• LilyHerself

Hjälp! Min 3-åring pratar inte

Min son ska fylla 3 i december och jag fick nyligen höra att förskolepedagogerna är oroliga över hans tal. Han säger endast ett fåtal ord och det som kommer ut går knappt att förstå då det är så sluddrigt och bokstäverna är omkastade. Jag hör på hans förskola barn som är i hans ålder och pratar väldigt klart. De andra barnen i hans förskolegrupp är 1-1½ år äldre än honom så man tror ju han borde vara mer utvecklad i språket än vad han är. Jag och min man kan förstå honom och han förstår oss väldigt bra och han använder oftast mer kropprörelser när han vill uttrycka sin vilja. Han har även svårt för att lyssna. Om han håller på med något som han tycket är mycket intressant är det omöjligt att få kontakt med honom om man inte ruskar i honom.

Någon som har erfarenhet av detta och vet vad som pågår?

Kan tillägga också att vi tror inte det är något fel på hans hörsel då vi har märkt att han hör även om vi viskar.

• Svar på tråden Hjälp! Min 3-åring pratar inte
  • hymafr

Jag tycker du ska kontakta BVC.

Det är säkert inget fel på din son, men det finns barn som har för kort tungband (tror jag det är) som gör att de har svårt att prata rent.   Har för mig att det opereras eller att det helt enkelt växer bort. Ingen anledning till panik iaf.

Har en granne vars son inte pratade mer än enstaka ord tills han var nästan precis 3 år. Han var helt enkelt lite lat och brydde sig inte själv eftersom mamma, pappa, storasyster samt dagmamman förstod honom. Varför skulle han anstränga sig liksom?    

• LilyHerself
    hymafr skrev 2011-10-10 09:34:35 följande:
    Jag tycker du ska kontakta BVC.

Det är säkert inget fel på din son, men det finns barn som har för kort tungband (tror jag det är) som gör att de har svårt att prata rent.   Har för mig att det opereras eller att det helt enkelt växer bort. Ingen anledning till panik iaf.

Har en granne vars son inte pratade mer än enstaka ord tills han var nästan precis 3 år. Han var helt enkelt lite lat och brydde sig inte själv eftersom mamma, pappa, storasyster samt dagmamman förstod honom. Varför skulle han anstränga sig liksom?    
    Tack så mycket för dina lugnande ord :). Ska prata lite mer med personalen på förskolan och höra om de tycker jag ska kontakta bvc de också. Han är förmodligen inte det första barnet de träffat som inte pratar.
  • Fr1dlyst

Hör han bra annars? Tänkte på att ni får ruska i honom ibland för att få kontakt med honom.

Sen finns det en del barn där det bara rasslar till så börjar de prata i en rasande fart.. Lär sig nya ord varje dag..

Kontakta bvc.

Axel 080415 och Ludvig 100315 <3
  • sanna1988

Min älsta son började prata strack efter hn vart tre.. han sa några enstaka ord innan och NU pratar han konstant (förutom för dagis personalen). Så det kan ändras fort

• LilyHerself
    Fr1dlyst skrev 2011-10-10 12:30:56 följande:
    Hör han bra annars? Tänkte på att ni får ruska i honom ibland för att få kontakt med honom.

Sen finns det en del barn där det bara rasslar till så börjar de prata i en rasande fart.. Lär sig nya ord varje dag..

Kontakta bvc.
    Jo jag skrev i första inlägget att jag och min man har testat och viskat bredvid honom och han reagerar så han verkar ju höra.
    sanna1988 skrev 2011-10-10 12:32:28 följande:
    Min älsta son började prata strack efter hn vart tre.. han sa några enstaka ord innan och NU pratar han konstant (förutom för dagis personalen). Så det kan ändras fort
    Det är ungefär det de sa till mig när han var 2... sen 2½... så ja... jag vet inte.
  • ung83

mitt yngsta barn som blir fyra i januari pratar inte så mycket. så vi går vid en tallogoped och han ska nu börja en barnspråkgrupp med andra barn som  inte talar. har vart i kontakt med bvc sen han va 2 1/2 år med hans tal.

Men sa inte bvc något när ni va på 2 1/2 års koll??

• jonnis80

Min son är 5 år nu och när han fyllde 3 (november månad) va han superdålig på att prata men så bara några månader efter på våren bara exploderade det och under sommaren då han var ca 3 1/2 så pratade han i stortsett helt  flytande!!!
    Ha lite tålamod så släpper det nog snart ska du se, vissa barn är tidiga med vissa saker och sena med andra utan att det är något fel.
    Min son va som sagt relativt tidig med att gå och att göra fysiska saker och då kom talet lite senare!

• luene

Min sambo kunde inte prata ordentligt förens han var 8år. Då upptäckte dom att hans tungband var för kort så han kunde rent fysikt inte formulera ord. Kolla med BVC och be om en utredning! Lycka till!

• Alexi

Har ni treårskontroll på Bvc lär ju han fångas upp där? vår dotter blir tre i december och vi har precis fått remiss till logoped och då pratar hon ändå ganska mycket nu, i treordsmeningar, jämfört med i vintras då hon inte fyllde alls. Men att få remiss till logoped var ganska naturligt för både oss och Bvc-sköterskan.

• LilyHerself
    ung83 skrev 2011-10-10 13:31:12 följande:
    mitt yngsta barn som blir fyra i januari pratar inte så mycket. så vi går vid en tallogoped och han ska nu börja en barnspråkgrupp med andra barn som  inte talar. har vart i kontakt med bvc sen han va 2 1/2 år med hans tal.

Men sa inte bvc något när ni va på 2 1/2 års koll??
    nej de trodde det skulle släppa, verkade inte vara några utropstecken som höjdes angående talet.
    jonnis80 skrev 2011-10-10 15:14:21 följande:
    Min son är 5 år nu och när han fyllde 3 (november månad) va han superdålig på att prata men så bara några månader efter på våren bara exploderade det och under sommaren då han var ca 3 1/2 så pratade han i stortsett helt  flytande!!!
    Ha lite tålamod så släpper det nog snart ska du se, vissa barn är tidiga med vissa saker och sena med andra utan att det är något fel.
    Min son va som sagt relativt tidig med att gå och att göra fysiska saker och då kom talet lite senare!
    min äldsta är också sådär mycket fysikt utvecklad. han lärde sig cykla redan när han var 2 och han är jättesmart. bara han ser på en teknisk pryl så vet han exakt hur den fungerar. ungen snor ju min smartphone, lyckas låsa upp den och ringer mormor helatiden :P. så han har ett stort teknikintresse vilket är jättekul. men det är oerhört frustrerande att ha en envägskommunikation med honom, även från hans håll då inte vi riktigt förstår vad det är han vill.
  • vivi85

Min son pratade knappt inget innan han blev tre.. Förra julen när han var 2 år o 10 mån gick d inre fråga vad han hette.. Efter 3 lossnade det..

• finskaflikkan

min son blir 3 nu på söndag och han pratar helt och hållet sitt eget språk!
    T.ex.
    Babubull= hamburgare
    Kövv=korv
    kylla=cykla
    Kall= jag fryser de e kallt
    Vann= varmt.
     blöl=mjölk
    Safs= saft
    ova=sova

Osv osv...      Vi får vääääldigt ofta vara hans "tolk"! 
    Han va väldigt sen att börja gå, runt 20-22månader.
    Och han går fortf lite klumpigt.
    Och får ibland hemska aggresions utbrott.
    Hans intresse e tekiska prylar, mobiler, datorer, fjärrkontroller som han kaan hålla på med i timtal ibland! Plockar isär och bgger ihop...

Har varit i kontakt med BUP och där vart han diagnostiserad med atypisk autism.

Nu säger jag ju inte alls att din son har en diagnos!!! Absolut inte!
    Ville bara berätta hur de e här hemma.

Oavsett vad så lycka till! Och kontakta BVC.
    Om dom tkr de e nåt som kanske inte stämmer så skickar dom remiss.             

• MammaJe

Vår dotter har precis fyllt tre o hon pratar inte heller bra och har svårt att förstå vissa instruktioner. Vi har via förskolan fått Elevhälsan att komma o titta på henne och den specialpedagogen har nu gett personalen medel för att jobba med henne. Vi har också fått en remiss till en logoped. Den remissen fick vi via hennes epilepsi-läkare, men det hade annars fångats upp av BVC på treårskontrollen. Nu har vi redan fått en massa hjälp o hon träffar just nu en logoped en gång i veckan och ska också få träffa en pyskolog. Vi ser redan resultat och hon har utvecklat sitt språk lite mer.

Börja ta kontakt med BVC och försök också få hjälp via förskolan och Elevhälsan  

• Bollas

Min man (enligt svigermor) sa knappt ett ord förrän han var 3. Sen släppte det och han pratade rent. Min mosters man pratade tydligen jättesent, var över 4 år när han kom igång. Så det varierar otroligt mycket och jag tror (som tidigare sagt) att 3 år kan vara en tröskel några barn ska över innan talet kommer "som det ska".

Är det så att din pojke förstår varför han ska använda sig av kommunikation (om du förstår)?  Alltså, vill han prata med er? Är han social annars?

Vi har en pojke med autism, han är bara 2,5 år. Han språktränar på dagis varje dag. Med honom var det inte språket som gav misstanken först eftersom han var så liten (under 1 år), utan det var mer dålig ögonkontakt och att han inte verkade förstå det vi sa.

Jag tror att det kommer att lossna för honom, men att du ska ta upp det på bvc.      

• Bollas

Jag vill bara tillägga att min dotter inte alls var duktig i talet när hon blev 3 år och hon är fullt "normal" idag Glad

• Lantani

Min son är precis som din! Han fyller 3 år i november och den 22 ska vi till bvc för 3-års kontroll, ska bli intressant att se vad de sägerdär!
    Vi förstår honom (pappan har lite svårt ibland dock), men han förstår allt vi säger! 

Alvin 081114 och Alice 100807
Svar på tråden Hjälp! Min 3-åring pratar inte