• Pyrro_b

    Debutsymptom MS??

    Jag undrar vad ni haft för debutsymptom vid MS?
    Jag hoppas att jag bara är hypokondrisk men vill samtidigt inte blunda för att nått kan vara fel!

    Jag har haft domningar/känselbortfall på utsidan av stortån......+en känsla av att gå på kuddar (det är borta nu) men lite känselbortfall på tån kvarstår.

    I några dagar haft ont bakom ena ögat och tyckt att jag sett lite sämre men inte nått markant (har även hänt tidigare)

    Tycker att jag stakar mig på orden ibland som om jag vore onykter men inte är det

    Blir väldigt arg/ledsen utan större orsak ibland

    Nån som kan lugna mig/dela med sig av sina erfarenheter?!

  • Svar på tråden Debutsymptom MS??
  • Pyrro_b
    Serahjay skrev 2011-10-08 19:08:01 följande:
    doktorn.com/story.asp?storyID=2460&gclid=CKe4...

    här kan du läsa lite om sjukdomen.
    Hoppas det hjälper lite och att  du INTE har Multipel skleros.
    Jag har googlat runt lite och känner mig träffad av många symptom, men jag har inga kraftiga besvär utan bara en diffus känsla....därför jag tänkte höra om andra kunde delge hur det börjat för dom......INNAN dom fått diagnosen
  • Agapi

    De finns en stor MS tråd här med flera som har diagnosen och anhöriga till MS sjuka.

    Min sambo har MS, och fick de under tiden vi varit tillsammans. Han fick domningar under foten som inte gick bort utan blev värre. känndes som den sov i flera dagar och sen började han se suddig till och från, och bestämde sig att kolla upp de. och fick då diagnosen.

    Tror de är bra om du kollar upp de, även om de skulle vara något helt annat eller inget alls så är de ju skönt att få svar! 

  • Serahjay

    Man ska alltid kolla upp om man känner att något är fel. Vare sig om det är MS eller inte är domningar inte normalt.
    Var inte rädd för att gå till läkaren. Om det är för att "störa" eller för själva diagnosen. Ju tidigare man får en diagnos destu bättre.

    Hoppas att det är bra med dig!

  • vadskajaghetadå

    vad menar du med domningar?

    jag har också börjat fundera, det är svårt att förklara men det känns konstigt på och mellan stortån. ett slags pirr, hade så för ett par år sen som släppte, och nu har det kommit igen, men när jag känner med en tändsticka tex så har jag känsel. ingen domning.

     

  • vadskajaghetadå

    jag har dock diabetes och vet inte det kan kopplas till det.

  • vadskajaghetadå

    jag har haft neuroborrelios (nervsystemet påverkade av borrelia) och jag visste inte ens att jag haft en fästing.
    man kan gå runt med det utan att veta och då är det MÅNGA som trott att de haft MS. för symptomen är lika. 

  • Pyrro_b
    Serahjay skrev 2011-10-08 20:02:43 följande:
    Man ska alltid kolla upp om man känner att något är fel. Vare sig om det är MS eller inte är domningar inte normalt.
    Var inte rädd för att gå till läkaren. Om det är för att "störa" eller för själva diagnosen. Ju tidigare man får en diagnos destu bättre.

    Hoppas att det är bra med dig!
    Jo jag vet ju att det är bättre ju tidigare man får diagnosen.....samtidigt vill jag ju inte tro att det kan vara så (hoppas verkligen inte det)..

    Jag har jobbat som personlig assistent åt 2 med mkt svår MS så jag har sett hur illa det kan sluta:(
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-08 20:12:29 följande:
    vad menar du med domningar?

    jag har också börjat fundera, det är svårt att förklara men det känns konstigt på och mellan stortån. ett slags pirr, hade så för ett par år sen som släppte, och nu har det kommit igen, men när jag känner med en tändsticka tex så har jag känsel. ingen domning.

     
    Jag har inget pirr utan utsidan av stortån känns ungefär som när man bedövat hos tandläkaren.....nu är det mkt mindre än vad det var men ett litet område känns fortfarande lite bedövat.
  • vadskajaghetadå

    ok men kan det inte vara en förhårdnad`

     

  • Pyrro_b
    vadskajaghetadå skrev 2011-10-09 10:08:34 följande:
    ok men kan det inte vara en förhårdnad`

     
    Haha....nej sånna har jag också*L*
    Nej det är mer på ovansidan av tån och började för nån månad sen i samma veva som det kändes som att jag gick på luftkuddar. Nu är det bara den där känslan av bedövning kvar. Det känns precis som när kinden är bedövad hos tandläkaren....jag känner att jag rör där men det känns bedövat/konstigt
  • drdystym

    Det låter inte som MS.

    Men det första du ska göra är att INTE konsultera begåvningsreserven på familjeliv angående detta. Är du orolig på riktigt ska du prata med din husläkare i första hand.

    Kuddkänsla under fötterna kan vara något så enkelt som b12-brist (inte helt ovanligt bland vegetarianer/veganer), men sannolikt är det ingenting.

    Jag antar att du läst en del om MS på internet och hört uttrycket opticusneurit och känt efter och undrar om det är det du drabbats av. Det låter inte som det. Opticusneurit innebär oftast en synförlust (suddig syn) eller ändrat färgseende på ena ögat, ibland kombinerat med smärta. Det brukar inte vara jättediffust utan något som en normalt funtad person söker vård för.    

    MS-skov brukar sitta i några dagar/veckor och inte fluktuera på det sättet du beskriver, dessutom följer de oftast anatomiska regler som inte är helt omöjliga för en utbildad läkare att känna igen. 

    Så att du blir arg/ledsen utan större orsak - låter inte som MS.
    Stakar dig som full ibland - låter inte som MS.   

    Jag är vilken privat person som helst, vilket skall lära dig att ta lätt på det alla skriver på familjeliv.se. Väntar man tillräckligt länge så kommer folk tuta i dig att du är elöverkänslig, vaccinationsskadad eller har problem med sköldkörteln. Prata med en läkare om du är orolig. Lyssna inte på mig eller någon annan här (även om jag har rätt).  

  • Pyrro_b
    drdystym skrev 2011-10-12 02:01:26 följande:
    Det låter inte som MS.

    Men det första du ska göra är att INTE konsultera begåvningsreserven på familjeliv angående detta. Är du orolig på riktigt ska du prata med din husläkare i första hand.

    Kuddkänsla under fötterna kan vara något så enkelt som b12-brist (inte helt ovanligt bland vegetarianer/veganer), men sannolikt är det ingenting.

    Jag antar att du läst en del om MS på internet och hört uttrycket opticusneurit och känt efter och undrar om det är det du drabbats av. Det låter inte som det. Opticusneurit innebär oftast en synförlust (suddig syn) eller ändrat färgseende på ena ögat, ibland kombinerat med smärta. Det brukar inte vara jättediffust utan något som en normalt funtad person söker vård för.    

    MS-skov brukar sitta i några dagar/veckor och inte fluktuera på det sättet du beskriver, dessutom följer de oftast anatomiska regler som inte är helt omöjliga för en utbildad läkare att känna igen. 

    Så att du blir arg/ledsen utan större orsak - låter inte som MS.
    Stakar dig som full ibland - låter inte som MS.   

    Jag är vilken privat person som helst, vilket skall lära dig att ta lätt på det alla skriver på familjeliv.se. Väntar man tillräckligt länge så kommer folk tuta i dig att du är elöverkänslig, vaccinationsskadad eller har problem med sköldkörteln. Prata med en läkare om du är orolig. Lyssna inte på mig eller någon annan här (även om jag har rätt).  
    Haha, nej självklart tar jag inte dina eller någon annans ord som svar!
    Tyckte just det med foten var som ett skov eftersom det satt i i några veckor. Det under foten har jag sett andra med ms beskriva när jag sökte på det.

    Känslomässiga störningar och störningar i talet vet jag av personlig erfarenhet att man kan ha vid ms, men oftast kanske inte ett debutsymptom eller dominant symptom:)

    Ögat hade jag lite dimmsyn, förändrad kontrast och smärta bakom ögat och det tyckte jag lät likt en del jag läst men kan ju såklart bero på mkt annat också.

    Nu är det bättre i ögat och jag hoppas ju verkligen att det bara var nån infektion eller så och att jag inte dyker på några fler bekymmer
  • vadskajaghetadå

    det var nån som sa att det kändes som att ha en ring runt tån, så har jag haft det. du beskrev det som en domning. men jag masserade foten och sen släppte det.

    ibland får jag konstiga känslor och pirr på vissa delar av kroppen. det kan pirra supermycket på en viss punkt på t.ex. utsidan av låret, sen släpper det.

    Tror att mycket kan vara nerver som sitter i kläm.
    en gång när jag läste om ms symptom stod det att man kunde känna stickningar osv. Efter att jag läst det började det sticka under fötter och händer. När jag kom ut på landet och slaåånade av glömde jag bort det, när jag kom hem började jag tänka på det, och då satte det igång.

    En hel del kan nog vara psykosomatiskt med. eller så är man sjuk. för min del ligger det i samma släkte. en autoimmun sjukdom precis som mina andra =( 

Svar på tråden Debutsymptom MS??