Vilken konsekvens ska det få för en 3- åring om han kastar mat, kastar maten på golvet etc?
Men snälla nån, han är 3 år. Jag har en snart 4-åring och en 2½-åring. Leks det eller kastas med maten så tar jag bara undan den raskt. Logiska eller naturliga konsekvenser kör vi på. Om någon av dem inte vill äta så skulle det självklart aldrig falla oss in att tvinga dem. Jag ställer mig inte och lagar något annat, men vill de inte äta så är det självklart upp till dem och de får gärna lämna bordet också. Städar undan leksaker etc gör vi tillsammans, vilket oftast innebär att jag plockar cirka hälften, storebror rätt mycket av resten och lillebror lite här och där. Ofta är det jag som börjar efter att ha påpekat att det är för mycket grejor och att jag blir glad om vi hjälps åt tillsammans, sedan så kommer de spontant och hjälper till. Tvång leder mycket sällan till något positivt. Självklart testar de var vi står, men det hör ju till utvecklingen. Har generellt väldigt svårt för just tvång kring mat. Vi som vuxna väljer själva vad och när vi äter. Jag skulle för egen del känna mig oerhört kränkt av att bli tvingad att äta vissa saker eller vid en viss tidpunkt.....eller att bli straffad för det......vari finns logiken i det?