• Anonym

Regler o lagar

Hej!

Jag hoppas innerligt att ni kan svara på mina funderingar.
    När man föder ett barn, har mamman vårdnaden helt tills pappan och mamman skriver under pappaer på delad vårdnad. Är det korrekt?

Pappan har vissa låsta dagar med föräldrapenning (är det 24dagar? Hur många lägsta nivådagar är det?) Pappan kan välja att ge över föräldrapenningsdagar till mamman.
    Pappan gör det. Åren går och barnet blir 5 år gammal. Mamman ser nu fram emot att ta en lång semester med barnet och ska använda sig av förälädrapenningsdagarna. MEN då har pappan på egen hand, bakom ryggen på mamman, tagit tillbaka sina tidigare överlåtna föräldrapennings dagar till mamman. Han har hittat en ny tjej och ska resa med den nya tjejen och barnen och använda sig av de föräldradagarna som fanns kvar och som han nu tagit tillbaka.

Kan han göra så om han tidigare har gått med på att överlåta de dagarna till mamman?
    Kan mamman då också ändra sig i delav vårdnad överenskommelsen? Barnets pappas nya tjej är Inte bra för barnen och mamman oroar sig så över att de ska vara tillsammans på en resa utan mamman under en längre tid.
    Mamman känner sig ocks¨å otroligt besviken för de lovade dagarna som han tidigare gav henne, har han tagit  tillbaka utan att säga något först.
    Kan han göra så? 

• Svar på tråden Regler o lagar
  • Gerd parterapeuten

Hej!

När ett barn föds och mamman inte är gift blir hon automatiskt ensam vårdnadshavare. När faderskapet skall bekräftas på familjerätten finns möjliget att göra en anmälan om gemensam vårdnad, det vill säga att båda föräldrarna har samma juridiska rättigheter och skyldigheter gentemot barnet. Det betyder inte att barnet skall bo halva tiden var utan frågan om boendet får föräldrarna själva komma överens om. Anmälan om gemensam vårdnad skall föräldrarna vara överens om. Om man har gemensam vårdnad och sedan ändrar sig kan man vända sig till familjerätten och få samarbetssamtal med barnets andre förälder. Man kan göra förändringar i vårdnaden om båda är överens annars får man vända sig till domstolen.
    När det gäller föräldradagar kan jag inte svara eftersom jag inte är insatt i det. Fråga Försäkringskassan. Det verkar som att barnets föräldrar skulle behöva hjälp med sitt samarbete om barnet och då rekommenderar jag familjerätten eller familjerådgivningen.
    Hälsningar

Gerd   

Svar på tråden Regler o lagar