• Anonym

Vart ligger norr?

Hur kan jag ta reda på var norr är? Har inget kompass.. kan ju kanske ha månen som hjälp men vet inte hur? Jag suger på sånt här men någon som kan hjälpa mig fundera ut hur jag kan få reda på vart norr ligger för mig?

• Svar på tråden Vart ligger norr?
  • gröna L

Vet du var solen brukar vara kan du ta hjälp av det. Den går upp i öst och ned i väst Lycka till

• Anonym

Okeej, jag vet ju vart den går upp.. men vart ligger norr emot öst då? :P

• Temugg

Öst ligger åt höger och norr uppåt (väst åt vänster och söder nedåt).
    Om det hjälper kan du leta efter adressen på hitta.se där är norr rakt upp på kartan.

• Anonym

Jag trodde alla hade typ en inre kompass !?

Själv har jag aldrig svårt med väderstrecken utan bara vet instinktivt vilket håll som är vilket.(även på platser jag aldrig varit på innan och om så mitt i skogen)

• Anonym (gudde)
    Anonym skrev 2011-10-08 21:47:15 följande:

Själv har jag aldrig svårt med väderstrecken utan bara vet instinktivt vilket håll som är vilket.(även på platser jag aldrig varit på innan och om så mitt i skogen)

ja det hjälpte ju säkert TS ....,-0   
  • Kodia

Norr är det väderstrecket som solen aldrig lyser ifrån (om du inte bor väldigt långt norrut, men då hade du nog vetat åt vilket håll norr är). Det är mittemot söder, så om du står med solen rakt i ryggen klockan 12 på dagen, så tittar du mot norr.

Annars gör du som pajo föreslår, och hittar din adress på en karta, och ser vad som är uppåt på den - det är norr!

• Näckrosen

Om du står med din högra sida mot öster (där solen går upp) och din vänstra sida mot väster (där solen går ner) så har du norr rakt fram och söder i ryggen.

• Bragdoll

Om alla hade en inre kompass så skulle det väl knappas behövas några yttre?
  • Anonym
    Lizzan89 skrev 2011-10-08 22:42:50 följande:
    Mot polstjärnan ska du titta. Jag såg en enda, sen var det dött. Trök! :P
    Men visst är det den som lyser starkast av alla? Den låg ju i öst.. :o
  • Bragdoll

Jag och barnen gick ut och kollade rätt upp i himlen och lite nedåt månen, såg flera stycken.

• Husis

Google maps. 

Kolla din bostad på en karta, så ser du åt vilket håll norr är i förhållande till ditt hus. 

• Kodia
    Anonym skrev 2011-10-08 23:07:20 följande:
    Polstjärnan ligger över Karlavagnen. Om du tänker dig en linje mellan de två högra stjärnorna i Karlavagnen, och förlänger den linjen ca fyra gånger uppåt, så kommer du till Polstjärnan.
  • lövet2
    Anonym skrev 2011-10-08 23:07:20 följande:
    Den som lyser starkast av alla är Jupiter just nu ...
  • Anonym (Love)

Jag trodde alla vuxna hade koll på var öst ligger i förhållande till norr, men så var det tydligen inte heller....
  • ihatepoodipies

andvänd internet DUMBASS XDDDDWEpdmwdosdnsaiduasuU!U!!!!!! r3kt 360 noscop lul HAHHAHAHHAHHAHAH!!!!!?!??!??!?!?!

e.e
Svar på tråden Vart ligger norr?