och sedan studerat vidare på masternivå för en magisterexamen? 

Jag har inte hunnit arbeta så mycket i mitt liv eftersom jag är ganska ung (22 år), har däremot läst 180 hp i vår och funderar även på att ta ett extra år för att få en magisterexamen.

Vad är eran erfarenhet av det? Var det mycket svårare än vanlig utbildning på universitet? Har ni fått någon nytta av er utbildning på masternivå? 

Skulle gärna haft lite arbetslivserfarenhet också men jag vill få en riktigt bra utbildning först för annars kommer jag inte orka plugga vidare sen jg tar paus för att få erfarenhet från nåt arbete. 

• Svar på tråden Någon med magisterexamen?
  • Lena

Jag tyckte det blev lättare ju längre man läste för man kom närmare sitt intresse.

• von Brev

Anordnas fortfarande magisterutbildningar?

• AnnaBolt

Ja det gör dom :) Iaf på Örebro universitet!

• von Brev

Överväg då om du inte hellre ska ta en Master.

• jaghopparhögt

Ta hellre en master, det är ju bara ett år extra och fungerar även internationellt, plus att man i framtiden när magisterexamen börjar bli ovanligt (fler utlänningar utan någon erfarenhet av annat än master och yngre svenskar som endast har hört talas om master) slipper förklara skillnaden på en magister och en master.

Inom mitt ämne så är kurserna på avancerad nivå bra mycket svårare men också mycket mer intressanta. Grundkurserna kändes väldigt mycket som grundkurser och att man inte lärde sig så jättemycket.

• von Brev

Jag får intrycket av att du inte riktigt vet skillnaden mellan en masterexamen och magisterexamen?

• Maria Q

Hej! Det var länge sedan jag avslutade min magisterexamen nu (Ekonomi fördjupning logistik). Har arbetat i 9 år. Började direkt efter examen. När jag läste fanns det bara magisterexamen, men jag är glad att jag läste den. Skrev min D-uppsats med 2 fransyskor, mycket lärorikt att läsa på engelska sista terminen. Jag är glad att jag läste allt på en gång och direkt efter gymnasiet.

I vilket fall som helst, så arbetar jag nu en del med fastigheter och läser nu in beskattniningsrätt 15 poäng på distans och halvfart för att vidareutveckla mig själv och få mer förståesle inom mitt arbetsområde. Jag vill nämligen sedan läsa en fördjupning om avkastning på kommersiella fastigheter.

Jag hade kört allt på en gång, svårighetsgraden "trappas upp" lite i taget på universitetet. Det fixar du! 

• AnnaBolt

Nej jag har ingen aning om vad skillnaden mellan master och magister är?! Jag vet bara att det finns ett program som heter magisterprogrammet i arbetslivsvetenskap som verkar sjuuukt intressant och känns som bra för min utbildning. 

• von Brev
    AnnaBolt skrev 2011-10-11 15:06:45 följande:
    Nej jag har ingen aning om vad skillnaden mellan master och magister är?! Jag vet bara att det finns ett program som heter magisterprogrammet i arbetslivsvetenskap som verkar sjuuukt intressant och känns som bra för min utbildning. 
    Magister är en svensk examen som på sikt kommer fasas ut, tror jag. Men Sverige har valt att både behålla den och införa masternivån. Magistern består av ett år och du kommer göra ett självständigt arbete på 15 hp.

Master är istället 120 hp, dvs. 2 år, och du gör även här ett självständigt arbete på 30 hp.

Vid införandet av den nya Högskoleförordningen vid Bolognaprocessen, en europeisk överenskommelse som syftar till att göra utbildningarna mer jämförbara länderna emellan, så infördes alltså 3 nivåer vid högskolestudier: grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå.

Både magister och mastern ligger på samma nivå, avancerad, men är två olika examina och kan ha olika värde beroende på vem man frågar. Mastern är alltså skapad för att stämma överens med de europeiska universitetssystemen.
  • AnnaBolt

Jaha! Tack så mycket för det svaret :) men satsar ändå på magister! Har ingen tanke på att plugga 2 år till då jag redan pluggat tre! Dock känns det dumt att inte lägga till ett år för magisterexamen, det kan ju liksom inte skada :) 

Svar på tråden Någon med magisterexamen?