Varför kommenterar man folks svenska?
Jag har studerat en del svenska på universitetet men jag har en ganska pragmatisk syn på språkvård. Man måste alltid fråga sig vilken funktion språket fyller i ett visst sammanhang. Om det är relevant att språket är helt korrekt så bör man förstås kunna korrigera det men om innehållet är det centrala, som här på FL där man kanske skriver ett inlägg i en tråd, så finns det ingen anledning att kommentera eventuella språkfel. Förstår man innehållet är det enbart elakt och lågt att påpeka bristerna i svenskan. Alla kan dessutom skriva fel ibland.
När det är uppenbart att en person har ett annat modersmål än svenska eller bara har svårt för att skriva så är det ännu mer nedlåtande att avfärda henne/honom enbart p.g.a. av stavfel eller inkorrekt grammatik. Det är ett slag under bältet helt enkelt. Jag vill kunna läsa olika infallsvinklar på samma fråga men om folk ska vara så förbaskat normativa finns ju risken att vissa personer inte vågar skriva.
Ni som kritiserar andras svenska - vad vill ni egentligen uppnå med era kommentarer? Ni kanske ska fråga er det innan ni kommenterar. Har ni problem med någons åsikter så resonera sakligt om det frågan gäller och kör inte med skamgrepp av det slaget!