• vermilion

Vit beläggning på läpparna..

Min son, 1,5 år, har fått nån slags vit beläggning på insidan av läpparna. Han har haft det i nån dag men bara på underläppen. Nu har han fått det på överläppen oxå och han verkar ha ont i munnen. Vad kan det va? Nån som vet?
    Kan dom få svamp i den här åldern oxå eller? Eller hur ser höstblåsor ut?

• Svar på tråden Vit beläggning på läpparna..
  • CamoMillan

Det låter som Torsk. Min Hannah var 2 ½ när hon fick det och Tindra 1 år.

• vermilion

Vad kan dom få det av då? Och vad gör man åt det?
    Men jag har inte för mig att dom har ont av det, eller har jag fel?

• CamoMillan

Vi fick nå lila , tror det va lapis. Som vi penslade på några gånger. Då försvann det. Jag vet inte om det gör ont men det kan klia väldigt mycket. Det är en sorts svamp.

• Pallas

CamillaNordin: Det lila ni fick var nog gentianaviolett

TS: Svampsporer bär vi alltid med oss på huden men ibland så ändras något i floran så att svampen kan breda ut sig mer än vad som är normalt. Har han ätit penicillin eller något sådant? Det brukar kunna utlösa en svampinfektion. Jag tror det kan klia eller tom göra ont, jag märkte att min mellankille var väldigt besvärad vid amning när han hade torsk.

Du kan badda med Vichy Vatten som innehåller natriumbikarbonat.

• CamoMillan

Pallas---Ja det var det...Herregud lapis var det ju inte! Det fick Tindra på sin navel när den inte lossnade ordentligt....dags för semester tror jag...

• vermilion

Tack för svaren...

Det enda han har fått som är annorlunda är hostmedicin, mollipect eller vad det heter..

Ska jag ringa BVC ändå tycker ni, eftersom han verkar ha ont? Vi fick absolut inte borsta tänderna på honom idag..

• Pallas

Ja, ring och be dem titta på det, det skadar ju inte. Det är ju inte säkert att det är svamp och det vore ju snd om han skulle behöva ha obehag i onödan.

• CamoMillan

Jag tycker du kan ringa BVC och se vad dom säger. Jag fick sånt där lila med en gång och då försvann det efter bara några dagar.

Svar på tråden Vit beläggning på läpparna..