Hur gör ni era klyftpotatis?
Vill ha tips hur ni gör era klyftpotatis.
Tänkte göra det idag, med kyckling till.
Vill ha tips hur ni gör era klyftpotatis.
Tänkte göra det idag, med kyckling till.
Jag brukar skrubba potatisen och behålla skalet på. Sen klyftar jag och lägger i en bunke, häller över matolja och rosmarin och rör om lite så alla klyftor får det på sig, sen häller jag det på en plåt och sätter in i ugnen. Mums!
jag brukar tvätta potatisen noggrannt och sen skär jag dem i klyftor men lämnar skalet på. in i en plastpåse, sen häller jag i olivolja i påsen, salt, rosmarin, mald kummin,mald fänkol och salt. sen är det bara att skaka påsen väl så allt blandas, och så häller jag allt på en ugnsplåt och har det i ugnen på omkr. 200-225 grader i kanske 20 minuter. det beror ju lite på mängden potatis och hurdan ugn man har.
jag använder inga exakta mått utan går på känsla, man märker ganska bra vad som är passligt
just det, höll på att glömma, brukar ha med några krossade vitlöksklyftor med som krydda
det blir jätte gott
Den godast klyftpotatisen jag smakat är nog den jag gör själv!
Jag tycker det blir bäst med en fast potatissort, brukar använda favoriten Sava.
Skala och klyfta potatisen.
Sätt igång ugnen 225 grader.
Koka klyftorna i saltat vatten tills de börjar bli mjuka, ca 10 minuter.
Slå av vattnet och bred ut klyftorna på en smord bakplåt, krydda ev med lite allroundkrydda och kanske lite timjan.
Låt vara i ugnen tills de blir gyllenbruna. Tar ca 20 minuter.
Jättemumsigt och kalorisnålt!
Ja, jag skalar och klyftar potatisarna och lägger i en oljad långpanna, och saltar... Så mkt krångligare än så gör jag det inte :) Typ 175 grader så länge som det behövs... kanske 30-45 minuter...?
jag har lite ströbröd på, det blir superbra!
alltså innan jag sätter in det i ungen
i UGNEN då, vad fan... !
Hej jag gör som du Mausili, fast kryddar med,
pressad vitlök,färsk rosmarin, havssalt,färskmalen svartpeppar och ibland lite färsk chili....tunna röda ringar.., och olivolja!
(ofta blandar jag i palsternacka,zuccini,shallotenlök,morötter,och röd paprika också...mums!
Jag tycker att det är onödigt med fett på potatisen. Det räcker med att koka och krydda innan den åker in i ugnen. Det blir så god hinna eller skorpa på potatisen då eller vad man nu ska kalla det!
Gjorde så med sötpotatis häromsistens och kom fram till att den inte hade lika lång tillagningstid...
Potatis, morot, palsternacka, rödlök och broccoli som jag sätter olja och örtpeppar på.