• Cocco

Massmatning hur göra?

knäppisen skrev 2011-10-08 16:16:59 följande:
    Hm, nu kanske man inte ska komma med råd som avviker från vad ditt barns vårdkontakter rekomenderar, men jag hade personligen inte flaskat varje gång utan kanske varannan. Och matat var tredje timme dygnet runt.
    Det kan ta tid innan de orkar äta själva och ta tid innan de lär sig suga effektivt. Dottern kom inte på tricket förrens hon var ca 37 veckor. Innan dess var hon trött, sög ineffektivt och fick tillmatas med sond.
    Var tredje timme skulle jag säga är för sällan särskilt om hon kräks. Neo är bra på mycket men om amning där tycker jag att det ofta finns stora brister. Jag ställer mig mycket frågande till att mata så onaturligt som man gör på neo. Alltså så pass sällan.
    Mjölkfritt+ amma minst varannan timme på dagen och högst var tredje på natten. Och tillmata tills du känner hon säger ifrån. Är det 10 ml ena målet och 40 ett annat så låt gå för det.

Jag är emot amningsvikt egentligen men har du amningsvägt någon gång så du har ett hum om hur mycket hon får i sig. Har du fått göra en amningsobservation på amningsmottagninen så du vet att hon ammar ordentligt?
    Läs på Drjacknewman om bröstkompressioner. Bröstkompression är jättebra för lite sugsvaga prematurer.

Enligt rekommendationen ska hon ha sig 360ml/dygn delat på 8 mål så är det 45ml. Ju fler gånger du ammar eller matar desto mindre behöver hon få i sig per mål och desto mindre är risken för att hon kräks. Fortsätter hon kräkas på mjölkfritt så bör du överväga att prata om medicin mot refluxen såsom nexium eller zantac.
  • Cocco
    emoni23 skrev 2011-10-09 18:25:28 följande:
    Hon vill amma ofta ibland och min uppfattning om det är att hon äter sig från hungrig till mindre hungrig men inte sig mätt för efter 20 min är de dags igen o så kan det hålla på och då tröttar det bara ut henne när hon suger halvdant så jag tror mer på effektiv amning kortare period men effektivt men hon är inte riktigt med på noterna tyvärr.... 
    Testa att kolla upp bröstkompression då kommer hon få i sig mer mjölk även om hon är sugsvag. Och sen be att få komma till amningenmottagningen eller ring en hjälpmamma som kan hjälpa er att få hennes teknik bättre.
    Jag tycker det är olika från barn till barn men att amma flera gånger i timmen är inte så farligt bara de vilar någon gång. Det som är viktigt att komma ihåg är att om de ammar 5 min/ timme så behöver de inte få i sig alls lika mycket åt gången för att ändå få i sig allt de behöver.
  • Cocco
    Katarina76 skrev 2011-10-13 10:28:38 följande:
    Nä, det är verkligen inte lätt :( Om mjölkproduktionen ska fungera måste man pumpa parallellt som man ammar och flaskar. För mig tog det väl ca 8-11 timmar per dygn totalt och det orkade jag inte hålla på med så länge. Jag fortsatte pumpa delvis och fyllde på med ersättning i några månader. Kanske skulle jag ha gjort annorlunda nu i efterhand och enbart gett ersättning om det inte fungerade för att få tid att njuta mer av bebisen?

Men det är olika på barnen, vissa blir inte flasklata och kan amma för fullt efter några veckor, medan andra tycker snabbt att flaskan var enklare.

Om du ser det ur dottern synpunkt är det viktigast att hon får näring oavsett var den kommer ifrån.
    Jag pumpade samtidigt som jag ammade så fort jag kom hem. Det fungerar förvånansvärt bra. Dessutom får man bättre mjölkproduktion när man ger mjölk från båda brösten samtidigt då kroppen luras att man har tvillingar jämför med dubbelpumpning. Dessutom om man har svårt att pumpa dra bebisen igång utdrivningsreflexen.

För mig är amma att njuta av bebisen men klart om man bara förknippar det med stress och press så blir det ju inget kul alls.
  • Cocco

Sen fattar jag inte heller hur ni kan bli utsläppta från neo utan en fungerande matning. Det trodde jag var ett av utskriningskriterierna

Svar på tråden Massmatning hur göra?