Livförsäkring
jag ska skaffa livförsäkring, en trygghet för mina efterlevande. Har du livförsäkring? vilket bolag i sådana fall och vad betalar du i månaden? grundat på det du betalar, hur mycket de efterlevande rätt till sedan?
jag ska skaffa livförsäkring, en trygghet för mina efterlevande. Har du livförsäkring? vilket bolag i sådana fall och vad betalar du i månaden? grundat på det du betalar, hur mycket de efterlevande rätt till sedan?
Jag har ingen ännu men ska skaffa i veckan. Jag har bestämt mig för Länsförsäkringar då jag har hemförsäkringen och ska skaffa sjuk- och olycksfallsförsäkringen där (nyseparerad och allt har gått genom exets fack innan). Jag kommer att betala 91,-/mån och beloppet är på 1 miljon. Jag hade gärna haft mer men just nu känner jag att jag inte har råd med ett högre belopp... Nu får iaf ungarna 500.000,- var ifall jag går bort, alltid nått...
tack för ditt svar! :) fler där ute? Jag känner mig nästan oansvarig som inte skaffat det tidigare. För tänk om något hände mig... man vill ju att barn och make ändå ska klara sig någorlunda...
Jag fick "skäll" av en kompis mamma i somras så det var då jag beslöt mig för att ta tag i det. Nu när vi separerade så kände jag att det verkligen var på tiden. Börja med att ring runt till olika föräkringsbolag och kolla priser och vad du får för pengarna.
Alla seriösa försäkringsbolag ligger ätt nära varandra i pris. Vad du behöver göra är att fundera ut hur mycket du vill att den ska falla ut med. Vårt mål är att den överlevande parten ska kunna bo kvar i huset med barnen. Vi valde därför att teckan försäkringar som faller ut med halva våra lånebelopp, dvs ca 2,4 Mkr. Priset sätts efter detta belopp och våra åldrar. Det kostar fortfarande under 2000 kr per år och person för oss, men går förstås upp lite allteftersom vi blir äldre. Efter 65 års ålder upphör försäkringen.
Gällande barn: om en av oss dör får barnen en väldig massa pengar av staten. Om jag dör idag tror jag att barnen får ungefär 7000 kronor var per månad tills de fyller 18. Så min fru kan i så fall med gott samvete använda barnbidragen till löpande kostnader. Barnen kommer ha REJÄLA grundplåtar för eget boende och liknande när de fyller 18 ändå. Sonen som nu är 6 år kommer t.ex. ha bortåt 1,5 Mkr om den gode mannen sätter pengarna i ett konto med 3% ränta. Därför ser jag livförsäkring mer som något som man har för att skydda sin partner om man dör, inte som hjälp till barnen.
Hör efter med t.ex. din pensionsrådgivare på jobbet eller med försäkringskassan om hur mycket pengar dina barn får om du dör. Det kallas om jag minns rätt barnpension och baseras på hur mycket du har betalat in till det allmänna pensionssystemet och hur mycket du hade väntats betala in tills du gick i pension.
Försäkringsmäklare är duktiga på att ge dig alla typer av råd när det gäller livförsäkring. Hör med Jens Ehrs Livförsäkring:
www.scribd.com/doc/229659008/Jens-Ehrs
En bra guide när det gäller livförsäkringar. Inte minst när det gäller vilka frågor du ska ställa dig själv och rådgivaren.
Jens Ehrs
Vi har Skandia, de var billigast. Drygt hundringen per månad tror jag för livförsäkring på 2 miljoner.
Vi har så vi täcker var och sin bolånekostnad, så den andre har möjlighet att bo kvar. Sedan har jag en till för att mina särkullbarn ska få ut sin laglott.
Glöm inte att de flesta arbetsgivare har via kollektivavtal livförsäkring som faller ut...