• Anonym

Taxeringsvärde på Småhus

Jag vet inte om jag frågar på helt fel plats nu, men är lite nyfiken nu när underlaget för taxeringsvärdet på huset damp ner i brevlådan!
    Den är felaktig för vår del då vi byggt om vårt hus med att göra källarplan till bostadsdel (även om det fortfarande räknas som biyta) skall man svara på om man bor på mer än 15 m2 av källarutrymmet vilket stämmer för oss, vi har dessutom gjort om vårt gamla badrum plus gjort ett helt nytt.

Vårt taxeringsvärde ökade med 100 000 kr när man snabbt gjorde en beräkning, vilket i kronor, blir ca 800 kr om året, kanske inte så mycket pengar, men vi känner onöööödigt. Måste man ändra underlaget som man fått eller kan man bara ignorera det, vad är det bra för?

Kan inget om sånt..

• Svar på tråden Taxeringsvärde på Småhus
  • Anonym

vi sitter i exakt samma sits, vårt värde kommer öka då vi renoverat en hel del.
    men vi ser på det såhär, om vi säljer så kan ett ökat taxeringsvärde faktiskt hjälpa oss. inte för att taxeringsvärdet i sig är så intressant, men det spelar ju ändå in när mäklare gör sina värderingar.  
    i vårt fall kommer det ökade taxeringsvärdet öka från 2,6 till ungefär 2,9 miljoner. jag vet inte exakt vad det blir i pengar, men om vi säljer om fem år så kan ett par tusenlappar per år löna sig.

• Anonym

Underlaget är till för att bestämma taxeringsvärdet på huset. Taxeringsvärdet ligger till grund för att fastställa fastighetsavgiften. Om du ignorerar att göra ändringar i underlaget, blir taxeringsvärdet på ditt hus fel och du kommer att betala fel fastighetsavgift.

• Anonym

Men en mäklare värderade nyss vårt hus och vi fick en värdering på nästan det dubbla mot när vi köpte huset och det är på det gamla värdet avgiften är baserad på. Visst fel fastighetsavgift, men jag vill väl inte betala mer än "nödvändigt"? Hur kan detta komma påverka då man en dag vill sälja huset?

• Mayweed
    Anonym skrev 2011-10-07 20:46:32 följande:
    Men en mäklare värderade nyss vårt hus och vi fick en värdering på nästan det dubbla mot när vi köpte huset och det är på det gamla värdet avgiften är baserad på. Visst fel fastighetsavgift, men jag vill väl inte betala mer än "nödvändigt"? Hur kan detta komma påverka då man en dag vill sälja huset?

För att man som köpare "vet" att taxeringsvärdet bör vara ca 75% av marknadsvärdet. Mao - är taxeringsvärdet väldigt fel - så börjar man (iaf jag) undra. Man vill ju inte "betala för mycket". Samt att banken kan ifrågasätta köpet om det ligger flera ggr över taxeringsvärde antar jag.

Men, oavsett vilket - huruvida du vill betala mer el mindre är enbart relevant om ditt hus är taxerat till mindre än ca 850000. Därovan är det alltid samma fastighetsavgift (iaf till dess ett regeringsbyte skett och nya blocket vågar ge sig på fastighetsskatten.)  
  • Anonym

Så egentligen spelar det ingen roll för min egen del, om det inte är så att jag VILL ha en högre avgift? Jag planerar inte att sälja mitt hus och egentligen så "struntar" jag väl i om taxeringsvärdet är felaktigt när någon annan skall köpa det? Kan jag "straffas" av det?

Mäklaren som värderade vårt hus nu efter ombyggnad vet jag inte kollade nåt speciellt på taxeringsvärdet och banken har heller aldrig påpekat något om det när vi belånat huset?

Ni kanske tycker det låter helknasigt, men alltså jag tycker personligen det är en jättetråkig onödig avgift.

• Anonym

håller med om att det är knasigt. Vårt taxeringsvärde har ökat 500000 kr sen senaste taxeringen. Utan några som helst renoveringar. Bor i ett normalt villaområde i en normalstor svensk stad. Nu har vi dessutom renoverat för x antal hundra tusen kronor och då åker ju värdet upp ännu mer. Nu betalar vi redan maximal avgift så för vår del spelar det ingen roll. Snarare positivt eftersom vi ska knata till banken och göra om lånen snart.

Svar på tråden Taxeringsvärde på Småhus