• Anonym

Varför är rätt penngreppet viktigt?

Förskolan och BVC tjatar på mig om att jag måste lära mitt barn att använda rätt penngrepp som att det vore livsavgörande. Förskolan korrigerar mitt barn när h*n håller pennan på ett sätt de inte uppskattar genom att ta bort penna, krita eller vad det nu är som h*n använder och säga att om man inte använder pennan på rätt sätt behöver man inte använda någon alls.
    Mitt barn tycker inte alls att det är kul att rita och försöka skriva längre utan blir bara ledsen när press läggs på.
    Saken är den att jag aldrig har haft rätt penngrepp för att jag är så känslig mot olika material så jag har fått klåda och utslag när jag har använt "rätt" penngrepp.  Det enda sättet för mig att hålla en penna, krita, tuschpenna eller vad det nu har varit är att fyrfatta pennan. Alltså, jag använder tumme, pekfinger, långfinger men ger mest stöd åt pennan på ringfinger. Då slipper jag extrem klåda och svårläkta utslag. Mitt barn har visat sig vara känslig mot olika material och jag har sett hur h*n gnider fingrarna frenetiskt efter att ha fattat tag om olika material så möjligheten finns att h*n har fått ärva min överkänslighet. Det jag har gjort är att uppmuntra barnet till att hålla som jag gör, eller hitta alternativa penngrepp annat än det traditionella. Det bekvämaste för barnet verkar dock vara att hålla så som jag gör. Så länge barnet kan använda en penna utan att greppa med hela handen så som man gör med en spade ser jag faktiskt inte problemet. Jag kan både rita fint och skriva väldigt bra trots mitt udda grepp. Så varför denna hysteri kring hur man håller en penna?

• Svar på tråden Varför är rätt penngreppet viktigt?
  • Men

Vad arg jag blir när jag läser detta!! Som någon skrev tidigare; Det går absolut att jämföra med hur de vänsterhänta blev behandlade tidigare. Å med tanke på att det går att lära sig skriva med t.ex. munnen om man saknar händer så förstår jag inte vad problemet är. TS och ni andra med samma problem; Säg ifrån... för det är ni som har rätt och de som har fel!!!!

• La Lola
    Insatt skrev 2011-10-10 13:53:45 följande:
    Vi var tvungna att använda dator till uppsatser i gymnasiet. Hade man inte sådan hemma fick man sitta i datasalen i skolan alternativt låna med en bärbar hem.
    Ok.
    Jag minns inga såna krav.
    Jag var 27 när jag skaffade dator hemma o jag satt def aldrig i nån datasal på skolan.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • mikroE

Det borde jag ha tillagt TS. Även om det nu skulle vara dåligt för barnet att ha fel penngrepp skulle jag vilja slita pennan från den förskolepersonal som sliter den från honom och sticka ut dennes ögon... Hur kan man vara så elak mot ett barn. OK att man säger åt barnet att nu när du börjar rita provar du att använda det här greppet. Prova bara att rita några streck och se om det känns bättre. Om det känns bra så försök använda detta grepp istället. Det hade varit pedagogik, inte slita av barnet grejerna och få honom att inte vilja rita.

• framsteg

Någon undrade hur "rätt" penngrepp ser ut. Vet att jag såg en bild på det nyligen som jag letade reda på:

Därmed inte sagt att det är det bästa för alla, men vad som betecknas "rätt penngrepp" tror jag iaf. 

Själv har jag nog använt alla möjliga sorters penngrepp för att testa mig fram genom åren.  
  • AnneSophie
    Anonym skrev 2011-10-10 12:46:11 följande:
    Förskolan och BVC tjatar på mig om att jag måste lära mitt barn att använda rätt penngrepp som att det vore livsavgörande. Förskolan korrigerar mitt barn när h*n håller pennan på ett sätt de inte uppskattar genom att ta bort penna, krita eller vad det nu är som h*n använder och säga att om man inte använder pennan på rätt sätt behöver man inte använda någon alls.
    Mitt barn tycker inte alls att det är kul att rita och försöka skriva längre utan blir bara ledsen när press läggs på.
    Saken är den att jag aldrig har haft rätt penngrepp för att jag är så känslig mot olika material så jag har fått klåda och utslag när jag har använt "rätt" penngrepp.  Det enda sättet för mig att hålla en penna, krita, tuschpenna eller vad det nu har varit är att fyrfatta pennan. Alltså, jag använder tumme, pekfinger, långfinger men ger mest stöd åt pennan på ringfinger. Då slipper jag extrem klåda och svårläkta utslag. Mitt barn har visat sig vara känslig mot olika material och jag har sett hur h*n gnider fingrarna frenetiskt efter att ha fattat tag om olika material så möjligheten finns att h*n har fått ärva min överkänslighet. Det jag har gjort är att uppmuntra barnet till att hålla som jag gör, eller hitta alternativa penngrepp annat än det traditionella. Det bekvämaste för barnet verkar dock vara att hålla så som jag gör. Så länge barnet kan använda en penna utan att greppa med hela handen så som man gör med en spade ser jag faktiskt inte problemet. Jag kan både rita fint och skriva väldigt bra trots mitt udda grepp. Så varför denna hysteri kring hur man håller en penna?

Jag håller, har jag förstått på andras reaktioner, pennan lite annorlunda och har alltid gjort så. Min fröken i lågstadiet satte på nån triangulär gummigrej på blyertspennan som skulle få mig att hålla pennan korrekt, men det slutade med att jag inte kunde skriva för jag fick kramp i handen och till och med skavsår. Så jag fortsatte med min "stil", och det har funkat alldeles utmärkt. 
    Jag skriver snyggt, och snabbt och hade femma i bild ända upp i gymnasiet.

Säg åt förskolan att SKÄRPA TILL SIG, det är inte deras sak att tramsa om sådant här. Penngreppet är inte livsavgörande, därimot så förstör dom nu lusten att lära sig genom att skapa.  
  • Lina MM

Trodde man slutat bry sig om sånt men tydligen inte.. Håller oxå pennan "fel" och det var inte kul när man var liten. Den där blå ngn nämnde och samtal. Min pappa satte ner foten till skolan och de gav sig. Har ändå gått bra för mig. Du måste fortsätta kämpa för ditt barn!!!

• smufflan

Även jag håller pennan "fel" och är trots detta en helt fungerande 30 åring med en fyra årig universitets examen bakom mig.

Lider med din pojk ts, minns även jag fröknar som la alldeles för mycket energi på
    att få mig byta grepp. Hur många trekantiga plast grejer jag slängt iväg genom åren kan jag inte ens räkna...

• Tealhawk

Det här är bland det fånigaste jag har hört talas om. Vet att folk försökte tvinga mig att använda "rätt" penngrepp under lågstadiet, men då kunde jag ju varken rita eller skriva alls. Jag struntade således i vad de sa till mig och håller penna med tumme, pek- och långfinger och kan skriva bra och rita dugligt.

Så länge din son klarar av att få fram tecknen på papperet förstår jag verkligen inte hysterin.

• Anonym (usch och fy)

Fy!! Jag blev arg bara jag såg rubriken!!!

När jag började lågstadiet för inte jättemånga år sedan var jag jättestolt över att jag redan kunde skriva, skitbra! Men jag fick oturen att få en elak 60-plussare som lärare, en extremt envis tant. Jag var (är) också extremt envis...

Hon hackade på mig precis varje jäkla dag över att jag höll pennan fel, hon fick utbrott och kastade saker omkring sig när jag inte ville byta grepp eftersom det som var "fel" uppenbarligen fungerade för mig. Hon skällde ut mig och skrek åt mig inför hela klassen och det enda jag minns av min lågstadietid var just hennes hatutbrott mot mig, hur fel jag gjorde när jag ritade porträtt tex (tyckte inte om att rita öron eftersom jag tyckte att håret skulle hänga för dem), alla kvarsittningar jag fick stå ut med med henne hängandes över axeln, alla de gånger jag gick in på toaletten för att gråta under lektionerna osv osv...

så tvinga för guds skull inte barnen till att hålla pennan "rätt" sålänge det fungerar!!! Stå upp mot skolan, riskera inte att barnen får men för livet! (som jag, fast trots det har jag klarat mig bra genom alla år!)

• Litet My

ÄSCH, var min första tanke...

Har en 6 åring som håller pennan helt fel (och tänker inte ändra sig) endå skriver han både fort och väldigt fint dessutom för sin ålder.

Så länge det fungerar att skriva så skall det väl inte vara så viktigt hur man håller pennan tycker jag.

Minns också de där små tre/fyrkanterna man hade på pennorna som delades ut o skolan, de var helt omöjliga att skriva med tyckte jag (som i övrigt var sur för att jag inte fick någon)

Svar på tråden Varför är rätt penngreppet viktigt?