• Anonym

Vill så gärna bli troende! Men hur???

Jag är uppväxt i kristen fosterfamilj. Flyttade sedan därifrån och hade inte kontakt med någon som ens var inärheten av kristna tron. Nu är jag snart 30 och har länge tänkt på någon högre makt, jag kan be tyst i tanken, kanske mest när jagbefunnit mig i svåra situationer. Jag tycker mig bli besvarad och att jag får det jag ber om på ett el annat sätt. Var med min barndomsvän idag på ett möte i kyrkan. Sång, glädje och ett varmt välkomnande fick jag. Jag trivdes! Kände mig glad att gå vara med i detta fina och varma! Tyvärr kunde jag inre låta bli att, tyst för mig själv, ifrågasätta predikan och dess innehåll. Tex att en person blivit av med kronisk smärta och att det var Jesus som tog bort den vid en bön! Jav vill gärna tro!!!! Jag vill verkligen! Men hur????

• Svar på tråden Vill så gärna bli troende! Men hur???
  • Husis

I många kyrkor finns Alpha-kurser: "kurser för alla som undrar över kristen tro."

Kolla efter annonser eller ring till en kyrka och fråga om de har. Du kanske känner någon som går till en kyrka där du bor? Fråga!

Om du har speciellt förtroende för något samfund, där du har gått förut, så leta efter en sådan kyrka nära, det känns nog mest hemma. 

• edonator
    Husis skrev 2011-10-08 23:16:37 följande:
    I många kyrkor finns Alpha-kurser: "kurser för alla som undrar över kristen tro."
    Det låter ju som en bra början TS. Jag tänkte precis skriva att en bra början kanske kan vara att söka sig till likasinnade. Dvs till en kyrka eller liknande där du kan få prata om dina tankar med andra i samma situation.
  • Chazz Michael Michaels
    Anonym skrev 2011-10-08 23:11:24 följande:
    Tyvärr kunde jag inre låta bli att, tyst för mig själv, ifrågasätta predikan och dess innehåll. Tex att en person blivit av med kronisk smärta och att det var Jesus som tog bort den vid en bön! Jav vill gärna tro!!!! Jag vill verkligen! Men hur????
    Sunt tycker jag. Tro på vad du vill om du måste (är så mycket ateist man kan vara så jag tänker inte tala mig varm för religion i någon form), men svälj inte allt med hull och hår.
    Ni västerländska män är verkligen helt sanslösa. /Bakvänd
  • Danitra

Det kommer aldrig funka för dig i längden. Om du är en sådan som tänker logiskt, ifrågasätter och vill ha bra svar så kommer du aldrig hitta dig tillrätta i en religion.

Jag tycker du ska överväga andra föreningar, det finns samma bemötande i andra sammanhang än just religiösa som tur är! 

• Husis
    Danitra skrev 2011-10-08 23:26:28 följande:
    Det kommer aldrig funka för dig i längden. Om du är en sådan som tänker logiskt, ifrågasätter och vill ha bra svar så kommer du aldrig hitta dig tillrätta i en religion.

Jag tycker du ska överväga andra föreningar, det finns samma bemötande i andra sammanhang än just religiösa som tur är! 
    Intressant åsikt!

Det är nog därför som vi i vår församlig (ca 120 medlemmar) Har en handfull som har doktorerat och många med höga utbildningar...... 
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE

Den stora frågan är om man kan välja att tro eller om det är något som måste komma "omedvetet". Men en alpha-kurs låter rätt för dig. Att du ifrågasätter är sunt, det är bra. Om någon del inte klarar granskningen så är det den det är fel på, inte dig.

Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • Anonym (Jag)

Du är ju redan troende :)

Man behöver inte tro på allt som sägs inom en viss kristen kyrka...
    Det viktigaste är ditt förhållande till Gud. Och du har ju redan ett eller hur?

Jag är nöjd med min egen tro och att vara med i svenska kyrkan som jag upplever väldigt öppen med människors individuella tro. Jag tycker  att det är konstigt att tro på exakt allt i en viss relsigions lära och att det inte är något att sträva efter.Det är i så fall att tycka att alla andra människor som inte tycker exakt lika har fel.  Tror inte heller på konceptet att bli frälst eller "born again".  

• Danitra
    Husis skrev 2011-10-08 23:28:12 följande:
    Intressant åsikt!

Det är nog därför som vi i vår församlig (ca 120 medlemmar) Har en handfull som har doktorerat och många med höga utbildningar...... 
    Nej, det är nog inte därför.
  • Anonym

Läs bibeln, gå en alpha-kurs, be! Gud tål att ifrågasättas!! Jag är kristen, uppvuxen i svenska kyrkan med en pappa som är präst. Jag har också svårt att ta till mig under- och helandetanken. Man måste nog uppleva det för att riktigt kunna tro på det!
     Ett tips är ju att söka sig till någon annan församling där det inte talas så mycket om helande, om den biten känns främmande.

• Anonym

Tack för era svar! Intressant! Jag måste nog säga att jag inte är så intresserad av bibeln alls, den betyder inget för mig och jag har svårt att tro på den. Hm...men om jag förstått rätt så behöver jag inte tro på den för att vars kristen? Kanske är det en annan högre makt som jag eg gror i mig? Saker som händer mig och när jag ber tänker jag är kopplat till en Gud. Fast inte Jesus direkt.... Hm... Det blev många frågetecken här. Bra med de där Alphagrupperna. Ska kolla upp dom. :)

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym skrev 2011-10-09 09:00:10 följande:
    Tack för era svar! Intressant! Jag måste nog säga att jag inte är så intresserad av bibeln alls, den betyder inget för mig och jag har svårt att tro på den. Hm...men om jag förstått rätt så behöver jag inte tro på den för att vars kristen? Kanske är det en annan högre makt som jag eg gror i mig? Saker som händer mig och när jag ber tänker jag är kopplat till en Gud. Fast inte Jesus direkt.... Hm... Det blev många frågetecken här. Bra med de där Alphagrupperna. Ska kolla upp dom. :)
    För att ha en gudstro krävs ingen bibel, den behövs egentligen inte för att kalla sig kristen men det blir väldigt konstigt att göra det om man inte tror på Jesus, det är själva definitionen av en kristen.

Gudstroende är du/kan du vara ändå förstås, men det blir förvirrande för omgivningen om du kallar dig kristen när du inte tror på Jesus.
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • Anonym (Jag)
    Anonym skrev 2011-10-09 09:00:10 följande:

Det låter som jag det där, förutom att jag tycker alphagruppern låter lite väl mysko!
  • As mamma

Äsch, jag är katolik och trivs jättebra med det, men ifrågasätter ändå allt och tänker logiskt. Jag behöver inte tro på allt som kyrkan står för, för att kunna njuta av gemenskapen :) Sen finns det dem som tycker att jag inte är "kristen på riktigt" men det skiter jag fullständigt i. Det viktigaste är väl vad JAG känner?

Bibeln är inte något som ska GÅ att tro på till 100%. Den är skriven för jättelänge sedan och man måste faktiskt tänka på det. Mycket är skrivet i metaforer, och dessutom hade ju folk inte alls samma utbildning då som vi gör nu, då behövde man inte förklara saker på samma sätt. T ex, det finns ju anledningar till varför det inte är "bra" att ha sex med tiotusen personer, speciellt på den tiden när det inte fanns preventivmedel (eller?) och det var en helt annan sak att föda ett utomäktenskapligt barn. Klart det är lättare då att säga till folk att Gud blir arg om man har sex utom äktenskapet, än att stå och förklara för- och nackdelar med att ha sex med andra.. Egentligen tror inte jag att Gud bryr sig om sånt :) Men det är jag det.

Samma med muslimer och fläsk.. min pappa är från Turkiet (men är kristen), och det var ju så förut att det var väldigt ohygieniskt att äta fläsk, man kunde bli sjuk. Lättare då att säga att det inte var tillåtet!

Det jag tror Gud bryr sig om är hur man är som människa. Om man är en "god" människa, tänker på andra eller är egoistisk t ex. Tror inte alls att det är så lätt som att säga "du har gjort abort, det står i Bibeln/katekesen att det inte är tillåtet, så du är en dålig människa". Troligtvis är Gud så pass intelligent att han ser anledningar BAKOM ens handlingar :)

Om du är intresserad av kyrkan tycker jag definitivt att du ska ta kontakt med en församling, även om du inte är 100% troende så som man "ska" vara. Folk kommer alltid klaga, vad du än gör, antingen är du FÖR troende, eller inte TILLRÄCKLIGT troende, eller helt enkelt inte troende på RÄTT SÄTT. Skit i vad folk tycker och gör det som känns rätt för dig. Kyrkan finns där i alla fall.

Svar på tråden Vill så gärna bli troende! Men hur???