Jalert skrev 2011-10-08 21:02:53 följande:
Många ser det inte som ett problem att dricka alkohol och köra bil.
Men helt klart så är det något som saknas hos en person som sätter sig bakom ratten efter att ha druckit sprit.
Jag säger väl inte så mycket om dom som åker dit dagen efter med nån liten tiondels promille över gränsen, även om det är lika fel som att köra dyngfull egentligen.
Men att sitta och hinka i sig och sen sätta sig och köra, är att likställa med mordförsök/dråpförsök anser jag.
Den som gör det VET att han/hon utsätter både sig själv och andra för fara. Den VET att den inte har de rektioner och uppfattningsförmågan som behövs för att framför ett fordon. Den VET att det är fel och farligt, men väljer ändå att göra det.
En person som siktar med en pistol på någon vet också detta, men väljer ändå att göra det.
Alltså...grovt rattfylleri skulle bedömas på samma sätt som att skjuta eller knivskära någon.
Dör någon dessutom som följd av det, så ska det ses som mord.
Jag ser varje dag, ja ibland kanske även flera ggr/dag, bilar som mycket väl kan framföras av påverkade förare. Har många ggr ringt polisen om det och alltid fått positiva rektioner från dom.
Jag skulle inte klara att bara se på, och sen kanske få veta att den personen kanske kört över ett litet barn eller liknande, bara för att jag inte tog telefonen och ringt.
Hellre en gång för mycket än en gång för lite.
Tror inte att en enda förare som faktiskt är nykter, har något emot att få blåsa en gång extra i mätaren.
Kan man möjligtvis ta reda på om polisen har gripit honom ?
Ska jag berätta för hans familj( eller rättare sagt, fd familj ) om vad som hänt ?
Han drack minst en halvliter sprit och så några whiskey, märkes att han var påverkad .
Hoppas innerligt att det inte hänt något allvarligt, att han kört ihjäl någon eller så.. :(
Den tanken som slog mig var om jag och mitt barn var ute och promenerade och så kommer han och kör på oss eller mitt barn.. riskera andras liv på det viset... obegripligt .