Inlägg från: Flickan och kråkan |Visa alla inlägg
  • Flickan och kråkan

Vilken konsekvens ska det få för en 3- åring om han kastar mat, kastar maten på golvet etc?

Men snälla nån, han är 3 år. Jag har en snart 4-åring och en 2½-åring. Leks det eller kastas med maten så tar jag bara undan den raskt. Logiska eller naturliga konsekvenser kör vi på. Om någon av dem inte vill äta så skulle det självklart aldrig falla oss in att tvinga dem. Jag ställer mig inte och lagar något annat, men vill de inte äta så är det självklart upp till dem och de får gärna lämna bordet också. Städar undan leksaker etc gör vi tillsammans, vilket oftast innebär att jag plockar cirka hälften, storebror rätt mycket av resten och lillebror lite här och där. Ofta är det jag som börjar efter att ha påpekat att det är för mycket grejor och att jag blir glad om vi hjälps åt tillsammans, sedan så kommer de spontant och hjälper till. Tvång leder mycket sällan till något positivt. Självklart testar de var vi står, men det hör ju till utvecklingen. Har generellt väldigt svårt för just tvång kring mat. Vi som vuxna väljer själva vad och när vi äter. Jag skulle för egen del känna mig oerhört kränkt av att bli tvingad att äta vissa saker eller vid en viss tidpunkt.....eller att bli straffad för det......vari finns logiken i det?

• Flickan och kråkan

Men hur bemöter ni vuxna? Den som ätit ätit liten portion får en kula glass, den som tagit mer av köttfärssåsen får två glasskulor.......? 

Varför tror alla att barn trycker i sig godis som alternativ till mat? Varför skulle man sätta en enorm godispåse i händerna på ett litet barn efter maten eller överhuvudtaget. Och knappast kräks någon av en normalportion glass för att man ätit mycket lite av middagen innan.

Något jag också funderar är över hur ni resonerar kring vardagar då de äter lunch på förskolan. Vissa dagar äter mina barn jättebra på förskolan och mindre hemma till middag därför att de inte är jättehungriga eller för att de helt enkelt inte är så förtjusta i det som serveras. Andra dagar har de ätit som små fåglar på förskolan och äter jätteportioner hemma. Ska jag då straffa barnet för att det petat i maten på förskolan? Kanske till och med personalen ska göra det? Eller hur resonerar ni då? Är det värre att inte äta bra hemma?     

• Flickan och kråkan
    cosinus skrev 2011-10-09 10:16:48 följande:
    Min treåring provar verkligen alla gränser som finns och eftersom han vet att det blir godis efter lunch på lördagar så vill han ju äta inget eller så lite som möjligt för att så fort som möjligt komma till godiset och den genvägen får han inte ta. Sen är han givetvis mer eller mindre hungrig olika dagar och vissa lördagar äter han jättebra och vissa halvdåligt men han äter iaf något och det är det viktiga.

Men är inte det logiska att inte koppla godiset till just den övriga maten. Man ber ju liksom om matproblem om man säger till barn att det är godisdags efter maten......eller? Jag säger t.ex. inte att vi ska bada efter maten heller för då har jag två barn som kastar i sig varsin köttbulle och sedan racar in till badrummet ropandes att de inte är hungriga, för att de älskar att bada. Om barnet inte är hungrigt så kan man ju bara vänta lite så barnet äter lite senare. Om det verkligen inte gillar maten och man som ni då ändå ger en smörgås eller liknande senare att bottna i så förstår jag inte problemet?   
Svar på tråden Vilken konsekvens ska det få för en 3- åring om han kastar mat, kastar maten på golvet etc?