• Anonym

Kan turist-diarre leda till kroniska magproblem? (lite äckligt!)

Jag var utomlands för 6 månader sedan. Blev varnad för att många blev magsjuka där så jag var försiktig. Jag trodde att jag hade klarat mig tills jag var på flyget hem. Då kom det. Det satt i flera veckor, och försvann sedan. Men det kom igen! Det kommer med jämna mellanrum, minst en gång i månaden. Och då har jag diarré i minst en vecka i sträck. Det är helt galet.

Jag har inte ont i magen, det enda symptomet är att det verkligen sprutar ur en. Utan någon som helst varning. Det gör att det ibland kommer utan att jag vet det, märker det bara när jag känner det rinna. Riktigt pinsamt när det händer på jobbet, när man sover osv. Varje gång det försvinner så tror jag att det är för alltid, men icke.

Jag har en bekant som säger att han aldrig någonsin kommer åka utomlands igen. Han var på en resa för 20år sedan och fick magproblem där. Han hade också kroniska problem efter det, och har det fortfarande i dag.

Kan turist-diarré leda till kroniska magproblem eller är det bara en slump?

• Svar på tråden Kan turist-diarre leda till kroniska magproblem? (lite äckligt!)
  • SilverLadyG

Är du säker på att du inte har en parasit infektion? Amöbor och andra organismer kan också orsaka diarré. Turistdiaree är ett samlingsnamn på massa olika bakterier, vanligast är E.coli, kolera men den borde försvinna efter ett tag. Har du fått någon behandling med antibiotika? Har någon läkare undersökt dig? Jag tycker att det låter väldigt konstigt och onormalt att ha diarré jämt, det är inte bra för vätskebalansen i kroppen och i värsta fall kan leda till cellförändringar i mag-tarmkanalen.

Har man återkommande diarré i mer än 4 veckor ska detta undersökas av en läkare.

• Anonym

Ja, det kan det. Det är hyfsat vanligt att IBS utbryter efter en maginfektion. Jag fick det själv, och lider svårt idag av problemen

• Anonym
    SilverLadyG skrev 2011-10-08 22:10:19 följande:
    Är du säker på att du inte har en parasit infektion? Amöbor och andra organismer kan också orsaka diarré. Turistdiaree är ett samlingsnamn på massa olika bakterier, vanligast är E.coli, kolera men den borde försvinna efter ett tag. Har du fått någon behandling med antibiotika? Har någon läkare undersökt dig? Jag tycker att det låter väldigt konstigt och onormalt att ha diarré jämt, det är inte bra för vätskebalansen i kroppen och i värsta fall kan leda till cellförändringar i mag-tarmkanalen.

Har man återkommande diarré i mer än 4 veckor ska detta undersökas av en läkare.
    Om man har parasiter, kan man ändå bli symptomfri i perioder då? Jag har läst att man oftast också har feber då vilket jag inte har. Däremot har jag lite hudutslag emellanåt. Hade många precis efter resan, ingen visste varför men de försvann efter några veckor. Ibland poppar det upp enstaka utslag här och där fortfarande.

Jag har skjutit upp att gå till läkaren eftersom jag skäms. Tycker det är så oerhört förnedrande om man måste göra endoskopi eller lämna avföringsprov.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-10-08 22:14:19 följande:
    Ja, det kan det. Det är hyfsat vanligt att IBS utbryter efter en maginfektion. Jag fick det själv, och lider svårt idag av problemen
    Fick du också det i samband med en resa? Har du magsmärtor också? Vad gör man om man får en sådan diagnos?
  • Anonym

Ja, det fick jag. Mina symptom är svåra smärtor och diarré men symptomen vid ibs varierar så endast diarré är inte alls ovanligt. Det finns inte så jättemkt att göra eftersom det inte finns så bra mediciner. Man behandlar symptomen bäst man kan och försöker hitta sätt som minskar ens problem.

• SilverLadyG
    Anonym skrev 2011-10-08 22:16:31 följande:
    Om man har parasiter, kan man ändå bli symptomfri i perioder då? Jag har läst att man oftast också har feber då vilket jag inte har. Däremot har jag lite hudutslag emellanåt. Hade många precis efter resan, ingen visste varför men de försvann efter några veckor. Ibland poppar det upp enstaka utslag här och där fortfarande.

Jag har skjutit upp att gå till läkaren eftersom jag skäms. Tycker det är så oerhört förnedrande om man måste göra endoskopi eller lämna avföringsprov.
    Jo parasiter kan orsaka ibland akuta infektioner, då får du diarré och ibland kan de vara mer vilande, beroende på parasiten. Man måste inte ha feber för det.
    Hudutslag också, vad väntar du på? Det kan vara parasiter, det kan vara bakterier som orsakar förgiftningar av sin gift då och då, vilket ger en allergisk reaktion.
    Nej vänta inte och lyssna inte på människor som säger att man kan ha det kroniskt och det finns inget att göra. Man kan inte generalisera varje enskild fall. NEJ, om man har något kroniskt så måste den naturliga tarmfloran vara skadad eller så har man utvecklat cellförändringar. Jag tycker att du ska samla kraft och gå till en läkare, ska de göra endoskopi låt dem. Hälsan är nog viktigare.
    Som jag nämnde innan, vissa infektioner som läks inte ut kan leda till cancer i tarmkanalen.
  • Anonym
    SilverLadyG skrev 2011-10-08 22:35:13 följande:
    Jo parasiter kan orsaka ibland akuta infektioner, då får du diarré och ibland kan de vara mer vilande, beroende på parasiten. Man måste inte ha feber för det.
    Hudutslag också, vad väntar du på? Det kan vara parasiter, det kan vara bakterier som orsakar förgiftningar av sin gift då och då, vilket ger en allergisk reaktion.
    Nej vänta inte och lyssna inte på människor som säger att man kan ha det kroniskt och det finns inget att göra. Man kan inte generalisera varje enskild fall. NEJ, om man har något kroniskt så måste den naturliga tarmfloran vara skadad eller så har man utvecklat cellförändringar. Jag tycker att du ska samla kraft och gå till en läkare, ska de göra endoskopi låt dem. Hälsan är nog viktigare.
    Som jag nämnde innan, vissa infektioner som läks inte ut kan leda till cancer i tarmkanalen.
    Ja jag måste väl gå... Men kommer säga till läkaren att jag vill ta alla andra tester först innan de gör endoskopi. Har man tur så hittar de något snabbt så jag slipper tänker jag.
  • SilverLadyG
    Anonym skrev 2011-10-08 22:37:28 följande:
    Ja jag måste väl gå... Men kommer säga till läkaren att jag vill ta alla andra tester först innan de gör endoskopi. Har man tur så hittar de något snabbt så jag slipper tänker jag.
    Ja, viktigt att du är ärlig mot läkaren. Säger exakt vilket land du har varit i, om du har badat i en sjö, vad du har ungefärligt ätit, druckit, haft samlag utan kondom m.m. Ibland kan man få även hepatit A, alltså virus, som kan ge lättare diarré, den kan bli kronisk faktiskt, om man har druckit okokt vatten, is i drinkar, sköljda grönsaker med lokalvatten m.m. Svårt att veta...

Lycka till! Hoppas att det är inget farligt och en stark kur av antibiotika kan hjälpa dig!
  • Anonym

Får nog klargöra lite. Bara för att man kan få ibs av en maginfektion så innebär ju inte det att jag försökte ge dig den diagnosen eller att jag tycker du ska hoppa över ett läkarbesök. Nej, tvärtom. En utredning är oerhört viktig eftersom att det finns så mkt som kan vara fel. Det du bör få göra hos läkaren är att ta blodprover och avföringsprover. Om dom inte visar något kan läkaren tycka att en koloskopi behövs göras.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-10-08 22:47:37 följande:
    Får nog klargöra lite. Bara för att man kan få ibs av en maginfektion så innebär ju inte det att jag försökte ge dig den diagnosen eller att jag tycker du ska hoppa över ett läkarbesök. Nej, tvärtom. En utredning är oerhört viktig eftersom att det finns så mkt som kan vara fel. Det du bör få göra hos läkaren är att ta blodprover och avföringsprover. Om dom inte visar något kan läkaren tycka att en koloskopi behövs göras.
    Det förstod jag.
Svar på tråden Kan turist-diarre leda till kroniska magproblem? (lite äckligt!)