• Svar på tråden Snälla hjälp!
  • Angel 87

Ajaj.. Tyvärr rätt vanligt nu att de börjar så tidigt.
    Jag började tyvärr vid 14 års ålder. Och jag har så här i efterhand tänkt på vad min mamma skulle kunnat gjort för att få mig och sluta.
    Nu visste hon inte att jag rökte, men man önskade ibland att man skulle bli påkommen.
    Det är ju oftast grupptrycket som gör att man börjar och fortsätter.
    Sportar dina killar? Det är ju en stor anledning att inte ta ett enda bloss, för hur ska man komma längre med det ifall man röker?
    Hur får dom tag på cigaretterna ? Går det att stoppa?
    Visa bilder, texter om vad som kan hända. Spelar ingen roll hur illa bilderna är, för vet man att det kan hända en själv så ångrar man sig nog.
    Jag hade blivit grymt avskräckt av de bilder som finns nu på sönder rökta lungor, folk som måste andas ur slangar, allt som händer med kroppen, munnen, rynkor, kondis osv. Och lukten! Vilken tjej vill pussa någon som röker? ;)

Hoppas du får dom att förstå hur hemskt det är. Att det finns inga (!) positiva saker med rökning. Och som det kostar! Ne, usch! Hoppas du kan hjälpa dom i tid.

Kom också ihåg att dom är ju inte 18, så dom ska inte få köpa det själva. Plus att ni som föräldrar kan ge straff, ta mobilen, utegångsförbud, tv förbud osv ? Det låter hemskt, men tänk själv som 12-13 åring hur det skulle påverka en själv, att inte få smsa eller titta på tv när man vill ??

Lycka till!! 
    /Angelica

http://blogg.mama.nu/angel 

• Marie-anne

håller med föregående skrivare! kämpa på, visa att du inte accepterar det och kanske lyssnar dom på dej eller hyr en cancer via rökning film, den kan kanske få dom att sluta, det kommer jag ihåg från skolan och det skrämde iaf mej!

Svar på tråden Snälla hjälp!