Tårta till pojkvän
Min kille fyller år snart och jag vet inte riktigt vad jag ska beställa för tårta. Han gillar i princip allt. Tips på smak, utseende, storlek, text etc?
Min kille fyller år snart och jag vet inte riktigt vad jag ska beställa för tårta. Han gillar i princip allt. Tips på smak, utseende, storlek, text etc?
Har han några speciella intressen så kan man jobba utifrån det kanske :)
Tårta i form av en datormus? Gillar han altt så är det bara välja något som du tycker är gott. ;)
Denna var söt, men kanske för tjejigt..
Tagen från Google.
Någon personlig är nog bäst, behöver inte vara nån jätte dyr, det är tanken som räknas mest.
Cheesecake går alltid hem!
Ingen som vet hur stor tårtan är om det står "4 personer" eller "6 personer"?
En riktig chokladbomb? Devils food cake?
Jag har ett kanonrecept om du vill ha
Inte jag som startade tråden men JAG vill ha recept tack;)
Devils food cake!!
3/4 dl ( 50g) kakao
11/2dl (100g) muskovadosocker men jag använde farinsocker
21/2dl (250ml) kokhett vatten
Blandas i en kastrull...
125g smör
13/4dl (150g) socker
Vispas vitt å pösigt och vispa i
2 ägg
2 tsk vaniljsocker
Sikta i
4dl mjöl
1/2tsk bakpulver
1/2tsk bikarbonat
liten nypa salt
Blanda ihop äggsmörsmeten med mjölet och kakaoblandningen häll i 2 smorda formar ca 20cm i diameter.
Gräddas 175'C ca 30 min
Frostingen!
11/4dl (125ml) vatten
1/2dl (30g) muskovadosocker jag använde farinsocker
175g smör
Smältes i en kastrull
300g mörk choklad Jag använde odes mörka chokladknapparna som finns på maxi 150g per påse.
Häll ner knapparna å låt det stå i nån minut så chokladen smälter rör sedan om å låt svalna. Den är väldigt rinnande så jag ställde in den i kylskåpet då stelnade den till.
Ta ut bottnarna låt dom svalna en stund i formen innan du tar ur dom. Lägg dom på skärbrädan eller nåt sånt låt dom svalna helt. När bottnarna har svalnat ta ena botten vänd den på ett fat så att overdelen hamnar unders då blir den rak. Jag tog kaffe ( man kan säkert ta nån god likör, konjak, apelsinjuice eller citronsaft om man vill) och hällde lite på kakan för att få den saftig. Ta 1/3 av frostingen och bred på tårtbotten, lägg på den andra botten häll lite kaffe på den oxå. 1/3 frosting på kanterna, 1/3 frosting på toppen. jag hade lite strössel på men du kan dekorera som du vill ha den.. Låt stå svalt..
Hoppas det smakar..
Detta av lillans 1:årskaka men får inte glömma sambons 33årstårta då hon ä född på hans 32:års dag..
Verkar muuuums :) jag ska inte baka tårtan själv tyvärr.
Tack Luna777!! Den ser verkligen god ut! Jag ska pröva den!
En special prinsesstårta kanske, som fyllning har den ett mouss lager av valfri bär/ choklad sort, ett lager med vailjkräm med valfri sylt/choklad/nöt creme. Det yttersta lagret med grädde runnt och sedan marsipanen på.
Går säkert att specialbeställa på konditori, annars är den lätt att göra i ordning själv då det mesta finns att köpa färdigt, det är bara mousslagret man behöver göra själv.