• Anonym (liten)

Känner mig illa behandlad även om hon hade rätt.

Jag arbetar som personlig assistent åt en flicka. Det kan vara väldigt påfrestande eftersom vi jobbar hemma hos flickans familj varje dag. Det är familjen som anställer oss och mamman blir även då vår chef. Flickan har en grav utvecklingsstörning och kan inte fördela sig själv. 
    Jag förstår att framförallt mamman tycker att det är jobbigt att ha assistenter hemma varje dag men hon visar det väldigt öppet. Igår skulle familjen ha gäster över på middag varpå mamman säger åt mig att gå ut i gäststugan och vänta tills de ätit. Jag fick sitta där och stirra i väggen i över en timme. Jag vet att hon kanske har rätt att göra så men jag kände mig oerhört kränkt av att inte ens vara värd att sitta inne i huset då de hade besök. 
    Jag har hela tiden känslan av att vi som jobbar inte är människor med samma värde när vi är där. Jag anser att min uppgift är att hjälpa flickan i hennes vardag och inte att fjäska för hennes anhöriga. Det handlar hela tiden om att vi ska visa dem hänsyn och respekt men vi får inte det tillbaka. 
    Vet inte riktigt vad jag ville med detta inlägget.  

• Svar på tråden Känner mig illa behandlad även om hon hade rätt.
  • Fia 28

Låter verkligen som mamman tycker det e pinsamt att flickan behöver hjälp. Kanske hon behöver mera tid för att acceptera det.

• Anonym (liten)
    Fia 28 skrev 2011-10-10 13:08:00 följande:
    Låter verkligen som mamman tycker det e pinsamt att flickan behöver hjälp. Kanske hon behöver mera tid för att acceptera det.
    Jo det är möjligt men hon har alltid haft assistenter eftersom hennes handikapp innebär att hon måste ha tillsyn dygnet runt. Besökarna vet att hon har assistenter eftersom de varit där förut.
  • Husis

Se det från ett annat håll. Om jag har gäster, så tycker jag nog att det är skönt att få umgås med bara dem och familjen, utan att behöva tänka på att jag har en anställd där som lyssnar på allt vad vi pratar om... Men jag hade nog sagt till i god tid, kanske dagen före, att "Imorgon har vi middagsgäster, så tar vi hand om A själva, så du kan väl läsa eller kolla på TV då."

Man kanske inte vill bjuda den anställde på mat och tycker då att det är pinsamt att den sitter med vid bordet? 

• Insatt
    Husis skrev 2011-10-10 13:11:45 följande:
    Se det från ett annat håll. Om jag har gäster, så tycker jag nog att det är skönt att få umgås med bara dem och familjen, utan att behöva tänka på att jag har en anställd där som lyssnar på allt vad vi pratar om... Men jag hade nog sagt till i god tid, kanske dagen före, att "Imorgon har vi middagsgäster, så tar vi hand om A själva, så du kan väl läsa eller kolla på TV då."

Man kanske inte vill bjuda den anställde på mat och tycker då att det är pinsamt att den sitter med vid bordet? 
    Anställd? Hon är personlig assistent troligen där på uppdrag av kommunen, inte nån husa! Nej, de kanske inte ville bjuda henne på mat, men att tvinga henne att sitta på undantaget som nått jävla hjon, det förstår jag att ts inte tyckte var så kul.
    TS, jag tycker att du ska prata med din chef om hur du blir behandlad och höra om det verkligen är en ok arbetsmiljö att mamman till den du assisterar beter sig som hon gör. 
  • Anonym (liten)
    Husis skrev 2011-10-10 13:11:45 följande:

Jag har inte begärt att sitta med vid bordet eller att vara i samma rum. Huset är stort och jag hade kunnat sitt apå övervåningen. Jag tycker att det mer handlar om "herrskap och tjänstefolk"
  • Husis
    Anonym (liten) skrev 2011-10-10 13:16:41 följande:
    Jag har inte begärt att sitta med vid bordet eller att vara i samma rum. Huset är stort och jag hade kunnat sitt apå övervåningen. Jag tycker att det mer handlar om "herrskap och tjänstefolk"
    Men spelar det så stor roll VAR du fick sitta?

Jag trodde att grejen var att du inte fick vara med ö h t....
  • MickeN1973
    Fia 28 skrev 2011-10-10 13:08:00 följande:
    Nej mamman är ett svin....

• Anonym (liten)
    Insatt skrev 2011-10-10 13:15:47 följande:
    Anställd? Hon är personlig assistent troligen där på uppdrag av kommunen, inte nån husa! Nej, de kanske inte ville bjuda henne på mat, men att tvinga henne att sitta på undantaget som nått jävla hjon, det förstår jag att ts inte tyckte var så kul.
    TS, jag tycker att du ska prata med din chef om hur du blir behandlad och höra om det verkligen är en ok arbetsmiljö att mamman till den du assisterar beter sig som hon gör. 
    Jag det var precis den känslan jag fick! Det kändes inte som Sverige 2011. Tyvärr så är mamman vår chef eftersom som har oss assistenter anställda enbart för deras dotter. 
  • Anonym

Kan du inte ta upp en diskussion med henne, på ett konstruktivt sätt. Säga att det kändes fel att bli ivägskickad från din arbetsuppgift utan förvarning, och fundera över hur du skulle vilja att det fungerade...

Mamman har uppenbarligen svårt i sin roll som arbetsgivare till assistenter, och tycker kanske någonstans att hon borde klara det själv. Och vet inte hur hon ska förhålla sig till er assistenter. Så du kanske kan hjälpa henne litet på traven, och komma med ett bra förslag hur det kan fungera nästa gång. T.ex. att hon säger till i förväg om hon vill att du ska gå undan något och bara finnas tillgänglig på nära håll vid behov. Då kan du ju förbereda och ha en bok tillgänglig, eller liknande.

Givetvis är er uppgift inte att fjäska med de anhöriga, men ni måste ju fungera med övriga familjen. Det är nog en svår balansgång att gå, och förhoppningsvis kanske någon med personlig erfarenhet kan komma med bättre tips.

Svar på tråden Känner mig illa behandlad även om hon hade rätt.