• Förhoppningar

Snabbt svar om megapixlar önskas.

Är det någon vänlig själ som kan ge mig ett svar på vad det är för skillnad på effektiva megapixlar och vanliga megapixlar.

Tittar på en kamera jag är intresserad av och de skyltas med att den har 12 megapixlar. Men lite längre ner står med mindre text att de effektiva megapixlarna är 5.

Vad är det för skillnad? Eller ännu hellre - vilken siffra är det jag ska bry mig om?
    Jag vill ha en kamera där jag kan ta fina närbilder - makron, samt kunna göra förstorningar utan att tappa skärpan på motivet. Hur många mexapixlar behöver jag - effektiva eller inte??

Tacksam för svar snarast!

• Svar på tråden Snabbt svar om megapixlar önskas.
  • Aquilon

Låter som en väldigt stor diskrepans... Normalt sett kan en sensor ha något fler pixlar än vad som i praktiken används, beroende på hur ljuset från objektivet faller in. Men då brukar det handla om några hundra tusen pixlar eller så, inte sju miljoner! (Dvs sensorn kanske har 5,1 MPixel men bara 5,0 Mp används i praktiken.)

Däremot finns det en del kameror som interpolerar fram fler pixlar än vad sensorn egentligen har. Den gissar helt enkelt vad som borde ligga mellan två pixlar och skapar en ny där. Vad det gör för bildkvaliteten vågar jag inte svara på men man får i alla fall inte större detaljupplösning på det sättet.

Och som vanligt gäller att en kamera aldrig tar bättre bilder än vad optiken kan prestera, alldeles oavsett antal pixlar. Med 5 Mpixel kan du förstora upp till A4 vill jag minnas.

• SVejsan

12megapixlar är det interpolerade värdet. 5 megapicxlar är nog det korrekta värdet på den du tittar på. Och det är dessutom helt säkert om det skulle vara så att kameran är en billig kompaktkamera av okänt märke. Inte ens de stora kamerajättarna har ju några sådana "för vanliga dödliga"

Tror jag sett en sådan kamera på någon av Auktionssajterna.
    Vad som var värre med den jag såg var dessutom att den enbart hade fixfocus(!) dvs ingen Autofocus dvs alltid oskarpa bilder. (Säg att du inte köpte en sån...). Det värsta med Auktionssajterna är ju att man inte har samma rättigeter som när man köper av en riktig firma.
    (Jag hittade dom igen (VARNING)
    www.tradera.com/auction/Digitalkameror___Tillbehor/aid_19631751
    www.tradera.com/auction/Digitalkameror___Tillbehor/aid_19201711)

Ingen Seriös säljare skulle i dagsläget gå ut med det interpolerade värdet!!! (VARNING!!)

Är det en Kompaktkamera du är ute efter?
    Som Aquilon säger 4- 6 megapixlar räcker gott beroende hur mycket efterbeskärningar och sånt du vill göra (4 megapixlar brukar man kunna förstora till A4 utan problem. Kolla vilka närgränser som finns i specifikationen, Objektivet skall dessutom vara av god kvalite. Du får nog räkna med 2700Kr och uppåt för att bli någorlunda nöjd med en kompakt beroende på hur stora krav du har. Kända märken är ju att föredra alternativt bra recensioner/referenser. VIKTIGT: Kolla Provbilder!

Om du går högre upp i megapixlar så titta hellre på systemkameror som har möjlighet till större sensor. Men som blir lite krångligare. Dessutom En liten kamera har svårare att "tillgodogöra sig" pixelantalet då man ofta har en mindre sensor i som de skall få plats på och då blir det ofta mer brus osv.

• Biggles

Hej!
    DEn jämförelsen har jag aldrig sett. Däremot brukar man se:
    Upplösning bildsensor 7 100 000 pixlar
    Upplösning bild (effektiv) 3070 x 2304 pixel

Jag har 8MP på min Canon EOS 350D, köpte den för att den har bra resultat i tester och framför allt att den passar mina händer perfekt.

Läs gärna tester, många megapixlar är ingen garanti för att det är en bra kamera.

www.cyberphoto.se har ofta tester till de kameror de säljer som du kan läsa om den, se bilder,priser, jämföra med andra kameror.

• Aquilon

Systemkameror är inte nödvändigtvis särskilt komplicerade att handha. Auto-läget på min Nikon D70 gör ett mycket bra jobb. Fäller till och med upp blixten automatiskt när den behövs. De är förstås dyrare än kompaktkamerorna men bildkvaliteten man får är värd varenda krona.

Svar på tråden Snabbt svar om megapixlar önskas.