• Ssimple

Tårta till pojkvän

Min kille fyller år snart och jag vet inte riktigt vad jag ska beställa för tårta. Han gillar i princip allt. Tips på smak, utseende, storlek, text etc?

• Svar på tråden Tårta till pojkvän
  • roffe

Har han några speciella intressen så kan man jobba utifrån det kanske :)

• Ssimple
    roffe skrev 2011-10-08 20:49:50 följande:
    Har han några speciella intressen så kan man jobba utifrån det kanske :)

Datorer, spel & IT
  • Psyke

Tårta i form av en datormus? Gillar han altt så är det bara välja något som du tycker är gott. ;)

• Ssimple

Denna var söt, men kanske för tjejigt..

Tagen från Google.

Just denna tårta skall bara jag och han ha, så ingen anna kommer se den. Eller det är inte tänkt så :)
  • roffe
    Ssimple skrev 2011-10-08 21:02:48 följande:
    Datorer, spel & IT
    Om du vet hans favoritspel kan du ta något motiv därifrån t ex :)
  • jossaan

Någon personlig är nog bäst, behöver inte vara nån jätte dyr, det är tanken som räknas mest.

• Ssimple

Ingen som vet hur stor tårtan är om det står "4 personer" eller "6 personer"?

• Luna777

En riktig chokladbomb? Devils food cake?

Jag har ett kanonrecept om du vill ha 

• Vendelsömamma

Inte jag som startade tråden men JAG vill ha recept tack;)

• Luna777

Vendelsömamma skrev 2011-10-09 07:49:40 följande:
    Inte jag som startade tråden men JAG vill ha recept tack;)

Devils food cake!!

3/4 dl ( 50g) kakao

11/2dl (100g) muskovadosocker men jag använde farinsocker

21/2dl (250ml) kokhett vatten

Blandas i en kastrull...

125g smör

13/4dl (150g) socker

Vispas vitt å pösigt och vispa i

2 ägg

2 tsk vaniljsocker

Sikta i

4dl mjöl

1/2tsk bakpulver

1/2tsk bikarbonat

liten nypa salt

Blanda ihop äggsmörsmeten med mjölet och kakaoblandningen häll i 2 smorda formar ca 20cm i diameter.

Gräddas 175'C ca 30 min

Frostingen!

11/4dl (125ml) vatten

1/2dl (30g) muskovadosocker jag använde farinsocker

175g smör

Smältes i en kastrull

300g mörk choklad Jag använde odes mörka chokladknapparna som finns på maxi 150g per påse.

Häll ner knapparna å låt det stå i nån minut så chokladen smälter rör sedan om å låt svalna. Den är väldigt rinnande så jag ställde in den i kylskåpet då stelnade den till.

Ta ut bottnarna låt dom svalna en stund i formen innan du tar ur dom. Lägg dom på skärbrädan eller nåt sånt låt dom svalna helt. När bottnarna har svalnat ta ena botten vänd den på ett fat så att overdelen hamnar unders då blir den rak. Jag tog kaffe ( man kan säkert ta nån god likör, konjak, apelsinjuice eller citronsaft om man vill) och hällde lite på kakan för att få den saftig. Ta 1/3 av frostingen och bred på tårtbotten, lägg på den andra botten häll lite kaffe på den oxå. 1/3 frosting på kanterna, 1/3 frosting på toppen. jag hade lite strössel på men du kan dekorera som du vill ha den.. Låt stå svalt..

Hoppas det smakar..

Detta av lillans 1:årskaka men får inte glömma sambons 33årstårta då hon ä född på hans 32:års dag.. Solig

• Ssimple

Verkar muuuums :) jag ska inte baka tårtan själv tyvärr.

• Vendelsömamma

Tack Luna777!! Den ser verkligen god ut! Jag ska pröva den!

• Luna777
    Vendelsömamma skrev 2011-10-09 15:06:43 följande:
    Tack Luna777!! Den ser verkligen god ut! Jag ska pröva den!

Kan säga att den va ljuvlig å räckte till många då den va mäktig men inte tung om du förstår hur jag menar.. ;)

Inte alls så svår att göra heller.. Du får höra av dej så får jag höra vad du tyckte.. :D 
  • Yolanda

En special prinsesstårta kanske, som fyllning har den ett mouss lager av valfri bär/ choklad sort, ett lager med vailjkräm med valfri sylt/choklad/nöt creme. Det yttersta lagret med grädde runnt och sedan marsipanen på.
    Går säkert att specialbeställa på konditori, annars är den lätt att göra i ordning själv då det mesta finns att köpa färdigt, det är bara mousslagret man behöver göra själv.  Flört

Svar på tråden Tårta till pojkvän