• TeamTss

Unghund & heltidsjobb..hur gör vi nu ?! AKUT!

Vi har en kille på 8 månader, schäfer/labrador som vi haft i ca 5 månader.
    Han har aldrig egentligen behövt vara ensam även om vi har tränat på detta, utan direkta framgångar.

Jag har jobbat dagtid & min man har jobbat nattetid.
    Nu har min man fått ett till jobb vilket betyder att vi båda kommer jobba dagtid.
    Han jobbar 8 - 15 på vardagar & nätter på helgerna. Jag är timanställd vilket ju
    försvårar för mig att planera. Dock blir jag inringd i stort sett varje dag, på dagis. Så ja, det kan var allt från 3 timmar upp till 11 timmar när jag får rycka in på även fritids..

Vi har nu kommit till den punkten att vi är helt handfallna vad gäller på hund.
    Min man menar väl på lite att "om vi jobbar från tidig morgon till sen kväll, vad får vi ut av att ha hund?
    Medan hunden för mig är det värdefullaste jag har & jag gråter floder varje gång jag ens tänker på att sälja honom.

Hunden går inte att ha hemma ensam, han har även katten som sällskap, då går det bättre.
    Han massakrerar våra möbler. Sist slackade han soffan & då var han ensam i 40 minuter...

Jag har kollat runt efter hundrastare eller dagmatte - existerar inte!!
    Snälla hjälp, alla tips & trixs är välkomna..hunden måste lära sig att vara ensam.

(Beroende på var jag är och jobbar kan jag åka hem på rasten, men det räknar jag inte med då jag har 30 min rast & ofta 15 min bil att köra till jobbet). Snälla hjälp, akut!!

• Svar på tråden Unghund & heltidsjobb..hur gör vi nu ?! AKUT!
  • TeamTss
    Mandy1981 skrev 2011-10-10 08:27:36 följande:
    jag är dagmatte. Var bor du nånstans, kanske vi har tur
    Karlskrona i Blekinge...har vi tur?
  • Vissla

Om ni måste jobba och ingen kan ta hand om hunden och den inte klarar av att vara ensam så måste ni sälja hunden.
    Man kan inte ha kvar ett djur man inte kan ta hand om hur svårt det än är att inse det ibland.
    Om ni har tid att fixa med ensamträningen innan din man börjar jobba så kan det fungera.
    Men om hunden pecis blivit ensamtränad så är det bara nån timme åt gången han kan vara ensam.
    Sen är det lag på att hunden ska ut minst var 6e timme, så längre än så kan ni inte ha honom ensam även om han klarar det.

När ni ensam tränar, ni kommer att få börja om från början nu eftersom han uppenbarligen inte klarar av ens korta stunder.
    Se till att hunden är lugn när ni ensamtränar, aldrig direkt efter en promenad eller aktivitet.
    sätt bara på er ytterkläderna till att börja med för att sen ta av dom direkt, öka sedan med att gå till dörren och öppna utan att gå ut. Gå sedan ut och vänta precis utanför dörren i ca 3 sek, öka tiden varteftersom. Men öka inte mer än vad hunden klarar.
    Det kan ta flera veckor från att ni öppnar dörren tills ni faktiskt kan gå ut ur den om hunden tycker att det är jätte jobbigt att vara ensam.

Vart i landet bor ni? kan hända att jag känner till nån som kan passa hunden

• TeamTss
    Vissla skrev 2011-10-10 08:36:34 följande:
    Om ni måste jobba och ingen kan ta hand om hunden och den inte klarar av att vara ensam så måste ni sälja hunden.
    Man kan inte ha kvar ett djur man inte kan ta hand om hur svårt det än är att inse det ibland.
    Om ni har tid att fixa med ensamträningen innan din man börjar jobba så kan det fungera.
    Men om hunden pecis blivit ensamtränad så är det bara nån timme åt gången han kan vara ensam.
    Sen är det lag på att hunden ska ut minst var 6e timme, så längre än så kan ni inte ha honom ensam även om han klarar det.

När ni ensam tränar, ni kommer att få börja om från början nu eftersom han uppenbarligen inte klarar av ens korta stunder.
    Se till att hunden är lugn när ni ensamtränar, aldrig direkt efter en promenad eller aktivitet.
    sätt bara på er ytterkläderna till att börja med för att sen ta av dom direkt, öka sedan med att gå till dörren och öppna utan att gå ut. Gå sedan ut och vänta precis utanför dörren i ca 3 sek, öka tiden varteftersom. Men öka inte mer än vad hunden klarar.
    Det kan ta flera veckor från att ni öppnar dörren tills ni faktiskt kan gå ut ur den om hunden tycker att det är jätte jobbigt att vara ensam.

Vart i landet bor ni? kan hända att jag känner till nån som kan passa hunden
    Men det här med att inte gå ut om hunden tycker det är jobbigt..ska hunden få som den vill bara för att han piper lite eller hur menar du där? Vi kan gå utanför dörren o sitta i trapphuset, men när vi väl börjar gå ner för trappan börjar han pipa. Men då väntar vi med att gå tillbaka in till han blir tyst. Vi bor strax utanför Karlskrona i Blekinge.
  • miss nöjd

Hade en kompis som hade sin hund i bilen när hon jobbade. Tog sig friheten att ta lite längre raster för att ta ut hunden- hela lunchen kunde hon ju gå med hunden. Detta var ju dock inte en lösning på lång tid men fungerade tills hon hittade annan lösning.... 

Finns inget hunddagis då? Jag tycker att du ska söka vidare efter hundvakt- prata med alla hundägare som du träffar på promenaderna- vad har de för lösning osv.... Sätt upp lappar i skolor/ gymnasium och uppåt om hundvakt. 

• miss nöjd

Ett tips som brukar funka vid träning att vara ensam- begränsa utrymmet! Många hundar (de flesta) mår som bäst av små platser- badrummet, köket? och när ni går så säg hej då och kanske ge ett gnagben som tidsfördriv...

• Vissla
    TeamTss skrev 2011-10-10 08:40:44 följande:
    Men det här med att inte gå ut om hunden tycker det är jobbigt..ska hunden få som den vill bara för att han piper lite eller hur menar du där? Vi kan gå utanför dörren o sitta i trapphuset, men när vi väl börjar gå ner för trappan börjar han pipa. Men då väntar vi med att gå tillbaka in till han blir tyst. Vi bor strax utanför Karlskrona i Blekinge.
    Nej hunden ska inte få som den vill för att den piper, ni ska få hunden att känna sig så pass trygg att den inte behöver börja pipa...

Känner tyvärr ingen runt karlskrona
  • TeamTss
    miss nöjd skrev 2011-10-10 08:42:44 följande:
    Hade en kompis som hade sin hund i bilen när hon jobbade. Tog sig friheten att ta lite längre raster för att ta ut hunden- hela lunchen kunde hon ju gå med hunden. Detta var ju dock inte en lösning på lång tid men fungerade tills hon hittade annan lösning.... 

Finns inget hunddagis då? Jag tycker att du ska söka vidare efter hundvakt- prata med alla hundägare som du träffar på promenaderna- vad har de för lösning osv.... Sätt upp lappar i skolor/ gymnasium och uppåt om hundvakt. 
    Jag kan väl inte ha en hund i bilen på parkeringen i 8 timmar?! Där han bara får 30 min promenad mitt på dagen.
    Jo det finns hunddagis, 3 mil åt fel håll...men det är en jättebra man som har det stället. Men det är inget alternativ att köra 6 mil fram o tbx åt fel håll & sedan till jobbet. Det är 12 "onödiga" mil om dagen..

Jag får kanske ta en vända till med lapparna, ja.
  • TeamTss
    miss nöjd skrev 2011-10-10 08:44:24 följande:
    Ett tips som brukar funka vid träning att vara ensam- begränsa utrymmet! Många hundar (de flesta) mår som bäst av små platser- badrummet, köket? och när ni går så säg hej då och kanske ge ett gnagben som tidsfördriv...
    Jo vi begränsar hans utrymme till kontoret, där vi har datorn & allt det där, Vilket ju innebär att där är många sladdar, och vi plockar ut allt innan vi går o lämnar honom i rummet. Det är ju lite mäck, men det fungerar..men nu har han kommit på att man kan massakrera soffan eftersom vi inte dringslar ut den.

Kan sån där fy-spray eller off-spray fungera? Det lägger ju visserligen bara locket på problemet & löser ju inte det som vi har problem med. Kan man annars ringa & fråga en veterinär om hjälp? De kanske har kontakter också till folk som är duktiga på hund?
Svar på tråden Unghund & heltidsjobb..hur gör vi nu ?! AKUT!