• Mumselumsan

    Fritera i kastrull, snabba svar tack!

    Har fått vårrullar som jag ska fritera. Äger ingen fritös och tänkte fritera i kastrull. Har aldrig gjort det och känner en viss skepsis.

    Vad för kastrull ska jag använda?

    Vilka grader ska oljan ha?

    Hur stor är risken för att det tar eld? Förvånadjuwilo.blogg.se

  • Svar på tråden Fritera i kastrull, snabba svar tack!
  • svante79

    Testa med en brödbit blir den gyllene är det lagom temp. Använd en hög kastrull var beredd med locket om det skulle ta fyr, alternativt häll på mer olja. Ha absolut inte på fläkten när du friterar om det börjar brinna. Ps sila oljan när det svalnar så kan du använda den igen ds

  • Rhoda Horswunce

    Tror inte det ar sa stor risk att det tar eld, men ha ett kastrullock eller nagot i narheten sa att du kan lagga pa det om det hander (hall absolut inte pa vatten om det borjar brinna). Ta inte alldeles for mycket olja, och ha inte allt for varmt (testa att lagga ned en makaron eller nat for att kolla temperaturen). Och ha inga barn i narheten, oljan kan stanka lite, och skulle kastrullen aka i golvet kan man till och med do om man far den pa sig.

  • M C

    Långärmat?
    Bra verktyg som inte kan ta eld.
    Kastrullock
    Inga barn
    Kör på

    Det går oftast bra, man får inte glömma bort skiten bara. Du får provfritera lite så du ser. Det tar längre tid än man tror, lägg färdiga resultat på en tallrik med papper så de inte saggar ihop sig av oljan.


    Bara för att du inte vet betyder inte att ingen vet. Stultorum infinitus est numerus.
  • Mumselumsan

    Usch känns farligt Förvånad Men måste ju göra det, de får inte gå till spillo de små godingarna......

    Går det bra med vanliga "metall"redskap? Fattar ju att plast inte är något att rekommendera

    O en vanlig lite högre rostfri kastrull går det bra?

  • Good Golly Miss Molly

    En tjockbottnad kastrull är att rekommendera. Ha oljeflaskan i närheten i fall olyckan är framme för att snabbt sänka temperaturen.

  • svante79

    Japp en vanlig kastrull fungerar bra. Men i och för sig är det små rullar, den platta sorten går det att steka dom i olja istället. Lycka till!

  • lillabambi

    jag har gjort det många ggr men använder då en en tjock gryta har även gjort det i kastrull oh inte har det tagit fyr heller. 

  • Mumselumsan
    svante79 skrev 2011-10-07 19:55:13 följande:
    Japp en vanlig kastrull fungerar bra. Men i och för sig är det små rullar, den platta sorten går det att steka dom i olja istället. Lycka till!
    Tack för tipset, kanske ska testa det istället Att ha i en rejälv skvätt olja och steka i stekpannan. De är inte platta men dock den lilla varianten så då kanske det går bra att göra så. Slipper jag den där stora kastrullen med olja som kan fatta eld. Har lite brandnoja av olika anledningar.
  • Jennilie

    Innan jag skaffade fritös så körde jag i stekpannan, typ 2cm med olja kanske. Oljan är lagom varm när du skvätter ner ett par droppar vatten och det fräser. Stekpanna fungerar vilken om men helst någon med lock, ifall olyckan är framme så kan du skicka på locket och dra av stekpannan från plattan.

Svar på tråden Fritera i kastrull, snabba svar tack!