• emoni23

Massmatning hur göra?

Nu har vi kommit hem med våran prematurtjej som föddes i vecka 32, nu är hon 37 fulla veckor, men väger bara 1995 (född 1822) det är tydligen en katastofal viktuppgång så nu ska hon tokmatas, vi har hittils helammat och jag har väl känt att hon inte sugit som hon ska och att det inte gett så mycket resultat så vi började med 10 ml koppmatning i måndags, men nu räcker inte det då hon bara gått upp 15 på en vecka.

Så idag bestämdes att jag ska amma 20 min sedan flaskmata minst 30-40 ml och in på schema igen var tredje timme, detta har resulterat i en trött bebis som bara sover och kräks vid jämna mellanrum och är verkligen inte hungrig när det är dags att äta och därför ammar hon inte så bra eller något alls så jag får truga med flaska.

Det som jag spontant tänker är att det är en verklig hög ökning på kort tid? kan man inte testa att mata med flaska varannan gång?

Jag kan inte pressa i henne mat när hon kräks!

Vad tycker ni hur har ni gjort?
    Enl neo så måste schemat vara såhär men jag tänkte inte på att hon skulle kräkas och att jag måste väcka o truga varje gång, innan när vi helammade så sa hon til själv när hon ville äta, okej hon gick upp dåligt men är det inte lite häftig ökning med 40 ml extra 8 ggr per dygn??? 

• Svar på tråden Massmatning hur göra?
  • Bliglin

Jag har bara legat på Neo i Belgien men tycker att det verkar jättekonstigt att man blir utskriven från neo innan amningen funkar (när man vill amma menar jag) och UTAN att ha testat att amningsväga!

Hur tänker de? Galenskap, säger jag. Bättre då att amningsträna och sonda när de sover. Och inte blanda in flaskan.

Min lille föddes 27+1. Han orkade inte amma alla mål förrän han var 39+5 ungefär. DÅ först fick vi åka hem från neo. Han ammades/sondades var tredje timme på neo. Men i samma ögonblick vi åkte hem behövde han mat varannan timme, och gick det lite längre någon enstaka gång så kräktes han mycket efteråt.  

Så jag tror absolut att de ska äta lite och ofta, kanske varje timme om de bara orkar suga 15 minuter, i början alltså. Ganska snart äter de ju varannan timme på 5-10 minuter, om det funkar. Men i början är de ju för trötta. Jag tror på att väcka om bebisen inte vaknar och truga att amma, varje timme om det behövs. Problemet är ju att sömnbehovet liksom är större än matbehovet... Därför fattar jag inte varför de skriver ut från neo innan de ens kollat hur mycket bebisen orkar suga genom att amningsväga. Galenskap säger jag igen.

Jag vet inte heller vilka råd jag ska våga ge. Men jag tror på att hellre amma jätteofta än att hålla på att tilläggsmata. För har du mjölk så kommer du ju inte att ha det om ett tag om du ska hålla på att mata med annat...

Hoppas det ordnar sig! 

• Katarina76

Ett sätt att försöka undvika att hon blir flasklat, kan vara att inte ge efter varje måltid.
    Min dotter blev flasklat efter en månad. Jag tror hon lärde sig att flaskan alltid kom efter amningen, och till slut skrek hon efter flaskan när jag försökte ge henne bröstet.

• emoni23

Jo det är ju det där med flaskan som är nackdelen som sagt om man kunde bra ge den nu och sedan amma vore det underbart men är rädd att det inte är så lätt.

På neo helammade vi en vecka, hon gick upp 5 gram, 10 gram, ner 15 gram osv upp 50 gram ett dygn men ingen bra viktuppgång summa sumarum blev väl 50 gram på den veckan innan vi fick åka hem, och då hade hon gått ner en del, när vi kom hem då efter några dagar så det var då vi började mata på kopp men när det inte gav önskad viktuppgång blev det flaska för att få i henne det hon behöver, hon gick upp 110 gram på tre dagar med flaska så det är jag nöjd över, det viktigaste är ju att hon går  upp 

• Katarina76
    emoni23 skrev 2011-10-12 23:08:54 följande:
    Jo det är ju det där med flaskan som är nackdelen som sagt om man kunde bra ge den nu och sedan amma vore det underbart men är rädd att det inte är så lätt.

På neo helammade vi en vecka, hon gick upp 5 gram, 10 gram, ner 15 gram osv upp 50 gram ett dygn men ingen bra viktuppgång summa sumarum blev väl 50 gram på den veckan innan vi fick åka hem, och då hade hon gått ner en del, när vi kom hem då efter några dagar så det var då vi började mata på kopp men när det inte gav önskad viktuppgång blev det flaska för att få i henne det hon behöver, hon gick upp 110 gram på tre dagar med flaska så det är jag nöjd över, det viktigaste är ju att hon går  upp 
    Nä, det är verkligen inte lätt :( Om mjölkproduktionen ska fungera måste man pumpa parallellt som man ammar och flaskar. För mig tog det väl ca 8-11 timmar per dygn totalt och det orkade jag inte hålla på med så länge. Jag fortsatte pumpa delvis och fyllde på med ersättning i några månader. Kanske skulle jag ha gjort annorlunda nu i efterhand och enbart gett ersättning om det inte fungerade för att få tid att njuta mer av bebisen?

Men det är olika på barnen, vissa blir inte flasklata och kan amma för fullt efter några veckor, medan andra tycker snabbt att flaskan var enklare.

Om du ser det ur dottern synpunkt är det viktigast att hon får näring oavsett var den kommer ifrån.
  • emoni23
    Katarina76 skrev 2011-10-13 10:28:38 följande:
    Nä, det är verkligen inte lätt :( Om mjölkproduktionen ska fungera måste man pumpa parallellt som man ammar och flaskar. För mig tog det väl ca 8-11 timmar per dygn totalt och det orkade jag inte hålla på med så länge. Jag fortsatte pumpa delvis och fyllde på med ersättning i några månader. Kanske skulle jag ha gjort annorlunda nu i efterhand och enbart gett ersättning om det inte fungerade för att få tid att njuta mer av bebisen?

Men det är olika på barnen, vissa blir inte flasklata och kan amma för fullt efter några veckor, medan andra tycker snabbt att flaskan var enklare.

Om du ser det ur dottern synpunkt är det viktigast att hon får näring oavsett var den kommer ifrån.
    Jo precis så är det ju ;)

Jag hade dock velat ge lite bröstmjölk åtminstonde fram till jul är målet först att kämpa på då har hon fått det i 4 månader och hon var två månader tidig så det är rätt okej nu känns det lite tidigt att sluta dom får ju bra immunförsvar o sånt av bröstmjölk så det känns värt att kämpa lite hoppas det blir lite lättare ändå. 
  • tvåbarnsmor89

Låter väldigt konstigt att ni fått åkte hem om hon inte går upp som hon ska i vikt, okej att ni ska mata varannan-var tredje timme/24H dygnet men om hon går upp så dåligt, amningsväger ni henne då inte så ni vet hur mcyket hon går upp per amning? fick vi göra iallafall med sonen nu i sommars... annars borde de väl ha bestämt en viss mängd som ni ska tilläggs mata som borde vara baserat på så hon ska gå upp som hon ska i vikt tills amningen kommit igång ordentligt...

• Cocco
    Katarina76 skrev 2011-10-13 10:28:38 följande:

Jag pumpade samtidigt som jag ammade så fort jag kom hem. Det fungerar förvånansvärt bra. Dessutom får man bättre mjölkproduktion när man ger mjölk från båda brösten samtidigt då kroppen luras att man har tvillingar jämför med dubbelpumpning. Dessutom om man har svårt att pumpa dra bebisen igång utdrivningsreflexen.

För mig är amma att njuta av bebisen men klart om man bara förknippar det med stress och press så blir det ju inget kul alls.
  • Cocco

Sen fattar jag inte heller hur ni kan bli utsläppta från neo utan en fungerande matning. Det trodde jag var ett av utskriningskriterierna

• emoni23

Ja amningen funkade hyffsat på sjukhuset hon ökade 5-15 gram per dag kan man säga sedan gick hon ner nån dag och upp ibland, inga jättesiffror men alla sa att det var på gång och att hon skulle gå upp mer osv amningen fungerade på sjukhuset tyckte jag.

Sedan kom vi hem och bvc tog över, den barnsjuksköterskan tyckte det var helt sjukt att ingen brytt sig om hennes "katastrofala viktuppgång" hon tyckte hon gick upp för sakta, och det blev koppmatning, på en dag gick hon upp 30 gram så vi fortsatte med koppmatning efter amning, efter en vecka hade hon bara gått upp 15 gram då fick vi åka tillbaka till neomottagningen där de ordinerades flaska efter amning.
    Hon går nu upp stadigt i vikt igår var hon uppe på 2565 så det var jättebra, men hon vill knappt amma längre, och det gynnar inte direkt produktionen även om jag försöker pumpa varannan, var tredje timme så kommer det aldrig mer än 70 men oftast 40-50 per gång det är lite synd.... 

Nu skulle jag verkligen vilja helamma men hon har fått en mer tuggande sugteknik och när hon inte klarar utan amningsnapp så tuggar hon bort den direkt och blir arg för hon är ju hungrig....

Såhär i efterhand förstår jag att dom ville ha upp henne men samtidigt så har det förstört en del för oss jag hade som mål att amma länge.... nu har jag knappt någon mjölk 

• emoni23
    tvåbarnsmor89 skrev 2011-10-16 09:22:48 följande:
    Låter väldigt konstigt att ni fått åkte hem om hon inte går upp som hon ska i vikt, okej att ni ska mata varannan-var tredje timme/24H dygnet men om hon går upp så dåligt, amningsväger ni henne då inte så ni vet hur mcyket hon går upp per amning? fick vi göra iallafall med sonen nu i sommars... annars borde de väl ha bestämt en viss mängd som ni ska tilläggs mata som borde vara baserat på så hon ska gå upp som hon ska i vikt tills amningen kommit igång ordentligt...
    Ingen amningsvägning har de gjort konstigt att de inte gjorde det på sjukhuset när vi ändå var där men alla tyckte att det skulle lösa sig...
  • Marmacita
    emoni23 skrev 2011-10-22 16:48:52 följande:
    Ingen amningsvägning har de gjort konstigt att de inte gjorde det på sjukhuset när vi ändå var där men alla tyckte att det skulle lösa sig...
    låter knäppt ja...mina ammningvägde vi tills vi märkte att de fick i sig ordentligt o jag kunde gissa hyfsat om de behövde tillmatas liksom...ska hem på torsdag men då ska ev en av dom h kvar sonden för om hon inte äter hela mål från mig  kommer jag inte palla med att amma sen flaska en för det drabbar bara de andra barnen hemma plus tvåan liksom....konstigt att ni iunte fick åka hem med sond så kunde ni sonda när hon trött liksom så kunde hon bara amma o inte bli flasklat...för det min största räddsla nu men det verkar inte som mina e det...de flaskar dom på natten här.
Svar på tråden Massmatning hur göra?