Äsch, jag är katolik och trivs jättebra med det, men ifrågasätter ändå allt och tänker logiskt. Jag behöver inte tro på allt som kyrkan står för, för att kunna njuta av gemenskapen :) Sen finns det dem som tycker att jag inte är "kristen på riktigt" men det skiter jag fullständigt i. Det viktigaste är väl vad JAG känner?
Bibeln är inte något som ska GÅ att tro på till 100%. Den är skriven för jättelänge sedan och man måste faktiskt tänka på det. Mycket är skrivet i metaforer, och dessutom hade ju folk inte alls samma utbildning då som vi gör nu, då behövde man inte förklara saker på samma sätt. T ex, det finns ju anledningar till varför det inte är "bra" att ha sex med tiotusen personer, speciellt på den tiden när det inte fanns preventivmedel (eller?) och det var en helt annan sak att föda ett utomäktenskapligt barn. Klart det är lättare då att säga till folk att Gud blir arg om man har sex utom äktenskapet, än att stå och förklara för- och nackdelar med att ha sex med andra.. Egentligen tror inte jag att Gud bryr sig om sånt :) Men det är jag det.
Samma med muslimer och fläsk.. min pappa är från Turkiet (men är kristen), och det var ju så förut att det var väldigt ohygieniskt att äta fläsk, man kunde bli sjuk. Lättare då att säga att det inte var tillåtet!
Det jag tror Gud bryr sig om är hur man är som människa. Om man är en "god" människa, tänker på andra eller är egoistisk t ex. Tror inte alls att det är så lätt som att säga "du har gjort abort, det står i Bibeln/katekesen att det inte är tillåtet, så du är en dålig människa". Troligtvis är Gud så pass intelligent att han ser anledningar BAKOM ens handlingar :)
Om du är intresserad av kyrkan tycker jag definitivt att du ska ta kontakt med en församling, även om du inte är 100% troende så som man "ska" vara. Folk kommer alltid klaga, vad du än gör, antingen är du FÖR troende, eller inte TILLRÄCKLIGT troende, eller helt enkelt inte troende på RÄTT SÄTT. Skit i vad folk tycker och gör det som känns rätt för dig. Kyrkan finns där i alla fall.