• TeamTss

Unghund & heltidsjobb..hur gör vi nu ?! AKUT!

Vi har en kille på 8 månader, schäfer/labrador som vi haft i ca 5 månader.
    Han har aldrig egentligen behövt vara ensam även om vi har tränat på detta, utan direkta framgångar.

Jag har jobbat dagtid & min man har jobbat nattetid.
    Nu har min man fått ett till jobb vilket betyder att vi båda kommer jobba dagtid.
    Han jobbar 8 - 15 på vardagar & nätter på helgerna. Jag är timanställd vilket ju
    försvårar för mig att planera. Dock blir jag inringd i stort sett varje dag, på dagis. Så ja, det kan var allt från 3 timmar upp till 11 timmar när jag får rycka in på även fritids..

Vi har nu kommit till den punkten att vi är helt handfallna vad gäller på hund.
    Min man menar väl på lite att "om vi jobbar från tidig morgon till sen kväll, vad får vi ut av att ha hund?
    Medan hunden för mig är det värdefullaste jag har & jag gråter floder varje gång jag ens tänker på att sälja honom.

Hunden går inte att ha hemma ensam, han har även katten som sällskap, då går det bättre.
    Han massakrerar våra möbler. Sist slackade han soffan & då var han ensam i 40 minuter...

Jag har kollat runt efter hundrastare eller dagmatte - existerar inte!!
    Snälla hjälp, alla tips & trixs är välkomna..hunden måste lära sig att vara ensam.

(Beroende på var jag är och jobbar kan jag åka hem på rasten, men det räknar jag inte med då jag har 30 min rast & ofta 15 min bil att köra till jobbet). Snälla hjälp, akut!!

• Svar på tråden Unghund & heltidsjobb..hur gör vi nu ?! AKUT!
  • Litet My

Ingen mammaledig kompis i närheten eller dyl?

Går själv hemma om dagarna och får ibland vara hundvakt, tycker bara det är mysigt, dessutom är jag ju endå ute och går, är hemma och pysslar osv så en hund på det är bara trevligt och inget besvär alls.

• TeamTss
    MajaVira skrev 2011-10-10 08:49:29 följande:
    www.skogsbackens.se/

lägg ut en förfrågan på grannar.se?

sätt upp lappar i mataffären etc?
    skogsbackens ligger som jag sa innan, 3 mil åt helt fel håll. Det blir 12 mil om dagen enbart för hunden. Det varken hinner jag eller har jag råd med. jag ska prova grannar.se - aldrig hört om den sidan innan. Tack!
  • miss nöjd

om du kollar med hunddagis så kanske fler i ditt område har hund där på dagiset -då kan de kanske ta med er hund dit också? Sätt upp lapp på BVC (alla föräldralediga) ...

• TeamTss
    Lilla My21 skrev 2011-10-10 08:50:36 följande:
    Ingen mammaledig kompis i närheten eller dyl?

Går själv hemma om dagarna och får ibland vara hundvakt, tycker bara det är mysigt, dessutom är jag ju endå ute och går, är hemma och pysslar osv så en hund på det är bara trevligt och inget besvär alls.
    Jag har en mammaledig kompis men hon bor i grannkommunen & hennes graviditet tog så hårt på henne så jag antar att det inte är ett alternativ, hon har en bebis på snart 4 veckor.

Är det konstigt att gå runt & lägga lappar i folk brevlådor & brevinkast om att man efterlyser hjälp...?
  • TeamTss
    miss nöjd skrev 2011-10-10 08:56:41 följande:
    om du kollar med hunddagis så kanske fler i ditt område har hund där på dagiset -då kan de kanske ta med er hund dit också? Sätt upp lapp på BVC (alla föräldralediga) ...
    Det var smart. Det ska jag absolut testa! Har absolut inte tänkt på det! Tack!
  • Eddies

egentligen är det väldigt viktigt att träna en hund från start men de vet du säkert och ni har inte haft behov av att göra det, de GÅR att träna en hund som är äldre också.

Jag själv är så bortskämd med min valp som bara går och sover, de spelar ingen roll om han är en timme eller 5 timmar... men

har ni någon kompis/ släkt som kan kika in hos hunden efter 3-4 timmar?
    Nu äter han ju på soffan vilken är svårt att plocka bort. men jag och min sambo har från början vi började lämna våran valp, så har vi plockat bort allt av intresse, vi har ett ganska stilrent hem med lite smått...

vår valp åt förut strumpor och trosor som kanske glömts på golvet.. men vi har varit noggarnn med att plocka bort allt.. sen har vi tv n igång så han har lite ljud att lyssna på, har ni en balkong kanske ni kan lämna den öppen så kan han kika på folk? Jag vet inte hur ni bor och om ni kan lämna det öppet ? men vi har haft turen att bo på ett tryggt ställe där vi kan lämna öppet.

Ni kan lämna ett tuggben åt honom, och leksaker han kan ha. Det finns hundleksaker som man gömmer godis i, de kan dom roa sig med i några timmar, de är en uppgift för hunden att få ut godiset ... sen som sagt ett tuggben han kan naffsa på några timmar.

de är de jag brukar göra när jag lämnar min nu 8 månaders ensam, han har varit ensam sen han var 5 månader.. till och från vissa dagar.

Har ni möjlighet att sätta upp en hundgård? isåfall klarar ju sig en hund där inne 6 timmar iallafall, de är absolut ingen fara. men en hund ska inte vara ensam längre än så tycker jag, det är max....

• dezibel

Det handlar inte om att valpen får som han vill om han piper utan att han är så pass osäker/otrygg att han piper/tuggar inredning för att hantera sin ångest över att vara själv. Ingen hund gör nåt på djävulskap utan för att klara av situationen ni satt den i som den inte klarar av.
    Oavsett om ni börjar om från början och lyckas med ensamhetsträningen som normalt tar många månader (och ni ligger redan på minus eftersom ett problembeteende redan är befäst) så kan ni inte lämna en hund alla dessa timmar.
    Mitt råd är att fixa hundvakt vilket inte är det lättaste eller se till att hunden kommer till någon som kan tillgodose hundens behov. Sen kan jag tycka att 6 mil tor till dagis är en baggis att åka för att kunna behålla sin älskade hund.

• slutatsnusa

obs min tolkning: läste att hundcoachen tipsar om att ensamträning börjar med att träna hunden att ligga någon annanstans i hemmet när man själv är hemma. ex du är i köket o fixar hunden är anvisad till sin plats gärna begränsad då den inte behöver vakta/ha koll på stort utrymme. eller du sitter i soffan o kollar på tv även då ligger hunden avskild från dig på sin plats. det gäller att hunden ska känna sig trygg på sin plats oavsett den är ensam eller ej.
    att ha med hund i bilen kan funka, men inte när det är som kallast eller varmast på året.
    förstås gäller att hunden är fysiskt och mentalt aktiverad innan den lämnas eller tränas.
    hunjddagis är dyrt, men ni är ju två. finns student eller pensionär i området som behöver bli aktiveradGlad

• Eddies

vad har du för ras om jag får fråga?=)

• Liljan 020

Dagmatte rekommenderar jag sen tycker jag du ska läsa Fredrik Steens böcker och se filmerna.Jag fick dom själv tipsade till mig av mina hundars dagmatte. Synd du inte bor i Oskarshamn för annars kunde du fått hennes nummer,

Svar på tråden Unghund & heltidsjobb..hur gör vi nu ?! AKUT!